Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW představilo diesel se čtyřmi turby. Nový 50d má 400 koní a 760 Nm
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vrcholný diesel BMW jde proti 4,0 V8 TDI od Audi s o litr menším objemem a šesti válci. Má ale o turbo navíc a jeho parametry jsou úctyhodné.
Nový vrchol mezi naftovými motory automobilky BMW má čtyři turbodmychadla. Není to ale osmiválec jako čerstvá novinka konkurenčního Audi a už vůbec ne dvanáctiválec, nýbrž řadová šestka. A přeplňování je tak složité, jak jen může být - ještě více než u šestiválce se třemi turbodmychadly, který tento nový motor v nabídce nahradí. Bude mít znovu označení 50d a ukáže se nejdříve v řadě 7 generace G11.
Novinka je tedy v podstatě „facelift” motoru se třemi turby a je označená B57S0. To není překlep, nebo si to aspoň nemyslíme, protože přesně takhle, s nulou na konci, byl motor označen v prezentaci na Vídeňském motorovém sympoziu, kterou si můžete prohlédnout celou na snímcích níže. Jeho objem zůstává na třech litrech, ovšem samozřejmě oproti předchůdci očekávejme lepší papírovou spotřebu, nižší emise a vyšší výkon.
Klíčovou inovací jsou turbodmychadla, která jsou celkem čtyři, jak stojí i výše. Jsou tu dvě nízkotlaká turba a dvě vysokotlaká, vždy u sebe v jednom „turbo-modulu”, dá-li se to tak nazvat. Nízkotlaká jsou malá a obyčejná, fungují v nízkých otáčkách a jejich výhodou je menší prodleva po sešlápnutí plynu. Jsou umístěna dole v přední části motoru a mají samozřejmě vlastní mezichladič, společný pro obě dvě.
Vysokotlaká turba jsou pochopitelně mnohem větší a motoru dodávají kvanta vzduchu ve vyšších otáčkách. Také mají společný mezichladič, umístěný nad hlavou válců. Motor má i dva systémy EGR, jeden nízkotlaký pro nízkou spotřebu paliva, druhý vysokotlaký pro funkci ve vyšších otáčkách. Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a výkonu; maximum točivého momentu je úctyhodných 760 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček, výkon vrcholí na hodnotě 400 koní okolo 4 100 ot/min.
Oproti stávajícímu motoru to není zas tak velké zlepšení, lze namítnout. Pravda, ten má 381 koní a 740 Nm, takže je tu navíc 19 koní a 20 Nm. Důležité zlepšení je ale v emisích a ve spotřebě paliva; tedy, ne tolik pro majitele 750d, jako spíš pro automobilku, která nemusí platit tak vysoké pokuty a vejde se s novinkou do normy Euro VI b.
A zlepšení zde vidíme - oproti předchůdci je spotřeba dle cyklu NEDC pouhých 5,7 litru nafty na 100 km. To zní sice krásně, ale máme obavu, že v realitě bude spotřeba dvojnásobná, pokud nebudete jezdit jen po dálnicích těsně za kamiony. V každém případě zatím nemáme jiná data, takže musíme zůstat u těchto. Emise CO2 jsou 149 g/km a zrychlení na stovku má trvat 4,6 s.
Samozřejmostí je filtr pevných částic ve výfukovém systému a také systém SCR, tedy vstřikování močoviny do potrubí za účelem redukce množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. Uspořádání na potrubí přiblíží obrázky níže. BMW hovoří o tom, že tento motor byl vyvíjen tak, aby v budoucnu splnil nároky měření emisí WLTP a také RDE, Real Driving Emissions.
Jak stojí i výše, jako první se tento motor objeví v BMW 750d G11. Pak se dostane do dalších aut, očekávejme ho i v M550d, X5 M50d a podobných strojích. Ve zkratce - kdekoliv je dnes označení 50d, objeví se zanedlouho tento nový motor se čtyřmi turbodmychadly. Otázkou může být, jak to hne s cenou daného vozu; dolů to jistě nebude.










































BMW představilo nový quad-turbo diesel ve Vídni, toto je jeho kompletní prezentace z tamního symposia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring