Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW představilo diesel se čtyřmi turby. Nový 50d má 400 koní a 760 Nm
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vrcholný diesel BMW jde proti 4,0 V8 TDI od Audi s o litr menším objemem a šesti válci. Má ale o turbo navíc a jeho parametry jsou úctyhodné.
Nový vrchol mezi naftovými motory automobilky BMW má čtyři turbodmychadla. Není to ale osmiválec jako čerstvá novinka konkurenčního Audi a už vůbec ne dvanáctiválec, nýbrž řadová šestka. A přeplňování je tak složité, jak jen může být - ještě více než u šestiválce se třemi turbodmychadly, který tento nový motor v nabídce nahradí. Bude mít znovu označení 50d a ukáže se nejdříve v řadě 7 generace G11.
Novinka je tedy v podstatě „facelift” motoru se třemi turby a je označená B57S0. To není překlep, nebo si to aspoň nemyslíme, protože přesně takhle, s nulou na konci, byl motor označen v prezentaci na Vídeňském motorovém sympoziu, kterou si můžete prohlédnout celou na snímcích níže. Jeho objem zůstává na třech litrech, ovšem samozřejmě oproti předchůdci očekávejme lepší papírovou spotřebu, nižší emise a vyšší výkon.
Klíčovou inovací jsou turbodmychadla, která jsou celkem čtyři, jak stojí i výše. Jsou tu dvě nízkotlaká turba a dvě vysokotlaká, vždy u sebe v jednom „turbo-modulu”, dá-li se to tak nazvat. Nízkotlaká jsou malá a obyčejná, fungují v nízkých otáčkách a jejich výhodou je menší prodleva po sešlápnutí plynu. Jsou umístěna dole v přední části motoru a mají samozřejmě vlastní mezichladič, společný pro obě dvě.
Vysokotlaká turba jsou pochopitelně mnohem větší a motoru dodávají kvanta vzduchu ve vyšších otáčkách. Také mají společný mezichladič, umístěný nad hlavou válců. Motor má i dva systémy EGR, jeden nízkotlaký pro nízkou spotřebu paliva, druhý vysokotlaký pro funkci ve vyšších otáčkách. Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a výkonu; maximum točivého momentu je úctyhodných 760 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček, výkon vrcholí na hodnotě 400 koní okolo 4 100 ot/min.
Oproti stávajícímu motoru to není zas tak velké zlepšení, lze namítnout. Pravda, ten má 381 koní a 740 Nm, takže je tu navíc 19 koní a 20 Nm. Důležité zlepšení je ale v emisích a ve spotřebě paliva; tedy, ne tolik pro majitele 750d, jako spíš pro automobilku, která nemusí platit tak vysoké pokuty a vejde se s novinkou do normy Euro VI b.
A zlepšení zde vidíme - oproti předchůdci je spotřeba dle cyklu NEDC pouhých 5,7 litru nafty na 100 km. To zní sice krásně, ale máme obavu, že v realitě bude spotřeba dvojnásobná, pokud nebudete jezdit jen po dálnicích těsně za kamiony. V každém případě zatím nemáme jiná data, takže musíme zůstat u těchto. Emise CO2 jsou 149 g/km a zrychlení na stovku má trvat 4,6 s.
Samozřejmostí je filtr pevných částic ve výfukovém systému a také systém SCR, tedy vstřikování močoviny do potrubí za účelem redukce množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. Uspořádání na potrubí přiblíží obrázky níže. BMW hovoří o tom, že tento motor byl vyvíjen tak, aby v budoucnu splnil nároky měření emisí WLTP a také RDE, Real Driving Emissions.
Jak stojí i výše, jako první se tento motor objeví v BMW 750d G11. Pak se dostane do dalších aut, očekávejme ho i v M550d, X5 M50d a podobných strojích. Ve zkratce - kdekoliv je dnes označení 50d, objeví se zanedlouho tento nový motor se čtyřmi turbodmychadly. Otázkou může být, jak to hne s cenou daného vozu; dolů to jistě nebude.










































BMW představilo nový quad-turbo diesel ve Vídni, toto je jeho kompletní prezentace z tamního symposia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 8 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
před 9 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 11 hodinami
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
včera
Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
