Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW tri-turbo diesel: takto funguje systém trojitého přeplňování
27.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dosud jsme měli možnost sledovat nový diesel pouze skrze čísla a budíky palubních přístrojů. Teď se můžete podívat také na to, jak tři turba pracují.
Udávané parametry nového dieselového motoru N57 D30 z produkce automobilky BMW jsou vskutku impozantní. Nejvyšší výkon 381 koní, maximální točivý moment 740 newtonmetrů a měrný výkon 127 koní na litr.
Nedávno zveřejněný videosnímek ukázal, že stejně působivě se řadová šestka přeplňovaná trojicí turbodmychadel bude chovat také na silnici, kde je schopna roztáhnout na 100 km/h docela těžkou řadu 5 ve verzi M550d xDrive za 4,7 sekundy. Co nám dosud chybělo, byla možnost podívat se, jak tato technologie funguje.
Přiložené video pod článkem vysvětlí asi více, než jakýkoli komentář, takže si jen stručně shrneme pár detailů. Při rozjezdu - v rozsahu od 1 000 do 1 500 ot./min. - pracuje pouze malé turbo využívající nízkou setrvačnost rotující hmoty a variabilní geometrii lopatek k rychlému nárůstu otáček turbínového kola.
Ve středních otáčkách - od 1 500 do 2 600 ot./min. - nastupuje velké turbodmychadlo, které se postará o kulminaci točivého momentu na 740 Nm při 2 000 otáčkách. Třetí, opět malé turbo vybavené variabilní geometrií rozváděcích lopatek se následně postará o prodloužení ploché momentové křivky do 3 000 ot./min. a kulminaci výkonu 381 koní v rozsahu od 4 000 do 4 400 ot./min.
Jak jsme měli možnost vidět na videu, tri-turbo bude jeden z těch přeplňovaných motorů, který po dosažení nominálních otáček (otáček maximálního výkonu) nebude mít tendenci okamžitě vadnout. Pokud se ještě jednou podíváte na zmiňovaný snímek, jasně na něm vidět, že tento diesel táhne až do 5 500 ot./min., na jedničku dokonce přes tuto hranici. A nezdá se, že by těchto sfér dosahoval s jakýmikoli těžkostmi.
Pochopitelně je něco jiného vnímat auto skrze kamerové záběry a sedět v něm, ale i tuto hádanku brzy vyřešíme. Už za pár dní budeme mít možnost vyzkoušet novou řadovou šestku při prvních testovacích jízdách. Pak se také uvidí, jak je to s udávanou spotřebou jen 6,3 l/100 km.




Dvě malá turba pracují s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, třetí je má ukotvené napevno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 8 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 9 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha