Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW tri-turbo diesel: takto funguje systém trojitého přeplňování
27.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dosud jsme měli možnost sledovat nový diesel pouze skrze čísla a budíky palubních přístrojů. Teď se můžete podívat také na to, jak tři turba pracují.
Udávané parametry nového dieselového motoru N57 D30 z produkce automobilky BMW jsou vskutku impozantní. Nejvyšší výkon 381 koní, maximální točivý moment 740 newtonmetrů a měrný výkon 127 koní na litr.
Nedávno zveřejněný videosnímek ukázal, že stejně působivě se řadová šestka přeplňovaná trojicí turbodmychadel bude chovat také na silnici, kde je schopna roztáhnout na 100 km/h docela těžkou řadu 5 ve verzi M550d xDrive za 4,7 sekundy. Co nám dosud chybělo, byla možnost podívat se, jak tato technologie funguje.
Přiložené video pod článkem vysvětlí asi více, než jakýkoli komentář, takže si jen stručně shrneme pár detailů. Při rozjezdu - v rozsahu od 1 000 do 1 500 ot./min. - pracuje pouze malé turbo využívající nízkou setrvačnost rotující hmoty a variabilní geometrii lopatek k rychlému nárůstu otáček turbínového kola.
Ve středních otáčkách - od 1 500 do 2 600 ot./min. - nastupuje velké turbodmychadlo, které se postará o kulminaci točivého momentu na 740 Nm při 2 000 otáčkách. Třetí, opět malé turbo vybavené variabilní geometrií rozváděcích lopatek se následně postará o prodloužení ploché momentové křivky do 3 000 ot./min. a kulminaci výkonu 381 koní v rozsahu od 4 000 do 4 400 ot./min.
Jak jsme měli možnost vidět na videu, tri-turbo bude jeden z těch přeplňovaných motorů, který po dosažení nominálních otáček (otáček maximálního výkonu) nebude mít tendenci okamžitě vadnout. Pokud se ještě jednou podíváte na zmiňovaný snímek, jasně na něm vidět, že tento diesel táhne až do 5 500 ot./min., na jedničku dokonce přes tuto hranici. A nezdá se, že by těchto sfér dosahoval s jakýmikoli těžkostmi.
Pochopitelně je něco jiného vnímat auto skrze kamerové záběry a sedět v něm, ale i tuto hádanku brzy vyřešíme. Už za pár dní budeme mít možnost vyzkoušet novou řadovou šestku při prvních testovacích jízdách. Pak se také uvidí, jak je to s udávanou spotřebou jen 6,3 l/100 km.




Dvě malá turba pracují s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, třetí je má ukotvené napevno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Líbánky se dál mění v horor. Stát, který roky podporoval elektromobily, teď vybírá tučnou daň z jedné každé nabíječky
před 7 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
před 9 hodinami
Kanaďané kašlou na snahu tamní vlády nařídit elektrická auta. Nekupují je skoro vůbec a ani se na to nechystají
před 10 hodinami
Šéfdesignéra Jaguaru na hodinu vyhodili, z firmy ho vyvedla eskorta. Stál za absurdní proměnou značky
včera
Porsche si zkouší zachránit tvář a říká, že plug-in hybridní 911 nebude. Pamatujete, co říkalo před 5 roky o hybridech?
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.03. 22:38 - abgx1
- Chlubítko univerzální 12.03. 22:07 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 12.03. 21:44 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.03. 14:55 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
