Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW tri-turbo diesel: takto funguje systém trojitého přeplňování
27.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dosud jsme měli možnost sledovat nový diesel pouze skrze čísla a budíky palubních přístrojů. Teď se můžete podívat také na to, jak tři turba pracují.
Udávané parametry nového dieselového motoru N57 D30 z produkce automobilky BMW jsou vskutku impozantní. Nejvyšší výkon 381 koní, maximální točivý moment 740 newtonmetrů a měrný výkon 127 koní na litr.
Nedávno zveřejněný videosnímek ukázal, že stejně působivě se řadová šestka přeplňovaná trojicí turbodmychadel bude chovat také na silnici, kde je schopna roztáhnout na 100 km/h docela těžkou řadu 5 ve verzi M550d xDrive za 4,7 sekundy. Co nám dosud chybělo, byla možnost podívat se, jak tato technologie funguje.
Přiložené video pod článkem vysvětlí asi více, než jakýkoli komentář, takže si jen stručně shrneme pár detailů. Při rozjezdu - v rozsahu od 1 000 do 1 500 ot./min. - pracuje pouze malé turbo využívající nízkou setrvačnost rotující hmoty a variabilní geometrii lopatek k rychlému nárůstu otáček turbínového kola.
Ve středních otáčkách - od 1 500 do 2 600 ot./min. - nastupuje velké turbodmychadlo, které se postará o kulminaci točivého momentu na 740 Nm při 2 000 otáčkách. Třetí, opět malé turbo vybavené variabilní geometrií rozváděcích lopatek se následně postará o prodloužení ploché momentové křivky do 3 000 ot./min. a kulminaci výkonu 381 koní v rozsahu od 4 000 do 4 400 ot./min.
Jak jsme měli možnost vidět na videu, tri-turbo bude jeden z těch přeplňovaných motorů, který po dosažení nominálních otáček (otáček maximálního výkonu) nebude mít tendenci okamžitě vadnout. Pokud se ještě jednou podíváte na zmiňovaný snímek, jasně na něm vidět, že tento diesel táhne až do 5 500 ot./min., na jedničku dokonce přes tuto hranici. A nezdá se, že by těchto sfér dosahoval s jakýmikoli těžkostmi.
Pochopitelně je něco jiného vnímat auto skrze kamerové záběry a sedět v něm, ale i tuto hádanku brzy vyřešíme. Už za pár dní budeme mít možnost vyzkoušet novou řadovou šestku při prvních testovacích jízdách. Pak se také uvidí, jak je to s udávanou spotřebou jen 6,3 l/100 km.




Dvě malá turba pracují s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, třetí je má ukotvené napevno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 6 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Finové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 40 minutamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 2 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 3 hodinamiČínská Škoda Octavia se ukázala v novém. Její ceny pro nás budou při jejím výkonu a výbavě jako z pohádky
před 5 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva