Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany

Některé současné převodovky mají problém pracovat už s více jak pár sty koňmi či newtonmetry, tady jsme úplně jinde. Nová převodovka zvaná příznačně Power Gearbox zvládne výkon, který by k životu vystačil celým Říčanům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany

2.9.2021 | Petr Prokopec

Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany

/

Foto: Rolls-Royce

Některé současné převodovky mají problém pracovat už s více jak pár sty koňmi či newtonmetry, tady jsme úplně jinde. Nová převodovka zvaná příznačně Power Gearbox zvládne výkon, který by k životu vystačil celým Říčanům.

Rolls-Royce je pro většinu lidí automobilkou, která vyrábí jedny z nejluxusnějších a zároveň nejdražších aut na světě. Na majitele těchto limuzín ovšem není nahlíženo s despektem, jak je tomu často třeba u vlastníků Ferrari či Lamborghini. Image spojená s nonšalantní britskou nenuceností a elegancí se z aut přenáší i na majitele, třebaže ne každý si to zaslouží.

Je nicméně třeba dodat, že dnes „jiný” Rolls-Royce, už zcela samostatná firma Rolls-Royce plc, je technologickým gigantem a mim jiné jedním z nejdůležitějších výrobců leteckých motorů na světě. S touto praxí Britové začali již v roce 1914, tedy jen krátce poté, co vznikla samotná automobilka. Globální věhlas nicméně přišel až před a během druhé světové války, kdy byl do produkce dán dvanáctiválec Merlin. Ten poháněl stíhačky jako Hawker Hurricane či Supermarine Spitfire, jimž dával k dobru až 1 800 koní.

Motor Merlin byl zároveň vůbec posledním agregátem, který navrhl Henry Royce, jenž v roce 1933 zemřel. Firma se nicméně k této branži neotočila zády, nýbrž ve stavbě leteckých jednotek pokračovala. A činí tak dodnes, jak dokládá její nejnovější model UltraFan. Ten byl poprvé představen v březnu, kdy Britové uvedli, že ve srovnání s předchozími motory Trent nabídne o 25 procent lepší efektivitu.

Působivé přitom je, že Rolls-Royce uzpůsobil motor spalování udržitelných paliv, které škodí životnímu prostředí méně než tradiční pohonné hmoty. Britové pak sice přiznávají, že v krátkodobém horizontu bude toto palivo dražší, ovšem z vytyčené cesty již nehodlají sejít. Proto ostatně i zmíněné testy probíhaly s pomocí ekologičtějších pohonných hmot, jejichž příchod má nový motor uspíšit.

Pro nový motor byla vyvinuta nová převodovka Power Gearbox, která nás teprve zaujala. Podle dat zveřejněných v březnu měla zvládat přenést až 50 MW, nově se však ukázalo, že výrobce převodovku spíše podceňoval. Během testů v německém Dahlewitzu totiž dokázala přenést neskutečných 87 tisíc koní neboli 64 MW, což je výkon, na který by snadno mohly jet celé Říčany i okolí.

Aktuálně má převodovka za sebou přes 650 hodin testů, během kterých dokázala opakovaně přenášet stejný výkon, jaký dává dohromady celé startovní pole Formule 1. Britové přitom do německého testovacího centra investovali 90 milionů liber (cca 2,66 mld. Kč), aby nyní mohli sledovat data z více než 10 tisíc parametrů. Ihned zaznamenána tak může být i nejmenší vibrace.


Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany - 1 - Rolls-Royce Ultrafan Power Gearbox 2021 prvni foto 01Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany - 2 - Rolls-Royce Ultrafan Power Gearbox 2021 prvni foto 02Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany - 3 - Rolls-Royce Ultrafan Power Gearbox 2021 prvni foto 03Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany - 4 - Rolls-Royce Ultrafan Power Gearbox 2021 prvni foto 04Britové ukázali novou extrémní převodovku, přenese výkon, který uživí Říčany - 5 - Rolls-Royce Ultrafan Power Gearbox 2021 prvni foto 05
Rolls-Royce chystá nový motor Ultrafan, s nímž bude spojena nová převodovka Power Gearbox. Celé ústrojí má ohromující technické parametry, něco takového v autech nenajdete. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.