Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství
13.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Když přijde řeč na brzdy, neexistuje zvučnější jméno než Brembo. Své produkty posílá třeba i Ferrari, jak fungují jeho brzdy pro F1?
V nedávné době jsme se věnovali nejvýkonnějším brzdám, které budou mít za úkol zabrzdit osmitunový kolos z rychlosti přes 1 600 kilometrů v hodině. Jenomže ty jen tak neuvidíte a rozhodně asi ani nikdy nevyzkoušíte. Není ale příliš pravděpodobné ani to, že byste usedli do monopostu Formule 1, nicméně tyto stroje na televizních obrazovkách alespoň můžete vídat každý druhý týden. O to více by vás mělo zajímat, jaké součástky se dokážou postarat o deceleraci monopostů v královně motorsportu.
Není snad povolanějšího v oboru než společnosti Brembo. Tato firma ostatně už několik let dodává ty nejlepší brzdy pro nejvýkonnější silniniční automobily v čele s Ferrari, ale hlavní pozornost si získává svými počiny pro motoristický sport. Je dodavatelem brzdových systémů pro IndyCar a právě pro Formuli 1.
Přiložené video objasňuje kompletní brzdovou soustavu italského výrobce doslova od pedálu po destičky. Na první pohled by se celá skládačka mohla podobat tomu, co vozí váš rodinný vůz, ale v tomto případě je každý komponent samozřejmě ze značně odolnějšího materiálu, přizpůsoben extrémním podmínkám vysokovýkonných monopostů tak, aby byl schopen vydržet celý závod a fungoval před každou další zatáčkou stejně jako v té předcházející. Tyto konkrétní prý zvládnou samy o sobě až 6G.
Mezi nejvýraznějšími díly hledejme například hliníkové brzdové šestipístky z jediného kusu, karbonové kotouče (bez děrování, u CCB pochopitelně) a destičky, speciální zásobníky brzdové kapaliny a jejich náplň nízké stlačitelnosti s vysokým stupněm varu či válce rozdílného průměru. Zajímavostí číslo jedna je ovšem samotná technologie, která funguje standardně po drátě (brake-by-wire) na základě tlaků v brzdové soustavě přes jednotku ERS-K. V případě jejího výpadku je tu samozřejmě záloha, která už elektroniky k činnosti nevyužívá.
Jednotka ERS-K (Energy Recovery System - Kinetic) je zde kvůli regeneraci kinetické energie a umožňuje využívat například daleko menších zadních brzd než bylo nutné předtím. Její využití souvisí s novou legislativou, která se pro rok 2014 postarala o zavedení šestiválcových přeplňovaných motorů se systémy obnovení energie. Dočkali jsme se tak hybridních technologií, které však nemohou divákům nabídnout tolik jako Formule 1 z druhé poloviny osmdesátých let.












Brzdy Formule 1 jsou možná těmi nejnamáhánějšími, neboť musí vydržet fungovat na sto procent po celý závod. Rozborka Bremba se hodí nejen fanouškům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
před 8 hodinamiPorsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
před 10 hodinamiRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 11 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
dnesNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva