Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje
10.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka australského Carbon Revolution je až o 50 % lehčí než srovnatelná litá kola. Díky tomu zlepšuje dynamiku, ovladatelnost i efektivitu celého auta.
Již dlouho se o něm ví a ještě déle se o něm spekuluje. Teprve nyní je ale vše oficiální. Australská společnost Carbon Revolution totiž potvrdila, že opravdu začíná s prodejem vůbec prvního kola vyrobeného výlučně z uhlíkových vláken. Redukce hmotnosti za pomoci tohoto extrémně lehkého materiálu se tak pro automobilky i jejich subdodavatele stává mnohem větší prioritou, jak již potvrdil třeba Ford.
Jenže zatímco značka s modrým oválem ve znaku stojí teprve na počátku cesty, u Carbon Revolution za sebou mají téměř desetiletý vývoj. Díky tomu můžou jednodílný ráfek pustit do oběhu bez obav, že by hned na prvním kilometru došlo k poškození. Šéf značky Jake Dingle si je po rozsáhlých testech dokonce jistý, že z nového kola budete naopak každým metrem profitovat. Novinka totiž bude o 40 až 50 % lehčí než srovnatelné hliníkové disky.
Je přitom známo, že čím menší neodpružená hmotnost je, tím lepší je následně i ovladatelnost a dynamika daného vozu. Je proto logické, že prvními zákazníky pro CR9 budou supersporty. Konkrétně pak Porsche 911 GT3 a McLaren MP4-12C, pro něž je devatenáctipalcový rozměr ideálem. V případě předního disku (8,5 x 19) přitom majitel může počítat s hmotností 7 kg, vzadu (12 x 19) pak ručičky vah vystoupají na 8,2 kg.
Vedení Carbon Revolution ovšem dodává, že během následujících měsíců firma rozšíří své portfolio o další rozměry i jiné designy než stávající devítipaprskový. Pokaždé však budou moci motoristé počítat s technologií podobnou té, jakou pro vývoj svých novinek používá NASA. Zisk certifikátů kvality OEM či TÜV proto není překvapením.
Stejně tak se nemůžeme divit ani nižší spotřebě, jakou vozidla jezdící na celokarbonových kolech vykazují, jež přirozeně pramení z výše zmíněného. O pokles v rozmezí 2 až 4 procent se stará redukce hmotnosti ráfků, další procento pak přihazuje aerodynamický design. V případě spolupráce konkrétní automobilky může být úspora až šesti- a víceprocentní.
Je však třeba počítat s tím, že tato pozitiva mají svou cenu. A ta u karbonových kol není malá. Za sadu totiž zaplatíte 15 000 USD (cca 285 000 Kč). Samozřejmě ve Spojených státech, které jsou pro Carbon Revolution hlavním trhem. Evropané budou muset s ohledem na clo a DPH sáhnout do peněženky trochu hlouběji.









Karbonové kolo CR9 je než konvenční kousky, čímž zlepšuje ovladatelnost i dynamiku, popř. snižuje spotřebu. Toto se hodí na Porsche 911 nebo McLaren MP4-12C
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před hodinouGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 23 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před hodinouFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 4 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha