Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta

Jestli dosud existovalo něco, v čem byly evropské automobilky opravdu doma a téměř nikdo jiný jim nebyl schopen rozumně konkurovat, šlo o naftové motory pro osobní auta. Také ty se ale z místních modelů vytrácí a hádejte, kdo je připraven je nově začít nabízet. Navíc jaké?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta

před 4 hodinami | Petr Miler

Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta

/

Foto: Great Wall Motor

Jestli dosud existovalo něco, v čem byly evropské automobilky opravdu doma a téměř nikdo jiný jim nebyl schopen rozumně konkurovat, šlo o naftové motory pro osobní auta. Také ty se ale z místních modelů vytrácí a hádejte, kdo je připraven je nově začít nabízet. Navíc jaké?

Jsem petrolhead, benzinová palice, a tak do svých aut preferuji točivější a zvučnější benzinové motory, přesto musím pravidelně smeknout před tím, co dokážou ty naftové. Zejména jednotky z posledních asi 20 let, které se zbavily téměř veškerých škodlivých emisí, s šesti nebo více válci dokážou být velmi jemné a mít výkonu na rozdávání od nějakých 1 500 klidně do 5 000 otáček, jsou úžasně efektivní stroje. Na benzin nedám dopustit, je ale třeba smířit se s tím, že zejména při náročnějším využití dokáže diesel dodat autu velmi podobnou dynamiku s téměř poloviční spotřebou a také adekvátně vyšším dojezdem na jedno natankování.

V době, kdy jsou nám nucena v tomto ohledu nemohoucná elektrická auta, se to nezdá být téma, ale pokud jezdíte dál, je opravdu rozdíl, zda na jednu nádrž ujedete svižně 300 nebo 600 kilometrů. A takový rozdíl může mezi jinak srovnatelnými benzinovými a naftovými auty být. Jsou to nejen velmi efektivní, ale obvykle také velmi spolehliví a trvanliví služebníci, které hned tak něco nerozhodí a jejich nenucený charakter je i pro většinu zákazníků velmi příjemný.

Uvážím-li vše zmíněné, je s podivem, že se diesely - až na pár výjimek - mohutně prosadily v osobních autech prakticky jen v Evropě. Všechny nejlepší naftové motory tak byly téměř vždy evropské provenience, ať už šlo o čtyř-, šesti- nebo osmiválce, popř. o cokoli exotičtějšího. Slušný čtyřválcový diesel sem tam ještě někdo mimo Evropu dal dohromady, ale třeba takový šestiválec pro osobní auta? V tomto ohledu měla Evropa těžce navrch a zejména stroje od Audi, BMW a Mercedesu byly třidou jen pro sebe. I tohle se ale mění.

Evoluce dieselů Audi prakticky skončila, u BMW probíhá spíš regrese a Mercedes každých 14 dnů změní, co bude vlastně jeho budoucností. Tyto a další automobilky obvykle říkají, že přechází na elektromobilitu mj. pod tíhou čínské konkurence, takže spalovací motory - tím spíš pak diesely - odkládají k ledu. Co ale zatím dělají Číňané? Vyvíjí si nové vlastní spalovací motory, kterými budou chtít vyfouknout Evropanům většinu klientely, která právě o ně pořád stojí a o vynucenou transformaci nejeví zájem. A nejaktivnější je na tomto poli automobilka GWM alias Great Wall Motor.

Ta na nedávném autosalonu v Šanghaji tak ukázala svůj zbrusu nový čtyřlitrový osmiválec pro větší SUV, který doplňuje její unikátní jednotku 2,0 H8. A nezůstalo jen u toho, přislíben - znovu pro SUV - byl i nový velký diesel. Zpočátku se o něm mluvilo jako o velkém čtyřválci, což je v kombinaci s třílitrovým objemem řešení neobvyklé, ale ne zcela výjimečné, třeba Toyota nabízí podobné. Nakonec ale bude všechno jinak.

Sám šéf GMW Jack Wei pro portál Čínské automobily řekl: „V současné době máme na stejné platformě vznětové motory o objemu 2,0 litru a 2,4 litru. Pracujeme na novém vznětovém motoru o objemu 3,0 litru,” a to s tím, že půjde o vidlicový šestiválec. To je dost podstatný rozdíl, který posune hru Číňanů zas úroveň výš - pro spoustu modelů je to ideální motor. V případě nové 3,0 V6 se má vznětový motor objevit nejprve ve větších SUV Tank 500 a 700, stejně jako ve velkých pick-upech značky.

Je přitom třeba dodat, že Číňané na tomto poli nelení ani dnes. Teprve od letoška je v nižších řadách Tank 300 a 400 k dispozici naftový motor GW4D24 s objemem 2,4 litru - to je čtyřválec, který vyvíjí až 186 koní výkonu a 490 Nm točivého momentu. Pro velká SUV ale Číňanům nepřijde dost nóbl, a tak chtějí do roku 2027 začít vyrábět onen šestiválcový třílitr. Kdo ví, kolik evropských automobilek takový motor bude tou dobou dál nabízet. Však je dříve měla v nabídce třeba i Škoda, nemluvě o VW, Renaultu, Citroënu, Peugeotu, našel se dokonce i v Opelu a Italové měli aspoň pětiválec. Dnes nemají nic nebo skoro nic, zatímco Číňané míří přesně opačným směrem. Je třeba k tomu něco dodávat?


Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta - 1 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 01Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta - 2 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 02Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta - 3 - GWM 40 V8 motor 2025 Sanghaj prvni 04
Číňané po motoru 4,0 V8 přijdou i s dieselem 3,0 V6, bude to tedy šestiválec. To je podstatná odlišnost oproti dosud skloňovanému čtyřválci. Foto: Great Wall Motor

Zdroj: portál Čínské automobily

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše