Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent

(+ videa) Hybridní pohon nemusí být nesmyslný, není-li moc velký, aby byl těžký a drahý, ani moc „mikro”, aby nedělal skoro nic. Řešení Delphi to zdá se splňuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent

15.4.2016 | Petr Prokopec | 6 příspěvků

Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Hybridní pohon nemusí být nesmyslný, není-li moc velký, aby byl těžký a drahý, ani moc „mikro”, aby nedělal skoro nic. Řešení Delphi to zdá se splňuje.

Osmačtyřicetivoltový elektrický systém dnes již není převratnou novinkou, často jej zmiňujeme zejména v souvislosti s Audi. Sériově je jím vybaveno nové SUV SQ7, kde slouží k roztáčení elektrických kompresorů a zároveň napájí i elektromechanické stabilizátory a brzy v tom nemá být samo.

Společnost Delphi Automotive o toto řešení opřelo systém, který slouží zejména k úspoře paliva. Podle tiskového prohlášení firmy by v případě implementace do běžného vozidla měl snížit spotřebu až o 10 procent, přičemž zároveň dokáže o 25 procent navýšit točivý moment v nízkých otáčkách.

Delphi novou technologii nazývá „inteligentní“ elektrifikací, která stojí uprostřed mezi běžnými hybridy a systémem start/stop. Jde ale stále o hybridizaci, jen trochu menší. Ke spalovacímu motoru je přidán elektromotor/generátor v jednom, který slouží jako tzv. E-charger. Dovoluje tak častěji nechávat motor vypnutý, zvládnout rekuperovat více kinetické energie a při akceleraci v nízkých otáčkách napomáhat krátkodobě zvýšit výkon. Prostě hybrid, jen tak malý, aby nestál tolik, co Prius.

Dále Delphi dodává, že aktuálně spolupracuje již se dvěma světovými automobilkami, které danou mikrohybridní technologii do 18 měsíců představí ve svých vozech. Žádná konkrétní značka zatím zmíněna nebyla, jistým vodítkem by ovšem mohlo být demonstrační vozidlo firmy. Tím je Honda Civic osazená 1,6litrovým dieselem, v jejímž případě došlo právě ke snížení spotřeby paliva a produkce emisí CO2 o proklamovaných 10 procent.

Jeff Owens, technologický šéf Delphi, vidí v novém systému více než zářnou budoucnost. Dle něj do roku 2025 minimálně jedno z deseti prodaných aut bude vybaveno mikrohybridním 48voltovým elektrickým systémem. To představuje 11 milionů vozidel ročně, což bude mít nemalý dopad také na ochranu životního prostředí. Odhaduje se totiž, že tato porce aut po celou dobu své životnosti uspoří více než 15 miliard litrů paliva.

Dle amerických úřadů se úspora takového množství paliva rovná zachování lesa o velikosti státu New York či celého Islandu. V rámci emisí jde pak o ekvivalent zhruba 26 miliard tun uhlí, které nebudou spáleny. To rozhodně není špatné na systém, který sice dodá jen zhruba pětinu elektřiny v porovnání s běžnými hybridy, nicméně cenu konvenčních vozů zvedne jen nepatrně, pokud vůbec.

Jak by takové řešení fungovalo v praxi, vám napoví někdejší článek o podobném řešení firmy Bosch. O 48 voltů tam nešlo, ale to pro onu praxi není podstatné - jde tu o to, že vůz vybavený takovým mikrohybridem bude schopen například zcela vypínat spalovací motor při jízdě s kopce, vypne jej také v nízkých rychlostech před dojetím na křižovatku a naopak ještě chvíli jej nezapne při odjezdu z ní, alespoň něco zrekuperuje a s touto energií si vystačí třeba na popojíždění v městských kolonách.

To všechno může zmíněnou úsporu reálně přinést, ale pochopitelně bude záležet na tom, kde a jak se budete s autem pohybovat. Úspora v městském provozu může být i vyšší, naopak při konstantní jízdě 90 nebo 130 km/h bude nulová či spíše záporná. Dohromady by to ale jakési obvyklé kombinaci 10 % dát mohlo.


Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 1 - Delphi 48volt mikrohybrid 01Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 2 - Delphi 48volt mikrohybrid 02Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 3 - Delphi 48volt mikrohybrid 03Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 4 - Delphi 48volt mikrohybrid 04Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 5 - Delphi 48volt mikrohybrid 05Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 6 - Delphi 48volt mikrohybrid 06Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 7 - Delphi 48volt mikrohybrid 07Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 8 - Delphi 48volt mikrohybrid 08Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 9 - Delphi 48volt mikrohybrid 09Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 10 - Delphi 48volt mikrohybrid 10Delphi vyvinulo 48voltový mikrohybrid pro běžné vozy, spotřebu sníží o 10 procent - 11 - Delphi 48volt mikrohybrid 11
Delphi se hodlá zasadit o masové rozšíření 48voltového elektrického systému, díky jehož implementaci má dojít ke snížení spotřeby až o 10 procent a navýšení točivého momentu o 25 procent

Petr Prokopec

Diskuze 6 příspěvků