Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém
22.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselům je předpovídán brzký skon a i když s tím automobilky tak úplně nesouhlasí, v těžké situaci nafťáky nepochybně jsou. Systémem ACCT je může spasit.
Dieselové motory jsou v poslední až démonizovány. Zdá se, jakoby teprve po odhalení skandálu Volkswagenu svět zjistil, že vůbec existují nějaké emise NOx a že mohou vážně ohrozit lidské zdraví. V té chvíli se kdysi vyzdvihované jednotky rázem proměnily na pojízdné zabijáky, v jejichž přítomnosti tráva přestává růst a ptactvo zpívat. Že skutečnost je o trochu jiná, nejspíše netřeba dodávat - čímž ale nenaznačujeme, že emise NOx jsou neškodné.
„NOx jsou problémem, ale je to problém řešitelný,“ říká k tématu Graham Hargave, profesor optické diagnostiky na univerzitě v Loughborough, dle kterého jsou tyto emise pouze lokální záležitostí několika míst na této planetě. „Vyřešte to, a rázem máte problém pouze s redukcí CO2, který se objevuje naprosto všude.“ Tedy jinými slovy, díky „objevu“ NOx je celá Evropa náhle uprostřed chaosu, a to zrovna ve chvílích, kdy se mluví o přísnějších limitech pro CO2.
Je přitom nutné dodat, že redukce emisí CO2 nejde ruku v ruce s redukcí emisí NOx. Diesely jsou ve svém principu tím efektivnější, čím vyšších teplot je v nich dosahováno. Nicméně právě vysoké teploty ve spalovací komoře vedou k rozpadu jinak vysoce stabilních molekul dusíku a reakci vzniklých atomů s kyslíkem při vzniku NOx. Ty lze „potírat” selektivní katalytickou redukcí (SCR) neboli vstřikováním močoviny (AdBlue), problémem však je, že při nízkých teplotách selektivní katalytická redukce nefunguje správně a emise NOx stoupají. Nemluvě o tom, že to je docela drahý a trochu nešikovný systém, když jej musíte separátně „živit” oním AdBlue.
Právě proto se Hargrave a jeho společník Jonathan Wilson zaměřili na právě řešení tohoto problému. Svému úsilí věnovali několik let, úspěchu však dosáhli v posledních dvou. A nyní hrdě představují systém zvaný ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology aneb technologii tvořící a konvertující čpavek), o který se zajímají veškeré automobilky i jejich dodavatelé.
Systém funguje podobně jako dnešní systémy SCR založené na AdBlue. Klíčovým rozdílem je ale vysoká efektivita, a to i při nízkých teplotách. Podstatou všeho je konverze roztoku močoviny AdBlue na kapalinu s vysokým obsahem čpavku, která probíhá za přísně sledovaných podmínek ve speciální výfukové komoře.
Tuto technologii tým vědců otestoval na taxíku značky Škoda, který byl vybaven [[0000001930 systémem start/stop„”. Tedy technologií, jež má ze své podstaty přispívat k ochraně životního prostředí. Nicméně deaktivace pohonné jednotky vede ke snížení teploty ve výfuku a tím i účinnosti SCR. AdBlue se navíc při nízkých teplotách špatně odpařuje a nechává za sebou usazeniny, kterou dokáží ucpat výfuk.
Systém ACCT ovšem dokázal problém s nízkou teplotou překonat, neboť u vozu jím osazeným došlo k záchytu 98 procent emisí NOx. Oproti tomu auta osazená konvenční technikou a odpovídají normám Euro6 zvládají zachytit a zlikvidovat pouze 60 procent emisí NOx. Působivého výsledku navíc bylo dosaženo ještě předtím, že vědci vůbec systém optimálně vyladili. Podstatné také je, že díky tomu klesá spotřeba AdBlue, a tak by jedno „dotankování” mohlo vydržet na podstatně větší kilometráž, což by snížilo provozní náklady i zvýšilo uživatelský komfort.
Hargrave a spol. nyní hledají způsob, jak technologii dostat do oběhu. Jak sami dodávají, nechtějí, aby skončila u jedné automobilky, ale spíše u subdodavatelů, kteří následně budou zásobovat všechny značky. Pokud vše půjde jak na drátkách - a cena nemá být problém, neboť technologii dají vědci do oběhu levně - pak ACCT zamíří do výroby do dvou let.
Podle analytiků bychom tedy pohřeb dieselů mohli rovnou zrušit, systém ACCT by totiž svým významem měl překonat dokonce technologii common-rail. To je podstatné sdělení hlavně pro uživatele lehkých užitkových i ryze nákladních vozidel, u nichž v podstatě nebylo reálné v krátkodobém horizontu nahrazení dieselů benzinovými či hybridními motory.
Lze pak jen dodat, že jako ve spoustě případů došlo i k objevu ACCT náhodou. Wilson se totiž rozhodl, že si na univerzitě dodělá doktorát. Hargrave jako jeho profesor pak byl seznámen právě s myšlenkou na vývoj technologie redukující emise - Wilson na systému pracoval již předtím. A jelikož vykazoval slibné výsledky, dostal peníze a laboratoř na to, aby vše dotáhl do úspěšného konce - což, jak se zdá, dokázal...



Britší vědci vyrukovali s přelomovým systémem ACCT, který možná bude stát za záchranou dieselů
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025
Nejčtenější články
Renault a spol. nabízí všem automobilkám možnost vrátit svým elektrickým autům spalovací motory, tahle malá krabička to zařídí
4.9.2025Poslední pokus VW protlačit elektromobily působí hodně zoufale, jeho úspěchu nevěříme ani v nejmenším
4.9.2025Škoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
4.9.2025Fiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
4.9.2025Rusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
4.9.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.03. 19:36 - M.Z.
- Politický koutek 10.03. 19:20 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 10.02. 17:20 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.02. 15:50 - řidičBOB
- Onboard videa 10.01. 21:22 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.01. 20:12 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 10.01. 15:59 - mlunovozík
- Kodování Mercedes aut. AMG Menu atd. 10.01. 14:19 - HAD87