Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nebezpečného záření mobilů se lidé často děsí, elektromobily ho ale vyzařují řádově víc
27.1.2021 | Petr Prokopec
Zatímco u mobilních telefonů se řada lidí bojí možný zdravotních následků jejich elektromagnetického záření, u elektrických aut se o něčem takovém nemění. Přitom disponují většími bateriemi i dalšími potenciálně nebezpečnými komponenty.
Zmínky o elektromagnetickém záření produkovaném mobilní telefony se objevují s železnou pravidelností. Je pravdou, že např. mikrovlny o vysokém výkonu mohou způsobit škody na zdraví, při opravdu vysokých výkonech dokonce i ohrozit život. Jenže vysílací výkon mobilů, navíc při použití směrových antén, je tak malý, že ani celodenním přiložení na ucho žádné problémy nezpůsobí. Přesto kolují báchorky, podle kterých vám mobil uložený vedle hlavy na nočním stolku udělá přes noc z mozku huspeninu. Nejhorší jsou prý přístroje podporující síť 5G, s nimi nejste daleko od toho, aby se z vás po pár hodinách stal zářící mutant...
Doufáme, že zrovna v tomto ohledu nemusíme věci uvádět na pravou míru - jde o nesmysly. Pro nás je nicméně podstatné, že zatímco z moderních mobilů mají mnozí lidé skoro panickou hrůzu, v případě elektromobilů pomalu na elektromagnetické záření nikdo nepoukazuje. Přitom právě tyto vozy připomínají mobily na kolečkách, podstatnější jsou ale baterie, jejichž rozměry a kapacity jsou řádově větší než u mobilních telefonů.
Pracují s vysokým napětím a byť jsou jejich obaly stavěny tak, aby vznikající elektromagnetické pole odstínily, přesto kolem nich vzniká. K tomu si připočtěme vysokonapěťové vedení a spoustu další elektroniky, jejíž provoz se bez emisí elektromagnetického pole neobejde. Otázkou tedy je, jak velký má pobyt na palubě elektromomobilu vliv na lidské zdraví.
Co v tuto chvíli víme? Zejména tolik, že elektrické pohonné jednotky zdrojem elektrického smogu nejsou, mají jej ale na svědomí mnohé komponenty v bateriích, stejně jako elektronika. A v neposlední řadě je třeba vzít v potaz také aktuální operační stav vozu. Jejich výrobci přitom o možných problémech vědí, pročež přicházejí s důmyslnými a stále komplikovanějšími bateriovými pakety. Jejích úkolem totiž není pouze ochrana před přehřátím, ale i před vznikajícím polem.
Zajímavé přitom je, že vliv na záření má i vzdálenost daného komponentu od vašeho těla. S tím automobilky musí kalkulovat již při vývoji, načež mnohé systémy musí usadit zdánlivě nelogicky. Povolené limity totiž mohou snadno překročit i kvůli vyhřívání sedadel, neboť tuto technologii máte doslova a do písmene pod zadkem. Dále pod nimi pak najdeme baterie, zatímco před vámi je palubní deska prošpikovaná řadou elektronických obvodů a vodičů.
Jelikož se počet těchto komponentů jen zvyšuje, je riziko stále větší. Jakkoliv na závěr lze zmínit světlo na konci tunelu. Posun v technologiích totiž výrobcům umožnil, aby elektromobily i hybridy osadili většími než 12voltovými okruhy. Čím vyšší napětí je, tím nižší je intenzita magnetického pole okolo vodičů. Z tohoto úhlu pohledu tedy ve výsledku auta jako třeba Porsche Taycan s 800voltovou architekturou představují krok správným směrem.
Znovu je ale třeba poukázat na to, že dosud chybí mnohem podrobnější studie a především testy moderních aut. Že přitom riziko skutečně existuje, dodává i bývalý technický šéf Audi Peter Mertens, který již investoval nemalé peníze do izraelského start-upu VHOLA Labs. Ten se specializuje právě na měření elektromagnetické radiace. Sám Mertens pak dodává, že je sice velkým zastáncem elektromobility, ovšem pro její masové přijetí je třeba odstranit veškeré možné hrozby.



Porsche Taycan dostalo do vínku 800voltový elektrický okruh. V rámci elektromagnetického smogu by tak mělo být bezpečnějším vozem, na trhu je ale výjimkou. U něj ani u jiných vozů na každý pád není zcela jasné, jak moc velká rizika spojená s elektromagnetickým zářením jsou. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Z prvního elektrického Rolls-Roycu se stal takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před hodinou
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 4 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 5 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 11:11 - M.Z.
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
