Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nebezpečného záření mobilů se lidé často děsí, elektromobily ho ale vyzařují řádově víc
27.1.2021 | Petr Prokopec
Zatímco u mobilních telefonů se řada lidí bojí možný zdravotních následků jejich elektromagnetického záření, u elektrických aut se o něčem takovém nemění. Přitom disponují většími bateriemi i dalšími potenciálně nebezpečnými komponenty.
Zmínky o elektromagnetickém záření produkovaném mobilní telefony se objevují s železnou pravidelností. Je pravdou, že např. mikrovlny o vysokém výkonu mohou způsobit škody na zdraví, při opravdu vysokých výkonech dokonce i ohrozit život. Jenže vysílací výkon mobilů, navíc při použití směrových antén, je tak malý, že ani celodenním přiložení na ucho žádné problémy nezpůsobí. Přesto kolují báchorky, podle kterých vám mobil uložený vedle hlavy na nočním stolku udělá přes noc z mozku huspeninu. Nejhorší jsou prý přístroje podporující síť 5G, s nimi nejste daleko od toho, aby se z vás po pár hodinách stal zářící mutant...
Doufáme, že zrovna v tomto ohledu nemusíme věci uvádět na pravou míru - jde o nesmysly. Pro nás je nicméně podstatné, že zatímco z moderních mobilů mají mnozí lidé skoro panickou hrůzu, v případě elektromobilů pomalu na elektromagnetické záření nikdo nepoukazuje. Přitom právě tyto vozy připomínají mobily na kolečkách, podstatnější jsou ale baterie, jejichž rozměry a kapacity jsou řádově větší než u mobilních telefonů.
Pracují s vysokým napětím a byť jsou jejich obaly stavěny tak, aby vznikající elektromagnetické pole odstínily, přesto kolem nich vzniká. K tomu si připočtěme vysokonapěťové vedení a spoustu další elektroniky, jejíž provoz se bez emisí elektromagnetického pole neobejde. Otázkou tedy je, jak velký má pobyt na palubě elektromomobilu vliv na lidské zdraví.
Co v tuto chvíli víme? Zejména tolik, že elektrické pohonné jednotky zdrojem elektrického smogu nejsou, mají jej ale na svědomí mnohé komponenty v bateriích, stejně jako elektronika. A v neposlední řadě je třeba vzít v potaz také aktuální operační stav vozu. Jejich výrobci přitom o možných problémech vědí, pročež přicházejí s důmyslnými a stále komplikovanějšími bateriovými pakety. Jejích úkolem totiž není pouze ochrana před přehřátím, ale i před vznikajícím polem.
Zajímavé přitom je, že vliv na záření má i vzdálenost daného komponentu od vašeho těla. S tím automobilky musí kalkulovat již při vývoji, načež mnohé systémy musí usadit zdánlivě nelogicky. Povolené limity totiž mohou snadno překročit i kvůli vyhřívání sedadel, neboť tuto technologii máte doslova a do písmene pod zadkem. Dále pod nimi pak najdeme baterie, zatímco před vámi je palubní deska prošpikovaná řadou elektronických obvodů a vodičů.
Jelikož se počet těchto komponentů jen zvyšuje, je riziko stále větší. Jakkoliv na závěr lze zmínit světlo na konci tunelu. Posun v technologiích totiž výrobcům umožnil, aby elektromobily i hybridy osadili většími než 12voltovými okruhy. Čím vyšší napětí je, tím nižší je intenzita magnetického pole okolo vodičů. Z tohoto úhlu pohledu tedy ve výsledku auta jako třeba Porsche Taycan s 800voltovou architekturou představují krok správným směrem.
Znovu je ale třeba poukázat na to, že dosud chybí mnohem podrobnější studie a především testy moderních aut. Že přitom riziko skutečně existuje, dodává i bývalý technický šéf Audi Peter Mertens, který již investoval nemalé peníze do izraelského start-upu VHOLA Labs. Ten se specializuje právě na měření elektromagnetické radiace. Sám Mertens pak dodává, že je sice velkým zastáncem elektromobility, ovšem pro její masové přijetí je třeba odstranit veškeré možné hrozby.



Porsche Taycan dostalo do vínku 800voltový elektrický okruh. V rámci elektromagnetického smogu by tak mělo být bezpečnějším vozem, na trhu je ale výjimkou. U něj ani u jiných vozů na každý pád není zcela jasné, jak moc velká rizika spojená s elektromagnetickým zářením jsou. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejčtenější články
K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025Studie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
7.4.2025Poslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
7.4.2025Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 18:41 - M.Z.
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan