Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
6.6.2023 | Petr Miler
Když se podíváte na samotný elektromotor a jeho schopnost měnit elektřinu v pohyb, řeknete si, že je to velmi efektivní stroj. Jakmile ale začnete zkoumat celý obrázek, jeví se elektromobily docela jinak. Toto je další z přehlížených problémů.
Krátkozrakost, to je ten hlavní přístup, který je třeba, abyste začali vnímat elektromobily jako něco úžasného. Pokud máte na jedné straně elektrickou energii a na druhé straně touhu něco rozpohybovat, stěží najdete efektivnější cestu, než je elektrický motor. Má velmi vysokou účinnost snadno přes 90 %, což je hlavním argumentem zastánců elektrických aut - spalovací motor stěží dosáhne byť poloviny.
Takže finito basta? Krátkozrakým pohledem ano, komplexním ani trochu. Abyste dvě zmíněné věci mohli spojit, potřebujete nějak elektřinu vyrobit, potřebujete ji přenést, přetransformovat a do něčeho uložit. A už tohle činí celý proces efektivním o hodně méně - když začnete spalováním uhlí, jste u stejného Carnotova cyklu jako u spalovacího motoru na samém počátku. Ale i kdyby ne, čekají vás ztráty při přenosu, transformaci, především pak dobíjení a nakonec je tu celá neefektivita výroby a životnosti navíc drahých a těžkých baterek. Vše? No way Jose, řekli by Američané. Problémů, které nejsou patrné na první pohled, se objevuje jen víc a víc.
Ten poslední je skutečně pozoruhodný, ale vlastně logický. A dal se tedy očekávat. Znovu se v jeho případě nabízí srovnání se spalovacími auty otázkou: Kolik energie spotřebovává spalovací vůz, pakliže stojí na místě? Odpověď je prostá, prakticky žádnou. I velmi moderní vozy, které jsou permanentně připojené k internetu, mají palubní kamery sledující okolí vozu, pokročilé alarmy a kdesi cosi, si vystačí s energií z víceméně běžného akumulátoru, který dobijí za jízdy rekuperací kinetické energie alternátorem, třeba BMW to tak dělá už přes dekádu. Takže skutečně nic, rozhodně ne naftu nebo benzin.
S elektromobily je to složitější, neboť jsou jednak ještě více elektronické, také ale potřebují energii na temperování sebe sama, zejména pak baterek. Ty se tedy chladí, pokud je horko, a zahřívají, pokud je zima. Nic z toho není zadarmo, stejně jako řada jiných funkcí, které auto může obstarávat pomocí hlavního akumulátoru. A byť to vždy nemusí být významné, nikdy to není nic. A někdy je to i hodně.
To platí v případě aut Rivianu, u kterých byl už loni zjištěn tak vysoký odběr elektřiny během stání, že se pro něj vžilo označení „vampire drain” - upíří vysávání nebo upíří vybíjení, chcete-li. Prostě autu něco vysává šťávu (pravděpodobně něco z výše zmíněného) a majitelé ani neví, co to je. Odběry elektřiny v momentě, kdy auto neujede ani metr, jsou tak vysoké, že vůz ztratí desítky procent celkové kapacity během jednoho týdne. Fandové spočítali, že při 50 000 Rivianech v provozu je takto zmařeno 93 500 kWh energie během každého dne, aniž by kterýkoli z těchto vozů něco najel. To je 93,5 MWh! Ekvivalent asi 24 000 litrů nafty v nádržích dieselových aut den co den. U tak okrajového výrobce neuvěřitelné kvantum.
I takovéto ztráty je třeba elektromobilům přičíst k horšímu a vidět, že spalovací vozy na tom nejsou v celkové bilanci se svou efektivitou vůbec tak zle, aby byly hodné smetení z povrchu zemského. Ale ne, co nás nemá, elektroauta jsou přece skvělá. K čertu s fyzikou a „hatery” placenými ropnou lobby, dnes si vystačíte s „elektrickým barbarstvím”...






Riviany jsou úžasně efektivní stroje, které každý den spotřebují ekvivalent asi 24 000 litrů nafty jen tím, že stojí na místě. No není to skvělé? Foto: Rivian
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Nejnovější články
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
před 11 hodinamiŠéf Mercedesu-AMG v posledním rozhovoru před propuštěním prokázal, že své pozici absolutně neměl co dělat
včeraBývalá silniční stíhačka sultána Bruneje je na prodej, stát má až přes půl miliardy a zlomit všechny rekordy
včeraMuž si koupil tři roky starý elektrický luxus původně za 2,5 milionu jen za 700 tisíc a myslel si, že udělal terno. Mýlil se
včeraMax Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 20:52 - řidičBOB
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.29. 19:13 - Sato
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 18:37 - pavproch
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.29. 18:19 - Sato
- IT poradna 09.29. 12:58 - petr_riha
- Onboard videa 09.29. 09:01 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus