Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď
29.10.2021 | Petr Prokopec
V roce 2021 by člověk čekal leccos, jen ne odhalení nového nepřeplňovaného motoru, který mezi těmi určenými pro silniční auta překoná vše, co dosud svět poznal. Ale stalo se a novinka za působivých 679 koní vděčí řadě specifických řešení.
Mercedes promine, ale největší novinkou tohoto týdne není jeho SL, nýbrž Corvette Z06. Americký supersport totiž dostal do vínku točivý atmosférický motor, což je na dnešní dobu pomalu mýtická jednotka. Zvláště když jde o 5,5litrový osmiválec. Této jednotce se podíval na zoubek Jason Fenske, který je bývalým motorářem a dnes nabízí veřejnosti vhled do tajů techniky na kanálu Engineering Explained. Hned na úvod zmiňuje, že nový motor je napěchován řadou zajímavých řešení.
Agregát s kódovým označením LT6 je výrazně podčtvercový s půdorysem válce 80 x 104,25 mm. Do vínku pak dostal kované hliníkové písty a kované titanové ojnice a plochou klikovou hřídel. Ventily mají dvojité pružiny, sací jsou titanové, výfukové pak plněné sodíkem. S těmito komponenty inženýři Chevroletu dosáhli u motoru vysokootáčkového charakteru, jehož červené pásmo začíná na 8 600 ot./min.
Velkou zásluhu na konečném charakteru má velmi komplikovaný sací trakt. Najdeme v něm dvě škrticí klapky a dvě rezonanční komory propojené třemi centrálními klapkami. Ty se různě otevírají v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a umožňují přechod tlakových vln mezi oběma komorami. To v kombinaci s výfukovými svody 4-2-1 podporuje výplach a plnění válců.
Výsledkem je plných 679 koní v 8 300 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 623 Nm přichází ke slovu v 6 300 otáčkách. To jsou výrazně lepší parametry než u objemnější 6,2litrové jednotky, kterou používá základní Corvette C8. Ta se přitom dokáže dostat na stovku za méně než 3 sekundy, zatímco její maximum lehce přesahuje magickou třístovku.
S jakou jízdní dynamikou bude spojena verze Z06, Chevrolet zatím nezveřejnil. Nicméně rozhodně půjde o ještě působivější čísla, což pochopitelně vede k nemalému zájmu. Člověk pracující pro jedno z největších dealerství v Americe uvedl, že jen tato společnost již nasbírala 1 087 objednávek. Jelikož nicméně kvóta automobilky činí jen 100 kusů měsíčně, odhaduje se, že noví zákazníci již budou muset na své vozy čekat minimálně tři, spíše však čtyři roky.
Je samozřejmě otázkou, zda jde o pravdivé či spíše zkreslené informace. Díky nim bychom se totiž dostali až k roku 2025, přičemž Chevrolet v mezičase chystá ještě odhalení variant ZR1 a Zora, které v hierarchii značky zamíří ještě výše. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby automobilka nahlas hovořící o brzkém přechodu na elektromobilitu nakonec výrobu osmiválcových vozů výrazně navýšila. Ostatně jinak si na elektrický pohon nevydělá, podle jejích vlastních informací je Corvette jejím nejziskovějším modelem.









Nová generace Corvette Z06 dostala do vínku vysokootáčkový atmosférický osmiválec, nejsilnější motor svého druhu v celé historii. Náš přítel Jason Fenske na videu níže osvětluje jeho tajemství. Foto: Chevrolet
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, Motor1
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa včera 15:35
- Moto2 kořistí lokalmatadora Viettiho, 18. Salač včera 12:54
- V Misanu vyhrál lídr šampionátu Rueda včera 11:38
- Pramac uvažuje: Salač, Ferrandez, Van den Goorbergh? včera 11:14
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash 13.9.2025
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
před 11 hodinamiVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včeraK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
včeraJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva