Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik odhalil taje nejsilnějšího osmiválce bez turba v dějinách, je fascinující, že přichází právě teď
29.10.2021 | Petr Prokopec
V roce 2021 by člověk čekal leccos, jen ne odhalení nového nepřeplňovaného motoru, který mezi těmi určenými pro silniční auta překoná vše, co dosud svět poznal. Ale stalo se a novinka za působivých 679 koní vděčí řadě specifických řešení.
Mercedes promine, ale největší novinkou tohoto týdne není jeho SL, nýbrž Corvette Z06. Americký supersport totiž dostal do vínku točivý atmosférický motor, což je na dnešní dobu pomalu mýtická jednotka. Zvláště když jde o 5,5litrový osmiválec. Této jednotce se podíval na zoubek Jason Fenske, který je bývalým motorářem a dnes nabízí veřejnosti vhled do tajů techniky na kanálu Engineering Explained. Hned na úvod zmiňuje, že nový motor je napěchován řadou zajímavých řešení.
Agregát s kódovým označením LT6 je výrazně podčtvercový s půdorysem válce 80 x 104,25 mm. Do vínku pak dostal kované hliníkové písty a kované titanové ojnice a plochou klikovou hřídel. Ventily mají dvojité pružiny, sací jsou titanové, výfukové pak plněné sodíkem. S těmito komponenty inženýři Chevroletu dosáhli u motoru vysokootáčkového charakteru, jehož červené pásmo začíná na 8 600 ot./min.
Velkou zásluhu na konečném charakteru má velmi komplikovaný sací trakt. Najdeme v něm dvě škrticí klapky a dvě rezonanční komory propojené třemi centrálními klapkami. Ty se různě otevírají v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a umožňují přechod tlakových vln mezi oběma komorami. To v kombinaci s výfukovými svody 4-2-1 podporuje výplach a plnění válců.
Výsledkem je plných 679 koní v 8 300 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 623 Nm přichází ke slovu v 6 300 otáčkách. To jsou výrazně lepší parametry než u objemnější 6,2litrové jednotky, kterou používá základní Corvette C8. Ta se přitom dokáže dostat na stovku za méně než 3 sekundy, zatímco její maximum lehce přesahuje magickou třístovku.
S jakou jízdní dynamikou bude spojena verze Z06, Chevrolet zatím nezveřejnil. Nicméně rozhodně půjde o ještě působivější čísla, což pochopitelně vede k nemalému zájmu. Člověk pracující pro jedno z největších dealerství v Americe uvedl, že jen tato společnost již nasbírala 1 087 objednávek. Jelikož nicméně kvóta automobilky činí jen 100 kusů měsíčně, odhaduje se, že noví zákazníci již budou muset na své vozy čekat minimálně tři, spíše však čtyři roky.
Je samozřejmě otázkou, zda jde o pravdivé či spíše zkreslené informace. Díky nim bychom se totiž dostali až k roku 2025, přičemž Chevrolet v mezičase chystá ještě odhalení variant ZR1 a Zora, které v hierarchii značky zamíří ještě výše. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby automobilka nahlas hovořící o brzkém přechodu na elektromobilitu nakonec výrobu osmiválcových vozů výrazně navýšila. Ostatně jinak si na elektrický pohon nevydělá, podle jejích vlastních informací je Corvette jejím nejziskovějším modelem.









Nová generace Corvette Z06 dostala do vínku vysokootáčkový atmosférický osmiválec, nejsilnější motor svého druhu v celé historii. Náš přítel Jason Fenske na videu níže osvětluje jeho tajemství. Foto: Chevrolet
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, Motor1
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 7 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 9 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 9 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB