Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert ukázal, jak dopadne motor, ve kterém exploduje píst, hezká podívaná to není
29.2.2024 | Petr Prokopec
A není to jen tak ledajaký motor, ale pohonná jednotka legendárního Mitsubishi Lancer, pro jehož desátou iteraci Japonci vyvinuli nový pohon odpovídající dobovým emisním normám. Ty sice splnila, majitele ale až tak neohromovala.
Dnes je už docela těžké vzpomenout na dobu, kdy se Mitsubishi pralo se Subaru o titul světového šampiona v rallye. Pro obě japonské automobilky byl přitom vzájemný souboj prospěšný, neboť se staral o jejich zviditelnění. Přičemž pomalu každý fanoušek v té době toužil po Lanceru Evolution nebo Impreze WRX STI. Ani jeden z těchto modelů ale již v současné době nekoupíte, tak se ani jeden z výrobců nemůže divit, že se o něm již nemluví v takové míře a s takovým nadšením jako před několika málo lety.
My se dnes zaměříme na Mitsubishi, jehož vůbec poslední Lancer Evolution s pořadovým číslem 10 alias X dorazil v roce 2007. Ve srovnání s předchozími iteracemi přitom došlo na zásadní změny jak v případě designu, tak i motorového prostoru. Kvůli tehdejším emisním limitům totiž automobilka musela poslat k ledu jednotku 4G6, která již byla léty prověřená a poměrně spolehlivá. Její místo pak zaujal nový čtyřválec 4B11, který disponoval celohliníkovou konstrukcí a variabilním časováním ventilů MIVEC.
Pokud se jednalo o atmosférickou verzi motoru, mohli majitelé počítat s poměrně dlouhou životností, která se blížila 320 tisícům kilometrů, než byla zapotřebí generálka. Jakmile však dvoulitr dostal podporu turbodmychadla, šel nahoru nejen výkon, ale také výčet problémů. Tím asi nejzásadnějším byly pístní kroužky, které se při prudce sešlápnutém plynu a navýšení plnícího tlaku mohly doslova rozletět. Jejich fragmenty se pak následně dostaly dovnitř válců, kde způsobily nemalé poškození.
Zdá se, že přesně na tuto lapálii došlo také u jednotky, kterou se rozhodl rozebrat Eric Berg z kanálu I Do Cars na Youtube. Ze záběrů je patrné, že škody na jednotce jsou opravdu masivní - ostatně v bloku je díra, přes kterou můžete koukat skrz motor. Po odstranění klikovky a hlavy si pak můžeme prohlédnout trosky osazení třetího válce, jehož úlomky se spolu se zbytky ložisek nastěhovaly do olejové vany. Píst doslova explodoval, stejně tak ojnice.
Pro řidiče tedy muselo jít o nemalý šok, neboť sešlápnutí plynového pedálu víceméně vedlo k odjištění a výbuchu granátu pod kapotou. Jednotka je tak naprosto nepoužitelná, a to přesto, že nemá na kontě dlouhé využití. Podívejte se na to sami, ale varujeme vás, hezké záběry to nejsou.



Lancer Evo X je vůbec poslední verzí japonské legendy. Do vínku dostala zcela nový agregát 4B11T, jenž produkoval i více než 400 koní. Zároveň ale již nebyl tak spolehlivý jako předchozí jednotky. Foto: Mitsubishi
Zdroj: I Do Cars@YouTube
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva