Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Farmář zkusil nahradit šrouby v motoru lepidlem. Jak obstály různé typy?
2.1.2019 | Petr Prokopec
Zní to absurdně, některá lepidla ale slibují schopnost pojit i kovy a kdyby se takto povedlo nahradit šrouby, ušetřilo by to dost hmotnosti. Umí ale lepidlo ustát tlak ve spalovací komoře?
Pohonné jednotky moderních aut jsou o poznání složitější, než tomu bylo dříve, v mnoha ohledech se však osvědčené principy nemění. Jedním z nich je skutečnost, že jednotlivé komponenty drží pohromadě šrouby a matice. Ty musí být dostatečně pevné, což sebou nese i nějakou tu hmotnost. Pravda, v případě jednoho kusu může jít o gramy, nicméně šroubů je v každém motoru nespočet, navíc různých velikostí. Ve výsledku tedy nejde o zanedbatelnou hmotnost, což svádí k otázce, zda náhodou neexistuje mnohem lehčí náhrada v podobě extra silného lepidla.
S odpovědí se na Youtube vytasil farmář stojící za kanálem Project Farm, který se dlouhodobě zabývá zkoumáním alternativ, které by bylo možné využít zejména ve světě pohonných jednotek. Bylo tedy vlastně jen otázkou času, než se i ona dobere k výše zmíněnému - tedy k možnému nahrazení šroubů lepidlem. Do srovnávacího testu tak zamířily produkty hned čtyř amerických firem, Flex Glue, JB Weld, Loctite a Gorilla.
Srovnání bylo rozsáhlejší a mezi blok a hlavu tak nakonec zamířila jen lepidla značek Flex Glue a JB Weld. Ani ta ale nakonec jako náhrada šroubů nebyla s to posloužit. Tlak, který ve spalovací komoře vzniká, je na ně jednoduše příliš vysoký. Ani u těch nejlepších lepidel by nebyla zaručena tak dlouhodobá odolnost, jako je tomu u starých dobrých šroubů.
Tím však nechceme lepidla jako taková odsoudit, naopak zejména dvousložkové od JB Weld zvládá opravdu nemalé zátěže. Flex Glue tolik nezaostává, zbylá dvě v testu příliš nezazářila. Více již nebudeme slovem zdržovat, níže přiložené video vám prozradí veškeré detaily a pochopíte jej snadno i bez hlubší znalosti angličtiny. Pokud by vás zajímal jen test nahrazení šroubů lepidlem, podívejte se až na samotný závěr - spatřit odlétnout hlavu motoru neznámo kam, je zajímavé samo o sobě...












Lze šrouby motoru nahradit lepidlem? Test nám už známého farmáře dokazuje, že nikoliv
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva