Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 | Petr Prokopec
Z pohledu automobilek chápeme, o co se snaží, jako řidiči ale o takovou věc nestojíme a divíme se, že výrobci po všech nezdarech dál zkouší přijít s lepší verzí něčeho, co z podstaty dobré být ani nemůže.
Systém steer-by-wire, tedy zajištění řízení auta doslova po drátě bez mechanické vazby mezi volantem a koly, není v teoretické rovině ničím novým. Výrobci s ním koketují už řadu let a někteří jej dokonce dostali do sériové výroby. Skončilo to ale fiaskem, popř. se to podobným fiaskem ukazuje být. Automobilky ale neopouští snaha ho přece jen vyvinout do podoby, ve které by jej mohly úspěšně prodávat.
Z pohledu řidiče tahle věc prakticky nemá jak čemukoli prospět. Jednoduchá, dokonale přímá a dokonale přesná vazba s přirozenou zpětnou vazbou přes tradiční hřeben z podstaty nemá konkurenci. Toto řešení ale nezapadá do snah automobilek minimalizovat náklady úsporami z rozsahu (můžete pak použít v zásadě jedno a to samé řízení pro jakékoli auto bez konstrukčních změn), dát řízení různou míru variability bez použití komplikované techniky nebo dovolit převzít plně řízení auta od řidiče apod. To všechno výměnou za softwarovou simulaci standardního řízení, právě ta se ale stává nejtvrdším oříškem.
Automobilky mají problémy jak s rychlostí odezvy řízení, tak především s přenosem informací od kol zpět k řidiči. A ke všemu je na něm spousta nových dílů, které se mohou porouchat. Proto se řízení bez mechanické vazby nikdy neuchytilo, i když třeba Citroën se mu v nemalé míře věnoval již v 60. a 70. letech minulého století. Ve finále ale skončil u stejných potíží, které dnes jen v trochu menší míře řeší automobilky jako Nissan nebo Tesla.
Přesto všechno se automobilky soustavně snaží stejný oříšek rozlousknout. Přidal se mezi ně i Ford, který již v listopadu 2022 požádal o ochrannou známku svého systému. Americký patentový úřad USPTO (United States Patent and Trademark Office) však s jejím potvrzením přišel až nyní. Jak si pak povšimli pozorní kolegové z Motor Authority, modrý ovál u svého řešení přichází s jednou neobvyklou funkcí, na kterou konkurence trochu pozapomněla.
Pro některé lidi totiž volant při vstupování do auta a vystupování z něj slouží jako madlo, kterého se chytí. U fyzického řízení s ním přitom nepohnou ani ve chvílích, kdy je uzamčen. Jenže u toho „drátového“ se vám snadno může protočit v rukou, neboť při stání může zcela postrádat jakýkoliv odpor. Ford se proto rozhodl, že u svého systému užije senzory, které rozpoznají, zda se řidič chystá nastoupit či vystoupit, a pro tyto chvíle dojde k uzamčení volantu, aby fungoval jako madlo.
Jakkoli ale můžeme modrému oválu zatleskat, že myslí i na potřeby řidičů, v hlavě se nám stále honí myšlenka, zda to všechno není úplně zbytečné. Mechanické řízení doplněné správně kalibrovaným posilovačem se totiž ukázalo být prakticky dokonalým. Jakákoli snaha jej nahradit však dosud vedla maximálně k prospěchu výrobců, nikoli však samotných motoristů - je to jako vymýšlet kulatější kolo.
Nechceme tím automobilkám ani v nejmenším upřít ocenění za snahu inovovat vše, co jen inovovat lze. Ovšem výsledky svého vývoje by do produkčních aut měly nasadit až ve chvílích, kdy skutečně půjde o technologii posouvající branži kupředu bez kompromisů. To se u řízení po drátě pořád nedaří a velmi pochybujeme, že Ford je v tomto ohledu dál, faktické limity se v tuto chvíli zdají být nepřekonatelné.



Takový Focus RS se chlubil pomalu dokonalým řízením, koneckonců bylo mechanické. Modrý ovál ale i tak zjevně touží po tom bez přímé vazby na přední kola, hlavně sám kvůli sobě. Foto: Ford
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025Mercedes má novou univerzální omluvu pro své propadáky. Také otřesný design modelů EQ označuje za „velmi progresivní”
2.3.2025Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
3.3.2025Číňané už ovládají 76 procent trhu s auty, na která EU vsadila vše. Ale nepolevíme a dotáhneme to do konce!
3.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva