Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Honda Earth Dreams Technology: tak si říká nová generace motorů Hondy
30.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nové jednotky mají naprosto shodný objem s dosud používanými agregáty. Náhoda? Nikoli, jde prostě jen o důkladně přepracované stávající motory.
Honda si jako jedna z mála japonských značek udržela nezávislost. To může být v čase, kdy i Toyota hledá partnery pro společný vývoj aut nebo motorů, obdivuhodné, jenže nemít dnes možnost podělit se s někým o náklady, může být ekonomicky značně rizikové. Přesto Honda funguje a aktuálně představuje novou generaci motoru s dosti pateticky znějícím označením Earth Dreams Technology.
Nové motory pokrývají v podstatě všechny objemové kategorie napříč segmenty. Od základního s objemem 0,66 litru (pro auta třídy „kei cars”) až po 3,5litrový vidlicový šestiválec s výkonem 314 koní a točivým momentem 359 newtonmetrů. Už nejmenší jednotka disponuje variabilním časováním ventilů, rozvodem DOHC, oproti předchozí jednotce se prý podařilo snížit hmotnost o 15 procent a snížit spotřebu o 10 procent.
Jinak už z názvu je jaksi patrné, že Honda stavěla nové agregáty především v zájmu snížení spotřeby s dlouhodobým výhledem až do roku 2020. Proto mají všechny větší jednotky počínaje třináctistovkou přímé vstřikování paliva. Motory 1,3, 1,5, 1,8 a 2,0 se kromě toho opírají o časování VTEC, schopnost pracovat v Atkinsonově cyklu a Honda podle své tiskové zprávy provedla „spoustu opatření na snížení tření“.
Dvoulitrový agregát bude v jedné ze svých aplikací spojen s elektromotorem pro hybridní modely střední velikosti a jeho zvláštností má být elektrické vodní čerpadlo, čímž odpadne potřeba pohánět jej klínovým řemenem. Bližší čísla momentálně nejsou k mání, nicméně podle Hondy by měl mít jen samotný zážehový agregát docela slušných 163 koní.
Podobných změn jako u menších motorů se dočkala také jednotka o objemu 2,4 litru, která je v Evropě nasazena pouze v Accordu, ale na jiných trzích byste ji našli třeba i v modelu CR-V. Honda tvrdí, že oproti současnému čtyřválci bude mít o 5 procent lepší spotřebu, při současném zvýšení točivého momentu o 10 procent, přičemž vylepšení o ty samé hodnoty slibuje také pro 3,5 V6 s novými rozvody.
Jinak s benzínovým šestiválcem se počítá pro větší hybridní modely, které mají díky elektromotorům „akcelerovat jako s motorem V8 a mít spotřebu čtyřválce“. Toho chce Honda dosáhnout zajímavým řešením. K V6 pohánějící přední nápravu se připojí dva samostatné elektromotory - každý s výkonem přes 20 kW se postará o jedno zadní kolo. Ve voze bude rovněž sedmistupňová dvouspojková převodovka doplněná o další elektromotor s výkonem více než 30 kW. Japonci tomu budou říkat elektrické SH-AWD a v podstatě tím pošlou na smetiště dějin kdysi s velkou slávou prezentovaný pohon všech kol s aktivními diferenciály a vektorováním točivého momentu Super Handling All-Wheel Drive (ano, také SH-AWD).
I přesto, že je o vylepšení stávající techniky, obsahuje zpráva Hondy příliš mnoho sebevědomých proklamací obecného charakteru a příliš málo konkrétních čísel. A k tomu to označení, které jako by vypadlo z brainstormingu vedení klubu přátel světlých zítřků... Nemůžeme vám tedy říci přesně ani to, jaké budou mít motory parametry, ano to, kdy se objeví v jakém modelu. Dá se však očekávat, že si cestu najdou v rámci dílčích modernizací už do stávajících generací modelů Hondy a jejich konkrétní parametry odhalí až jednotlivé premiéry.






Potvrzené to zatím není, kandidátem na menší motorovou perestrojku se ale pravděpodobně stane nový Civic
Ani čerstvě představené CR-V by některému z nových motorů nemělo utéci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 4 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
před hodinouŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
před 3 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 4 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 5 hodinamiFord po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring