Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů
23.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský Jaguar dnes zveřejnil podrobnosti o svých plánech s downsizingem modelů XF a XJ. Třílitr V6 s kompresorem půjde i do nového F-Type.
Ani automobilkám vznešenějšího rodu se nevyhýbají tak přízemní věci jako je placení emisí za vyšší než nadlimitní produkci oxidů uhličitého, takže to musí řešit jako všichni ostatní. Tedy dowsizingem, který sice ve výsledku zdaleka nenabídne slibovanou ekonomiku provozu, papírovým hranicím ale dostojí. To je i příklad Jaguaru a jeho dvou, respektive tří nových motorů.
První z nich je třílitrový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s mechanicky poháněným kompresorem, postavený na stejných konstrukčních principech jako celohliníková V8. Že jej Jaguar má připravený jasně dosvědčovalo už víkendové představení XJ Ultimate, dnes vám o něm můžeme říci více.
Tento agregát dostal přímé vstřikování SGDI pracující s tlakem až 300 barů a variabilní časování ventilů DIVCT. Nejvyšší výkon V6 činí 380 koní při 6 500 ot./min. a točivý moment 450 newtonmetrů od 1 800 do 4 000 ot./min. Motor bude osazen do nového Jaguaru F-Type ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou firmy ZF.
Ta samá pohonná jednotka 3,0 V6 Supercharged jen poladěná na 340 koňských sil se dostane také do modelů XF a XJ, kde v kombinaci se stejným automatem nahradí atmosférickou 5,0 V8. A aby bylo papírovým emisím učiněno zadost, oba vozy dostanou také systém stop-start.
Ještě radikálnějším způsobem má být omezena průměrná spotřeba vlajkové lodi XJ pomocí zážehového dvoulitru s turbodmychadlem, který je odvozen od čtyřválce použitého v Range Roveru Evoque a tudíž spřízněného s agregátem 2,0 Ecoboost od Fordu. Aristokrat na kolech se bude muset uspokojit s výkonem 240 koní při 5 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 340 newtonmetrů, a protože jednotka bude ve vozech usazena podélně, bude možné ji spárovat s osmikvaltem ZF.
Prodej čtyřválcového XJ startuje letos v létě a jen o kousek menší model XF vybavený motorem 2,0 Si4 bude následovat. F-Type, jak už víme, se do prodeje dostane během příštího roku a jiný než tříltrový motor s kompresorem alespoň zprvu nenabídne.







Šestiválec s kompresorem o výkonu 380 koní v F-type nezní špatně. Dvoulitrový čtyřválec v limuzíně XJ je ale hodně silné eko-kafe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 11 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Další slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 2 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před 4 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 5 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
před 7 hodinamiMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva