Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje řízení moderních aut? Téměř všechna spoléhají na toto chytré řešení
18.11.2018 | Petr Prokopec
Řízení auta je možné řešit mnoha různými způsoby, prakticky veškerou konkurenci ale převálcovalo to hřebenové. Proč je tak populární a zřejmě ještě hodně dlouho bude?
V posledních týdnech jsme se dali do objevování tajů zdánlivě obyčejné, ale přitom velmi zajímavé automobilové techniky. V minulých článcích jsme se zaměřili na podvozek, konkrétně pak na vzpěry MacPherson a víceprvkové zavěšení, dnes budeme postupovat dále. Motorový prostor vynecháme a zaměříme se na prvek, který máte neustále v rukou a bez kterého by vaše kratochvíle velmi rychle končily.
Jak jste jistě pochopili, řeč je o řízení. Dnes je jasně nejvíce používanou formou to hřebenové, které lze označit za geniálně jednoduché. Volant otáčí hřídelí s pastorkem posunující doleva či doprava ozubenou neboli hřebenovou tyč. Na ni už navazuje samotný mechanismus pohybující s koly, tedy spojovací tyč řízení, její hlava a páky, které najdeme přímo u kol.
To je vše, jde o skutečně velmi jednoduchý systém. K jeho rozšíření došlo v 70. a 80. letech, kdy automobilky začaly ve velkém přepřahat na pohon předních kol. Prostor před přepážkou oddělující kabinu od motoru tak začal být stísněný, což pomohlo vyřešit právě hřebenové řízení tvořené pár částmi. Kromě prostorové nenáročnosti je i velmi levné a přesné, což postupně vedlo i k jeho použití ve vozech jiné koncepce (nakonec na něj přepřáhly i někdejší škodovky s motory vzadu).
Není tedy překvapivé, že do té doby dominantní kuličkové řízení začalo nové technologii ustupovat. Bylo výrazně těžší a s ohledem na větší počet komponentů se v něm nacházelo větší množství třecích ploch. To samozřejmě vedlo k rychlejšímu opotřebení některých dílů. Oprava je však naštěstí poměrně rychlá, i když samozřejmě dražší než u řízení hřebenového. Vůči němu je ale to kuličkové robustnější, proto ostatně bývá dodnes užíváno u off-roadů nebo určitých závodních speciálů.
Vraťme se ale k systému, který v posledních letech již tak jednoduchý není. Výrazně se zvětšila hmotnost aut a velikost jejich předních kol, což logicky vedlo k vyššímu odporu. Pokud byste tedy v moderním autě narazili na hřebenové řízení v jeho nejjednodušší podobě, budete mít zakrátko větší bicepsy než Arnold Schwarzenegger v dobách své největší slávy. Ke slovu proto přišel posilovač, který může být hydraulický, elektro-hydraulický nebo elektrický. Jeho práce je ale bez ohledu na typ principielně stejná.
Základem hydraulického i elektrohydraulického posilovače je píst, který je integrován na jednu stranu převodky řízení. Rotační válec pak v závislosti na pokynech volantu přesunuje kapalinu uvnitř na tu či onu stranu, čímž je na píst vyvíjen tlak. Redukuje se tak námaha potřebná k posunutí pastorku po hřebenu. U hydraulického systému je přitom napájení řešeno řemenem vedoucím k pohonné jednotce, u elektro-hydraulického separátním elektromotorkem.
Ryze elektrický systém se ale již obejde bez onoho pístu, stejně jako bez nádržky na olej a olejové pumpy, jež hydraulické řízení udržují v chodu. Místo toho je vše řešeno elektromotorem, senzorem točivého momentu a řídicí jednotkou. Je tak velmi snadné nastavit odpor řízení, nicméně elektrický posilovač nás zároveň připravuje také o přirozený kontakt s předními koly. A také navyšuje hmotnost, byť jeho pár kilo je při dnešních výkonech zanedbatelných. To už je ale trochu jiné téma, kterému jsme dříve věnovali vlastní článek.




Hřebenové řízení je velmi jednoduché a tedy i kompaktní a levné, navíc přesné. Proto je dnes využíváno prakticky všemi výrobci. U moderních aut jej ovšem doplňuje posilovač redukující námahu vyžadovanou k otočení pastorku po hřebenové tyči
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva