Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku
25.9.2018 | Mirek Mazal
Fungování diferenciálu vám může být po teoretické stránce známé, ale vidět jej přímo v akci na autě je běžně nemožné, neboť je zakrytý. Ale pokud je ono zakrytování průhledné...
Je vždy zajímavé moci se podívat do míst, která jsou obvykle lidským očím skryta. Takto jsme mohli už dříve nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, do jejich motorů za běhu. Viděli jsme také, jak funguje spojka a aktuálně se můžeme podívat na práci diferenciálu.
Smyslem existence tohoto komponentu je rozložení přenášeného točivého momentu (ze vstupní hnací hřídele) na dvě jiné hřídele (hnané výstupní hřídele), při změně poměru jejich otáček. Jinými slovy rozkládá přenášený výkon na hnaná kola automobilu. Když se to takto řekne, jde o jednoduchou věc, přesto se kolem ní točí některé zajímavé otázky. Napadlo vás někdy přemýšlet třeba nad tím, proč bývá víko diferenciálů vypouklé?
Gale Banks z kanálu Banks Power na Youtube ukázal prostřednictvím Fordu F-150 svého kamaráda fungování diferenciálu na jeho zadní nápravě. Aby to bylo možné, vybavil jej průsvitným víkem, protože bez něj bychom si mohli prohlédnout jeho fungování leda „nasucho” a v nízké rychlosti, to není nic výjimečného.
Zkušený automechanik nejprve upozorňuje na množství mazacího média. Vysvětlil, že jeho hladina musí zůstat na správné úrovni. Ozubená kola si pak mazivo samy natáhnou a vytvoří potřebný film. Záběry to ukazují při 24 a 48 km/h, tedy v relativně nízkých rychlostech, princip se ale s jejich růstem nemění.
Pohled na celé soukolí vysvětluje mimo jiné ono tvarování víka diferenciálu. Jeho přizpůsobením je možné ovlivnit tok oleje tak, aby byly všechny součásti dobře mazány, chlazeny a současně aby jeho proudění bylo co „nejhladší”. Turbulence vznikající na hranách kapalinu zpomalují a ona pak klade větší odpor otáčejícím se kolům, což zvyšuje ztráty. Hladké fungování je tedy zásadní. Schopnost chlazení pak ovlivňuje i výběr typu oleje a materiál obalu diferenciálu. Hliník poslouží lépe než ocel, oblíbená uhlíková vlákna naopak působí jako izolátor.
V dnešní honbě za co nejvyšší efektivitou je potřeba hledět i na tak drobné detaily, jako je chování olejů v motorech, převodovkách či diferenciálech a pohled do nitra rozvodovky ukazuje, jak je to řešeno právě tady. Bude to zvláštně uspokojivá podívaná i pro někoho, kdo auty až tak nežije, těm ostatním to nejlépe osvětlí, proč jsou na tomto místě některé věci řešeny právě tak, jak jsou.










Pohled do nitra diferenciálu za plného chodu ukazuje, co se děje uvnitř věci, do níž běžně není vidět. A vysvětluje třeba i zdánlivě nesmyslné tvarování jeho víka
Zdroj: Banks Power@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva