Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jde skutečně zvýšit výkon auta jen sportovním vzduchovým filtrem?
4.7.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Reklama jistě bude tvrdit, že ano, ale jaká je realita? Test na „brzdě” s ním a bez něj dává možná až překvapivě jasnou odpověď.
Kdo by nechtěl mít výkonnější vůz? Je jedno, jestli máte 100, 200 nebo 500 koní, výkonu není nikdy dost. Možností, jak z motoru vydolovat další koně, je nespočet, naprostou většinu z nich ale spojuje jedno - jsou komplikované a tedy i drahé. O to lákavější jsou levné a jednoduché alternativy, jako výměna standardně montovaného vzduchového filtru za tzv. sportovní, obvykle průchodnější.
Marketing výrobců takových doplňků hovoří jasně - do motoru se díky nim dostane více vzduchu, tím budou moci přidat i více paliva a výkonu přibude. Řeč bývá o jednotkách procent výkonu, někdy padne i dvouciferná procentní hodnota. To je vážně dost a u takového 300koňového motoru by to mohlo znamenat klidně 30 koní k dobru, za pár tisíc korun. Je ale praxe vážně tak růžová?
Právě to se rozhodl ověřit Mat Watson z Carwow, který je majitelem Porsche 911 996 Carrera z roku 2000. Jeho výkon už loni ověřil na válcové brzdě, která ukázala citelně horší parametry výkonu proti původnímu sériovému stavu. Napadlo ho proto vyzkoušet, kolik koní přidá vložení sportovního vzduchového filtru do motoru.
Nejprve tedy nechat změřit výkon auta ve stavu, v jakém s ním dlouho jezdil. Výsledkem bylo maximum 274,8 hp čili 204,9 kW neboli 278,7 „evropského” koně (PS) a velmi zvlněnou křivku průběhu výkonu. Za osmnáct let provozu motor docela citelně ochabl, původně měl 320 koní. Současná hodnota výkonu by měla přesáhnout minimálně 290 koní a křivce nástupu plnokrevníků by slušelo méně vln. Celkem zklamání, proto se Mat rozhodl zasáhnout.
Vyčistil vstřikovače paliva, vyměnil výfukové potrubí, nainstaloval nový sportovní vzduchový filtr a pro dobré usínání dlouhodobě tankoval pouze Shell V-Power. Vrátil se na měření a sledoval, co se bude dít. První pokus přinesl výsledek 279,8 hp (208,6 kW resp. 283,8 PS). Druhý rozjezd na válcích ukázal 282,2 hp (210,4 kW resp. 286,2 PS). Křivka grafu zůstala v obou případech vlnitá, ale technik říká, že je to charakteristické pro generaci 996. „Vyčištění” i se sportovním vzduchovým filtrem vrátilo motoru asi 8 koní, žádný zázrak. Teprve pak ale přišel čas na podstatu testu.
Výše zmíněné nemusí tak úplně ukazovat, co přináší nebo nepřináší jiný vzduchový filtr, neboť změn proběhlo více. Mat tedy u jinak stejného motoru vyměnil sportovní vzduchový filtr z druhovýroby za originální a hned se vrátil zpátky k měření. Monitor zobrazil maximum 281,5 hp (209,5 kW a 285,4 PS), tedy nepatrně méně, ale průběh výkonu v celém spektru otáček se zlepšil. Standardní originální filtr tedy v tomto případě porazil ten dokupovaný a údajně lepší.
Pro referenci pánové změřili i kameramanovo BMW E36 328i s úpravou sacího vedení a novým softwarem řídící jednotky. Tohle auto má mít z fabriky 142 kW, tedy 190 koní a je ještě starší, už celé čtvrtstoletí. Přesto měření ukázalo až 226,6 hp (169 kW a 229,8 PS) výkonu, což se skutečně citelný nárůst u atmosféricky plněného motoru, navíc tak starého. A v kontextu s výše zmíněným je to nejlepší důkazem, že i takto jednoduchá úprava (upravené sání a nový software nestály ani 15 tisíc Kč) se vyplatí mnohem více - pouhé přehození filtru je zpravidla jen ztráta času a peněz.
Matovi se rozhodně nevyplatilo investovat asi 2 700 Kč do neoriginálního dílu, v téměř celém spektru otáček vykazoval drahý díl horší hodnoty. Závěr tohoto testu jistě není univerzální, jasně ale ukazuje, že slibům výrobců podobných doplňků nelze věřit - řešení celého sání vzduchu do motoru je velmi komplikovaná věc, kterou automobilka vyvíjí s ohledem na všechny myslitelné faktory. A výměna jednoho dílu bude jen stěží znamenat čisté zlepšení - to by jej použil přímo výrobce.
Pokud by vás zajímalo více na toto téma, dřívější komplexním test 19 různých řešení sání vzduchu včetně celého sacího traktu jasně ukázalo, co reálně může pomoci. Ani v tomto případě to pouhý jiný vzduchový filtr nebyl...












Mat Watson zbytečně utratil peníze za sportovní filtr do svého Porsche. Sportovní je asi jen tím, že si pro něj musel zaběhnout do obchodu. Neberte to jako univerzálně platný závěr, našim dosavadním zkušenostem ale neodporuje
Zdroj: carwow@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 včera
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 7 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 8 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 10 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 11 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter