Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Klíčová alternativa bateriových elektromobilů má do tří let zlevnit na polovinu, pro řadu výrobců by to byla rána
14.6.2023 | Petr Prokopec
Některé automobilky vsadily na bateriové elektromobily v podstatě všechno a s žádnou jinou alternativou v tuto chvíli nepočítají. Ale co když přijde? V poslední době poněkud upozaďované palivové články stále tlačí vpřed Toyota.
Jsou pohonem budoucnosti spalovací vozy, elektromobily nebo ještě něco jiného? To je otázka, na kterou se bez křišťálové koule nedá rozumně odpovědět, politici a mnohé automobilky se ale tváří, že ji mají. Jedni poroučí větru a dešti a druzí se rádi nechají nalákat myšlenkou jasně nalajnované budoucnosti. Jdou tak za jediným cílem, tedy stoprocentním přechodem na bateriovou elektromobilitu, která se nám jako jediné řešení pro všechny a všechno zajídá.
O to více si ceníme automobilek, které nesází vše na jednu kartu a dále vyvíjí i jiná řešení. Mezi takové patří i Toyota, která stále počítá i se spalovacími a hybridními vozy. Bateriové elektromobily jí také nejsou cizí, na rozdíl od většiny ostatních se ale výrazně věnuje i technologii palivových článků, tedy v podstatě jinak „živenými” elektrickými auty. A právě v této oblasti hlásí značný posun. Značka totiž nově uvedla, že příští inovativní generace palivových článků dorazí v roce 2026. Jejich výhodou přitom nemá být pouze navýšení dojezdu o 20 procent, ale zejména snížení ceny celé technologie o výrazných 50 procent.
Z detailů je patrné, že hned 37procentní redukce připadá na pokrok v technologiích, navýšení objemu produkovaných aut a lokalizaci výroby. Mnohem zajímavější je nicméně myšlenka standardizovaných nádrží na vodík, která by vedla k 25procentnímu snížení nákladů. Toyota by přišla vyrukovala s jedním tvarem a velikostí, jenž by odpovídal menším osobním autům. U těch větších či u nákladních by pak následně došlo k propojení několika nádrží dohromady.
Automobilka zároveň dodala, že si plně uvědomuje, jak moc drahý dnes vodík je. Proto se hodlá zaměřit i na jeho výrobu, která kupříkladu v Thajsku bude využívat místní bioodpad. Ekologický přínos palivových článků tedy bude nemalý. I proto Japonci předpokládají, že mezi roky 2025 a 2030 dramaticky vzroste poptávka a celá branže bude každoročně generovat obrat ve výši 33 miliard Eur (cca 787 mld. Kč). Jeho značná část by přitom logicky měla skončit v kase Toyoty.
Je to stále klíčová alternativa bateriových elektromobilů, na kterou většina konkurenčních značek kašle. Pokud ji Toyota zvládne zlevnit, může s ní snadno bodovat a uštědřit konkurenci pořádnou ránu. Doplňovat energii do palivových článků je totiž stejně snadné jako do spalovacích aut - prostě během pár minut „něco” dotankujete. Jen to něco je v tomto případě zkapalněný vodík. Něčemu takovému se bateriové elektromobily nikdy nevyrovnají, jakkoli i palivové články mají své nedostatky.






Druhá generace modelu Mirai sice již zvládá okouzlit vzhledem, její technologie však oslnivá až tak moc není. Japonci však slibují, že již během dvou let dosáhnou výrazného snížení ceny, a to u aut i samotného paliva. Může to být průlomové. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 12:24 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda