Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kolik bude stát skutečný autopilot v autě? Šéf odhalil detaily z vývoje u Mercedesu
2.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auto schopné zcela autonomního pohybu po silnici není až tak dalekou budoucností, naznačuje hlava vývoje Mercedesu. Ovšem jen pro někoho.
Není pochyb o tom, že se mezi světovými výrobci aut rozhořel nový závod ve zbrojení. V jeho středobodu tentokrát není výkon či spotřeba, nýbrž plnohodnotné autonomní řízení. Dle nejoptimističtějších názorů, jenž zastává především Ford, bychom se jej měli dočkat již během pár let, takové BMW však mluví až někdy o roce 2030. Mezi tyto mantinely se pak trefuje Mercedes-Benz, přičemž šéf vývoje třícípé hvězdy Ola Källenius nově prozradil řadu zajímavých detailů z vývoje.
Než se ovšem k jeho slovům dostaneme, jen připomeneme, že v rámci úrovně SAE 0 a 1 jde víceméně jen o samovolný provoz vozu ve zvoleném jízdním pruhu s možností úplného zastavení či opětovného rozjezdu. Tedy jinými slovy, hovoříme zde o kombinaci adaptivního tempomatu a monitoringu jízdních pruhů. O kus dále zachází úroveň 2, kde již umělá inteligence dokáže převzít za určitých situací kontrolu. Stále je však vyžadován dohled řidiče.
Obdobné je to na úrovni 3, byť v tomto případě již vůz zvládá kupříkladu zatáčet. Na tomto stupni se přitom má pohybovat nové Audi A8, byť automobilka dodává, že jednotlivé funkce této technologie budou uvolněny na základě příslušné legislativy na tom či onom trhu. Stejně ostatně hovoří i Källenius, nicméně o tom vskutku až za chvíli, nyní jen dokončíme mapování úrovní autonomních systémů.
V případě čtyřky zvládá vůz převzít kompletně kontrolu po celý čas, nicméně ne za všech okolností. Proto je i nadále vyžadována obezřetnost lidské posádky. Ta se může uvolnit až v případě úrovně 5, kdy již umělá inteligence dokáže operovat neustále za všech okolností, třeba i za velmi špatného počasí. Tím máme vše osvětleno, přistoupit tedy můžeme k Mercedesu, který aktuálně - a současně - pracuje na úrovních 3,4 a 5.
Källenius uvádí, že faceliftovaný Mercedes-Benz třídy S dostal do vínku úroveň, které Němci říkají „2+”. „Pokud bychom ovšem vyjmuli veškeré restrikce, pak je možné počítat s úrovní 3 v mnoha případech a situacích.“ Šéf vývoje třícípé hvězdy přitom dodává, že „tato úroveň vám umožní dívat se jinam, než na vozovku, přičemž v té chvíli nenesete za cokoliv v dané chvíli odpovědnost, ne ale vždy“.
Zádrhelem pokroku je, jak již bylo řečeno, legislativa. Mercedes přitom spolupracuje se zákonodárci po celém světě, aby byly co nejvíce zúženy mantinely, ve kterých se značka bude moci pohybovat - důležité je to zejména kvůli konzistenci vývoje. Jakmile přitom k tomuto kroku dojde, může se třícípá hvězda věnovat již jen samotné technologii a tomu, jak ji učinit bezpečnou.
Kamery, radary, LiDARy či mikrofony přitom „nahradí lidské oči a uši. Vidí a slyší vše, co vidí a slyší i lidé,“ dodává Källenius. Zároveň zmiňuje, že jakmile Mercedes dosáhne v této oblasti vysokých standardů - a dojde ke změně legislativy - bude úroveň SAE 3 plně uvolněna. Tento krok má přijít velmi brzy, to ovšem již není případ dalších postupů. Důvodem je cena.
„Abyste se dostali tak daleko (na úroveň 4 a 5 - pozn. red.), musíte počítat s extrémními výdaji. Osadit vůz nemalým množstvím senzorů a potřebným softwarem vyjde v rámci produkčního modelu na desítky tisíc dolarů (10 tisíc dolarů je dnes asi 220 tisíc Kč, půjde tedy minimálně o 440 tisíc Kč - pozn red.),“ říká Källenius k tomu, jaká bude v nejbližších letech cena skutečného autopilotu v autě. To v zásadě znemožňuje širší nasazení, jedno možné uplatnění se ale nabízí.
„Kde můžete takové vozy smysluplně obchodně použít? Leda v oblasti robotických taxíků, neboť náklady lze umořit tak, že nebudete platit řidiče,“ říká dále. V případě robotických taxíků navíc překážkou není ani důkladné zmapování silnic, neboť tyto vozy se budou pohybovat jen v civilizovanějších oblastech světa, kde není s infrastrukturou problém. Kromě toho Mercedes společně s Audi a BMW odkoupil v roce 2015 firmu HERE, s níž již všechny tři značky spolupracují na vytvoření map s vysokým rozlišením.
Kdy bychom se přitom těchto robo-taxíků mohli dočkat? Källenius hovoří o období 2020 až 2025, přičemž třícípá hvězda hodlá zároveň novou technologií osadit i svou síť sdílených aut. Dojde tak ke zlevnění systému, což následně umožní rychlejší příchod plnohodnotného autonomního řízení do soukromých vozů.
Šéf vývoje Mercedesu přitom dodává, že právě práce na třech úrovních průlomové technologie najednou dodává značce náskok před konkurencí. Ve finále si totiž zákazníci budou moci třeba třídu S či vrcholné verze třídy E specifikovat s takovou úrovní autonomního řízení, na jakou dosáhne jejich konto.
Tímto způsobem přitom třícípá hvězda bude moci na silnici velmi rychle dostat desítky tisíc, stovky tisíc či dokonce miliony aut. Jelikož přitom všechny budou vybaveny nejen mapami s vysokým rozlišením, ale i samoučící se technikou, budou moci autonomní vozy zamířit i do méně vyspělých oblastí. Kruh se tak uzavře. Tedy alespoň podle představ šéfa vývoje Mercedesu...






























Faceliftovaný Mercedes třídy S by klidně již mohl disponovat autonomním řízení úrovně SAE 3. Zatím však takovou technologii nepovoluje legislativa, značka ji tak uvolní až po změně příslušných zákonů
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
Nejčtenější články
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Porsche v krizi přepnulo do plně panického módu a tahá za záchrannou brzdu, spalovací motory vrátí i nové 718 a Macanu
22.9.2025Praktický a úsporný sporťáček skončil po třech letech jako totální propadák, hrstku prodaných aut dnes koupíte za pakatel i sotva jetou
22.9.2025Na těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
22.9.2025Nové nejrychlejší silniční auto světa je z Číny, jede skoro 500 km/h. Morálně to něco znamená, fakticky vůbec nic
22.9.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 18:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 10.21. 18:33 - řidičBOB
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 16:52 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB