Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s

Korejské automobilky jsou stále méně ve vleku vývoje a stále více se snaží udávat jeho tón. Převodovka ASC od Hyundai je toho dalším důkazem, řeší jednu z největších nepříjemností hybridních pohonů, které brzy zaplaví auta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s

20.7.2019 | Petr Miler

Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Korejské automobilky jsou stále méně ve vleku vývoje a stále více se snaží udávat jeho tón. Převodovka ASC od Hyundai je toho dalším důkazem, řeší jednu z největších nepříjemností hybridních pohonů, které brzy zaplaví auta.

Nahlížení do budoucnosti běžně vyžaduje něco jako křišťálovou kouli, v případě pohonů aut ale není nic takového nezbytné. Minimálně v Evropě je jejich budoucnost nalajnována restriktivními regulacemi EU, které vzhledem k limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2 nepřipustí ve většině aut nic jiného než hybridní pohony. Jejich prvotní typickou podobu jsme vám ukázali nedávno, postupem času se ale zapojení elektrických motorů do hry bude stále zintenzivňovat.

Důvod je prostý - EU považuje elektřinu za něco jako vzduch a její spotřebu za projev nulových emisí. Pro konvenční paliva žádné podobné úlevy neexistují, takže pokud v roce 2030 začne platit limit 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových motorů, bez elektřiny to prostě nepůjde. Hybridy tedy jsou budoucnost, u běžných aut je ale pořád trápí některé uživatelské problémy a jedním z nich je řazení.

Důvodem je, že i když výrobci nepoužijí otravné CVT, ale konvenční automat (manuální převodovka u hybridů je téměř neexistující věc), beztak stvoří docela otravné auto. Z důvodu minimalizace spotřeby totiž nepoužívají konvertory točivého momentu a vyrovnání otáček mezi koly, převodovkou a motorem nechávají na elektromotoru, kdy systému zkrátka chvíli trvá, aby dostal vše do latě hlavně v zájmu komfortní změny rychlosti. Pokud jedete „na pohodu”, je to celkem jedno, pokud ale od auta něco chcete, je to dost nepříjemný proces.

Právě do této vřavy přichází nové řešení Hyundai, které si říká Active Shift Control neboli ASC. Jeho podstatou je v podstatě proaktivní práce převodovky s elektromotorem, kdy systém 500krát za sekundu monitoruje chování převodovky a snaží se přizpůsobit fungování elektromotoru tak, aby při jakémkoli přeřazení napomohl rychlejší a jemnější změně rychlostního stupně.

Pokud můžeme věřit tiskové informaci Hyundai, jsou výsledky působivé. Díky ASC se rychlost řazení zkracuje o 350 až 500 milisekund, tedy až o půl sekundy a asi 30 % oproti dnešním alternativám. Změna rychlosti má navíc přesto proběhnout ještě jemněji a k tomu napomoci i trvanlivosti převodovky, neboť celý proces omezuje i vnitřní tření, které pochopitelně převodovku opotřebovává.

Je to malá revoluce a také jistá útěcha pro ty, kteří se nástupu hybridů bojí. Hyundai nakonec sám upozorňuje na to, že ASC činí jízdu s hybridem zábavnou, což lze dnes tvrdit leda o autech jak Porsche 918, což... není úplně typický hybrid. Pozitivní je též to, že ASC není žádnou hudbou budoucnosti, v prvním sériovém modelu (Sonata Hybrid) se má objevit ještě letos.


Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s - 1 - Hyundai ASC prevodovka prvni 02Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s - 2 - Hyundai ASC prevodovka prvni 01
Nová převodovka Hyundai řeší jeden z velkých nedostatků hybridů, alespoň z pohledu aktivnějších řidičů

Zdroj: Hyundai

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.