Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Lamborghini testuje převratný systém řízení podvozku, časy z okruhu má zlepšit až a o 5 sekund
20.12.2023 | Petr Prokopec
Pokud vám nevoní, že auta už dnes stále více připomínají počítače na kolech, tahle novinka vás asi neohromí. Faktem ale je, že systém Active Wheel Carrier dokáže za jízdy automaticky upravovat odklon kol a jejich sbíhavost, což má na rychlost auta zásadní vliv.
O řiditelné zadní nápravě jste už nejspíš slyšeli, možná ji váš vůz dokonce používá. Pořád jde o výsadu hlavně sportovních a luxusních značek, která zvládá natáčet kola ve stejném nebo opačném směru jako standardně řiditelná přední osa. To vede jak k navýšení stability při vyšších rychlostech třeba na dálnicích, tak při jízdě v ostrých zatáčkách, kterými projedete jako horký nůž máslem. Natáčení kol je tak nadmíru užitečnou věcí, hrátky s podvozkem ale nemusí končit zde.
Na docela jinou úroveň chce celou věc pozdvihnout Lamborghini, které vyvíjí systém, jenž by během jízdy automaticky upravoval odklon kol i jejich sbíhavost. Něco takového by rozhodně zlepšilo vaše časy na okruzích, neboť vůz by se neustále přizpůsoboval charakteru tratě - standardně musíte zvolit jedno nastavení a smířit se s tím, že v určitých situacích funguje v lépe a v jiných hůře. Aktivní novinka chce nabídnout perfektní „setup” za všech okolností.
Italové jsou zatím na správné cestě. Prototyp Lamborghini Huracán osazený touto technologií, jíž automobilka nazvala Active Wheel Carrier, totiž protáhli kolegové z magazínu Car and Driver. Ti s vozem zamířili do testovacího areálu Nardo, který patří Porsche a Lambo jej tedy jako součást koncernu Volkswagen může bez problémů využívat. Novinku pak popsali jako „velmi působivou“, neboť Huracán díky ní nabízel „mnohem více přilnavosti a lepší reakce“. Na 6,2 km dlouhou trať tak vůz zajel o 4,8 sekundy rychleji než bez aktivovaného systému.
Technologii otestovali také kolegové z magazínu Quattroruote, kterým bylo sděleno, že v rukou profesionálního pilota by Active Wheel Carrier měl z nejlepších časů dosažených na Nardu ukrojit 2,5 sekundy a na Imole 2,2 sekundy, na delších tratích i násobky těchto čísel. Technici Lamborghini nicméně dodávají, že spíše z ní budou profitovat amatéři, jimž dodá na sebedůvěře.
Ať tak či onak, jde o posun správným směrem, tedy pokud pro vás čistě mechanická řešení nejsou nepřekonatelná. Italskou automobilku lze ocenit hlavně za to, že se věnuje inovacím na poli, které značná část světa opomíjí. Většina lidí totiž má pocit, že k vysokému tempu na okruhu stačí pořádný výkon a konec, i nízká hmotnost jakoby vyšla z módy. Bez správně naladěného podvozku si ale ve finále nemusíte ani škrtnout. Pokud jde ovšem o aktivní technologii, jenž reaguje na změny trati, rázem tu máme pomalu stejný rozdíl, jakým je den a noc.
Technologií Active Wheel Carrier je zatím osazena zadní náprava zmiňovaného prototypu, v jejímž případě je možné upravit sbíhavost kol o 6,6 stupně v každém směru. V případě odklonu je pak možné volit mezi 2,5stupňovým pozitivním a 5,5stupňovým negativním úhlem. Funkčnost systému má přitom na starosti 48voltový elektrický okruh, který je doplněn senzory, jenž umožňují upravit onu sbíhavost a odklon až o celkových 60 stupňů za jedinou sekundu.
Technický šéf značky Rouven Mohr nicméně dodal, že systém zatím pracuje bez toho, aby byl propojen se stabilizační a trakční kontrolou. Něco takového Lamborghini vnímá jako další velkou výzvu, která si prý vyžádá „neskutečně složitý dynamický kontrolní mechanismus“. Nejspíše i proto Italové zatím ani nezmiňují, kdy bude technologie připravená ke komerčnímu využití. Podle Quattroruote by ji ale mohl vyfasovat už nástupce Huracánu.
Italové osadili prototyp Huracánu novou technologií automaticky upravující odklon a sbíhavost kol. Je to převratné řešení, podle některých by ho měl vyfasovat už nástupce tohoto desetiválcového supersportu. Foto: Lamborghini
Zdroje: Lamborghini, Car and Driver, Quattroruote
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 4 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před 11 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 14:52
- 18. Pilníkovo pozdní odpoledne 15. června 2024: FMX, BMX a show Martina Šonky 09:00
- Superbike vyhráli Zanetti a Hobelsberger, König bez bodů včera 18:32
- Supersporty na Sachsenringu: Vítězství pro Zudu včera 16:47
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM 3.5.2024
Nejčtenější články
- Hybridní BMW řady 3 se na letišti postavilo dieselovému a benzinovému bratrovi, nemělo to dělat
5.4.2024 - Tesla uznala, že blafovala. Zájem o její auta uvadl, sklady jsou plné, už tři dny po zdražení rozjela slevy
5.4.2024 - Nové BMW M5 natočili při ostrých testech na Ringu, jeho ohavná hmotnost vyšponuje výkon do stratosféry
5.4.2024 - Prodeje elektrických Volv v USA a Číně se propadly až k nule, trvat jen na jejich nabízení už za pár let je skvělý nápad
5.4.2024 - Video ukazuje, jak to vypadá, když v autě na silnici zažijete zemětřesení. Co v tu chvíli dělat?
5.4.2024 (1)
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva