Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda jde proti proudu, vedle downsizingu odmítá i kontroverzní automatické převodovky
22.10.2020 | Mirek Mazal
U výrobců jsou stále populárnější, neboť spojují řadu výhod od nízkých konstrukčních nákladů po snížení papírové spotřeby. Jenže řidiče netěší a to je také jeden z důvodů, proč Mazda CVT už nechce.
Pojmenování převodovky CVT je odvozeno z anglického označení Continuously Variable Transmission, které vystihuje její podstatu. Jde o automat s plynule měnitelným převodovým poměrem, který umí v libovolný moment poslat motor do libovolných otáček s cílem co nejefektivněji přenést jeho výkon na kola.
V teoretické rovině je to perfektní řešení, praktické zkušenosti hovoří i něčem trochu jiném. Jak variátor funguje, jsme detailně probírali dříve, a tak dnes jen zopakujeme základní neduhy jako pramenící z absence reálných převodových stupňů - hluk, pocit odtažitosti a letargické reakce auta na pokyny vydávané plynovým pedálem.
Přesto se už léta říká, že jde o budoucnost automatického řazení, protože přináší řadu výhod výrobcům. Někteří se tak v CVT doslova vyžívají a třeba u japonských automobilek jde skoro o standard. Ne tak u Mazdy, která přes pokusy na tomto poli nakonec dává přednost klasickému automatu s hydrodynamickým měničem (HDM) a planetovým soukolím vylepšenému některými specifickými prvky.
Japonci se prý snaží ponechat svým automobilům jistý charakter pomocí kombinace vlastností, jako jsou rychlé a jemné řazení převodovky, hladké zrychlení a celková efektivita jízdy. Velmi důležitým faktorem je i propojení řidiče s automobilem. Ničemu z toho CVT nevyhovuje, požadavky lépe splňuje dobře vyladěný automat s HDM.
Šestistupňová hydrodynamika kombinuje lamelové spojky a brzdy, které slibují velmi uhlazené řazení, proto HDM obecně patří mezi nejkomfortnější automaty. Další výhodou je přítomnost skutečných převodových stupňů - CVT je nemá a řidiči si špatně zvykají na odtažitou jízdu v autě bez možnosti výběru zařazené rychlosti. A nebo je má virtuálně, kdy je pocit řidiče lepší, pro změnu se ale ztrácí jedna z jejích hlavních předností.
Mazda říká, že horší efektivitu jízdy s HDM dokázala zlepšit pomocí dostatečného točivého momentu rozloženého v širokém spektru otáček jejích motorů a pomohly také změny velikosti hydrodynamického měniče a spojek, které jsou zároveň nastavené na brzké sepnutí snižující citelné vibrace typické pro ostatní automaty.
Japonci se celkově zaměřili na doladění slabých stránek hydrodynamického měniče s planetovým soukolím a silné stránky ústrojí využili tak, aby jinak obecně stále častěji používanému CVT (ze známých důvodů) dala vale. Z naší strany přístup Mazdy chválíme, CVT nám nikdy zcela nesedly. Subjektivně vnímané přednosti jiných řešení ale pochopitelně nemusí vyhovovat všem.




CVT jsou u některých značek pomalu standardem a v dobách hybridů jsou též stále populárnější. Například Nissan je nabízí v kde čem. Foto: Nissan
Mazda dává raději přednost specifickému pojetí automatu s HDM. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
před 8 hodinamiSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
včeraPři hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
12.8.2025
Nejčtenější články
Italové odhalili další automobilovou lahůdku. Uměleckému dílu s 846koňovým V12 nechybí ani „to správné” řazení
14.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025Dacia prodává model Spring tak levně, že ho pomalu rozdává zadarmo, přesto ho nechce skoro nikdo
14.7.2025Český supersport zazářil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu snad ve všech kusech, které vznikly, ohromily i svou vizáží
14.7.2025Auto od Nissanu velké jako Škoda Superb, které ale stojí míň než základní Fabia, je hit. Pro Japonce přichází za 5 minut 12
14.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva