Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

Daimler nás nechal poprvé pořádně nahlédnout pod pokličku konstrukce pohonu všech kol, kterým obdaří Mercedes s motory uloženými vpředu napříč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

13.12.2012 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Daimler nás nechal poprvé pořádně nahlédnout pod pokličku konstrukce pohonu všech kol, kterým obdaří Mercedes s motory uloženými vpředu napříč.

Majitelé malých Mercedesů se museli po dvě generace spokojit se zásadně jinak navrženou koncepcí pohonu. Místo klasiky v podobě „zadohrabu“, případně tradičního systému 4Matic, museli akceptovat pohon předních kol. Nejinak je tomu také dnes, nicméně aktuální třída A (W176), z ní odvozený sedan CLA (W117) a dost pravděpodobně také třída B (W246) již brzy nabídnou nově koncipované 4x4.

Zásadní konstrukční rozdíl ve srovnání se všemi předchozími čtyřkolkami Mercedesu je samozřejmě ve způsobu uložení motoru vůči karoserii - agregát nesedí pod kapotou podélně nýbrž napříč, tedy kolmo k podélné ose vozu. Tomu bylo nutné uzpůsobit vývodový hřídel od sedmistupňové dvouspojkové převodovky i zbytek konstrukce.

Řešení odebírání výkonu od přední nápravy nejlépe dokumentují obrázky - Mercedes k tomuto účelu použil dvojici o devadesát stupňů natočených hřídelí propojených kuželovým soukolím. Sílu k zadním kolům přenáší kardanový hřídel napojený na elektro-hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku integrovanou do jednoho bloku s diferenciálem. Pokud jsou naše informace správné, dodavatelem je Magna a nikoli asi poněkud známější Haldex.

Mercedes říká, že jejich technika pohonu všech kol adaptovaná na původně předokolku je o pětadvacet procent lehčí než konkurenční systémy, čímž má na patrně na mysli především Haldex. Tlak nutný k aktivaci spojky zajišťuje malé hydraulické čerpadlo reagující (podle automobilky v milisekundách) na rozdíl otáček mezi nápravami, přičemž hlavní řídicí prvek - regulační ventil - je ovládán pokyny od stabilizačního programu ESP.

Mercedes tento způsob distribuce popisuje jako „točivý moment na přání“, který v režimu Eco nebo Normal ponechává po většinu času spojku rozepnutou. Naopak při přepnutí převodovky do módu Sport a Manual se jednak zkrátí reakční časy vícelamelové spojky a elektronika zároveň posílá větší porce výkonu na zadní kola.

Jak se bude systém chovat praxi, můžeme zatím jen odhadovat, Mercedes každopádně na prvních oficiálních fotkách zakamuflovaného CLA naznačuje, že s takto vybavenými vozy nebude problém jezdit i s (do patřičného úhlu) odsazenou zádí. Snad to brzy budeme moci posoudit sami.


Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 1 - Mercedes 4Matic 2013 01Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 2 - Mercedes 4Matic 2013 02Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 3 - Mercedes 4Matic 2013 03Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 4 - Mercedes 4Matic 2013 04Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 5 - Mercedes 4Matic 2013 05Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 6 - Mercedes 4Matic 2013 06
Zajímavé je, že Mercedes ve všech případech představuje nový pohon všech kol výlučně ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 7 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 12Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 8 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 13Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 9 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 14Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 10 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 15Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 11 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 16Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 12 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 17Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 13 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 18Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 14 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 19Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 15 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 20Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 16 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 21Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 17 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 22Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 18 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 23Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 19 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 24Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 20 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 25Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 21 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 26Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 22 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 27Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 23 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 29
Fotky z testovacího polygonu a zasněžených silnic naznačují, že i malé Mercedesy s pohonem všech kol umí být na požádání přetáčivé

Miro Mihálik

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše