Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes Intelligent Hybrid: chytré využití hybridu vychází i ze světa F1
18.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová technologie mapuje terén do až 7kilometrové vzdálenosti. Na základě topografie pak zvládne omezit spalovací motor a raději využívá elektřiny.
Asi již nemusíme zmiňovat, že současná doba klade na první místo především snižování spotřeby resp. emisí CO2. To je v obecné rovině záslužný čin, cesta, kterou k jeho dosažení zvolila Evropská unie, je však přinejmenším kontroverzní, ne-li zcela nevhodná. A aby toho nebylo málo, pak zákonodárci alespoň jednou ročně přijdou s nějakým pořádným klackem, který je třeba rozjetým automobilkám hodit pod nohy. Že jde mnohdy o naprosto zbytečné plýtvání financí, je asi jasné, ale ne všechna řešení vytvořená pod tímto tlakem automobilkami jsou jen projevem oportunistické snahy vejít se s co nejmenšími náklady do šablon nastavených pravidel.
Proč takový úvod? To je vcelku prosté. Dané snahy totiž nesouvisí jen s veřejnými silnicemi, ale také s královskou motoristickou disciplínou. Formule 1 totiž od letošního roku přepřáhla na nová pravidla, která jí nadělila nové pohonné jednotky. Slovo „motor“ se přitom již nepoužívá, neboť o spalovací agregát jde sice po stránce výkonu v první řadě, dvoje další housle ovšem hraje elektřina.
I to je jistě známá věc, stejně jako asi nemusíme nějak zvlášť zdůrazňovat, že s letošní sezónou se prozatím nejlépe popasoval Mercedes-Benz, který vyhrál všechny tři úvodní závody a má nakročeno k zisku prvního poháru konstruktérů od svého návratu. Mimo to ovšem německá značka hodlá zúročit snahy, které s hybridizací Formule 1 souvisí.
Ze závodních drah tedy na běžné vozovky zamířil systém Intelligent Hybrid, který ke své činnosti používá data navigace. Na jejich základě totiž dokáže efektivněji pracovat s rekuperací brzdné a kinetické energie. Zároveň má přitom pracovat tak nenápadně, že si jeho činnosti řidič nepovšimne, což platí zejména o brzdách.
U většiny hybridů totiž platí, že jakmile dojde k dobití baterií, začne se brzdový pedál chovat odlišně. V případě Mercedesu ovšem nová technologie vydá hnacímu ústrojí příkaz, aby do hry více zapojil elektromotor a tak „vysál“ energii z baterií. Tím pádem je účinek brzd konzistentnější, zatímco spalovací jednotka šetří palivo.
Souběžně s tím zároveň dochází k efektivnějšímu využití elektřiny. Pokud totiž navigace kupříkladu zjistí, že v následujících metrech dojde ke klesání, vydá pokyn centrální řídicí jednotce CPC (Central Powertrain Controller), aby šetřila benzin či naftu a spolehla se spíše na elektrickou energii. Počítá totiž s tím, že spíše než na plyn budete šlapat na brzdu.
Z výše zmíněného samozřejmě vyplývá, že k největším úsporám paliva bude docházet v hornatém terénu. Zajímavé ovšem je, že technika funguje nejen při aktivování navigace, ale i při její nečinnosti. V té chvíli systém vychází z odhadu chování řidiče, kdy kupříkladu na dálničním úseku bez sjezdů vyhodnotí, že pojedete i nadále rovně.
Mimo to bere systém Intelligent Hybrid v potaz také aktuální hmotnost vozu či vaše předchozí manévry. Operovat přitom dokáže na vzdálenost až sedmi kilometrů, díky čemuž se můžete pohybovat jakkoliv nelegálním tempem, a přesto danou elektroniku nezmatete.
Vyzkoušet si to ostatně můžete sami, novou technologií jsou totiž vybaveny všechny hybridní verze nové třídy S. Mimo to pak systém Intelligent Hybrid bude využívat také třída C, jakmile její modely s alternativním pohonem dorazí do prodeje.








Nová technologie Intelligent Hybrid je již k mání, a to u modelů S 300 a S 400. Na příchod Mercedesu S 500 Plug-In Hybrid se teprve čeká
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 7 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
 Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
 Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 2 hodinami
 Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 3 hodinami
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 4 hodinami
 Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
 - BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
 - 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
 - Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 
    
    
    
  
      
      
      
    