Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 %
14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Termální účinnost dosahující 50 procent byla dosud pro konstruktéry pístových benzinových motorů jen snem. Němci říkají, že jej prvně přetvořili v realitu.
Díky představení silniční Formule 1 Mercedesu bylo poněkud zapomenuto na skutečné monoposty. Jejich motory se ovšem rozburácí již zítřejším dnem, kdy začínají tréninky na Velkou cenu Singapuru. Favoritem je opětovně Mercedes, přestože samotná trať by měla lépe svědčit Ferrari. Italská stáj je ostatně po dlouhé době jediným skutečným konkurentem třícípé hvězdy, nicméně ta nyní zveřejnila, že má v rukávu nový trumf.
Technikům stáje v Brixworthu se aktuálně podařilo pokořit významný milník, na motorové brzdě byla totiž změřena nejnovější inkarnace motoru Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power+. Tedy té pohonné jednotky, jenž roztáčí zadní kola letošního monopostu. Agregát se přitom pyšní termální účinností vyšší než 50 procent, je tedy nejefektivnější v celé historii benzinových spalovacích motorů. Agregát se tím navíc přiblížil dieselovým jednotkám zámořských lodí.
Jde navíc o značný posun oproti motoru původní specifikace PU106A Hybrid, s nímž Mercedes nastupoval do sezóny 2014. Termální účinnost této pohonné jednotky se přitom pohybovala na 44 procentech, výkon pak činil 760 až 850 koní. Postupnou evolucí ovšem rostl až na loňských cca 1 000 koní. Letos by pak agregát měl být ještě silnější, právě s ohledem na větší efektivitu.
Jakkoliv tedy na moderní motory F1 padá nemalá kritika, zejména kvůli špatnému zvukovému doprovodu, z ryze technického pohledu jsou to malé zázraky. Kupříkladu atmosférické osmiválce totiž s termální účinností končily na 29 procentech, navíc byly méně výkonné. Nynější motory jsou výkonově na úrovni desetiválců, nicméně jejich spotřeba paliva činila 194 kilogramů na hodinu.
Nyní je průtok paliva pravidly omezen na 100 kg/h, o to působivější vývoj Mercedesu je. Při snížení spotřeby na polovinu se jim totiž povedlo dosáhnout stejného výkonu, jaký k Formulím 1 patřil před dlouhými lety. Automobilka, respektive její závodní stáj, pak dodává, že vůbec poprvé je u jakéhokoliv hybridu produkce výkonu vyšší než mrhání energií.
My se pak jen můžeme vrátit na začátek a dodat, že termální účinnost Mercedesu-AMG Project One dosahuje 40 procent. V rámci produkčních aut je tedy jedna z nejvyšších na světě. Z globálního pohledu se ovšem třícípá hvězda musí ještě snažit - kupříkladu plynové turbíny totiž dosahují více než 60procentní termální účinnosti. To ale pochopitelně není pístový benzinový motor a už vůbec ne něco, co bychom běžně vídali v autech...




Mercedes dostal termální účinnost motoru Formule 1 na více než 50 procent
Stávající monopost je tak rázem stejně výkonný jako vozy s atmosférickým desetiválcem, ovšem při poloviční spotřebě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Joe Roberts (American Racing): „Věk je blbost!“ včera 17:13
- Statistiky MotoGP 2025: Čísla nelžou včera 10:55
- Arona Caneta (25) lákají jak Ducati tak BMW včera 10:00
- Agostini chválí Márqueze – kritika fanoušků Rossiho včera 03:27
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu 6.8.2025
Nejnovější články
Fiat dál zkouší dělat ze svých levných aut Maserati pro chudé, asi to na lidi funguje
včeraČíňané se chlubí bezpečností své novinky tak absurdně, že se před ní musí třást i řidiči náklaďáků
včeraAudi padá stále hlouběji. Po kolapsu zisků sahá dealerům na marže, přinese to další zdražení a další pád
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraDnes skoro ikonický VW Touareg má po 24 letech skončit, protože Němci dnes neumí udělat jediné rozumné rozhodnutí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.08. 00:48 - Truck Daškam
- Volkswagen obecne 08.07. 21:21 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.07. 20:53 - řidičBOB
- Onboard videa 08.07. 16:04 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB