Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes ukázal nový diesel OM 654, ohromí hmotností, dynamikou i spotřebou
16.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dvoulitrová pohonná jednotka dostala 192 koní, jeho normovaná spotřeba v případě třídy E ale klesá na pouhých 3,9 l/100 km. Co za tím stojí?
Pokud vám neuniklo představení nového Mercedesu třídy E, případně informace související s českými cenami, pak jistě víte, že verze E 220d dostala do vínku dvoulitrový turbodiesel s kódovým označením OM 654. Ten je zcela nový, přičemž v nabídce značky postupně nahradí předchozí 2,1litrovou pohonnou jednotku OM 651, kterou Mercedes postupně vyvíjel už dlouhých 8 let a která navazovala na ještě starší agregáty stejného objemu. Třícípá hvězda se však kupodivu o jeho vlastnostech nikterak rozsáhle nerozepsala, čemuž jsme se divili - jindy by značka na takové novince postavila obsáhlou tiskovou zprávu.
Jak se ovšem nyní ukazuje, u německé automobilky nelelkovali, pouze si nechávali jedno ze svých es v rukávu pro pozdější příležitosti. Podrobná prezentace motoru tedy přichází ke slovu až nyní, pár dnů po oznámení českých cen, nicméně stále ještě dlouho dobu předtím, než první exempláře dorazí ke svým majitelům. Ti se v případě nového dieselu mohou těšit na přibližně 13procentní úsporu paliva ve srovnání s předchozí jednotkou a snad i zlepšení jízdního projevu. Dvoulitr totiž váží pouze 168,4 kilogramu namísto 202,8 kg, což nepochybně prospěje dynamice i jízdní agilitě.
Kromě toho třícípá hvězda sáhla po vstřikování common-rail čtvrté generace či ocelových pístech, jenž se pyšní stupňovitými spalovacími miskami. Samotné válce jsou pak potaženy materiálem Nanoslide, které by měly přinést nižší míru hluku a vibrací. Mercedes navíc již od počátku počítal s přísnějším měřením emisí v rámci tzv. RDE (Real Driving Emissions) a hnací ústrojí osadil mnohasměrnou recirkulací výfukových par či vstřikováním roztoku močoviny AdBlue, které je součástí samotného agregátu.
S ohledem na kompaktní rozměry motoru je možná podélná i příčná zástavba, přičemž problémem není ani pohon předních, zadních nebo všech čtyř kol. Tím se ale dostáváme na konec technického popisu, pročež můžeme přesedlat na technické parametry. Ty počítají s výkonem 192 koní (namísto předchozích 168) v 3 800 otáčkách, případně pak s točivým momentem 400 Nm, jenž je v rozmezí v pásmu 1 600 až 2 800 ot./min.
S tímto výkonem zvládne Mercedes E 220d zrychlení z klidu na stovku za 7,3 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 240 km/h. Spotřeba pak byla vyčíslena na 4,3 až 4,7 l/100 km ve městě, 3,6 až 4,1 litru mimo zástavbu a 3,9 až 4,3 litru v průměru. Zmínit ještě můžeme ekvivalent spotřeby v podobě emisí CO2 v rozmezí 102 až 112 gramů na kilometr, případně pak na úplný závěr českou cenu, jenž startuje na 1 270 500 Kč.





















Nový dvoulitrový turbodiesel Mercedesu váží pouze 168 kg. Přitom produkuje 192 koní, v případě nové třídy E tak má zajistit zrychlení z klidu na stovku za 7,3 sekundy a průměrnou spotřebu 3,9 až 4,3 litru na sto kilometrů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před hodinouHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Porsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 2 minutamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před hodinouUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 3 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub