Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření
4.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Měření emisí aut v provozu nenarazil v Evropském parlamentu, a to přesto, že současný návrh počítá se zvýšením reálných limitů emisí na 2,1násobek.
Limity emisí oxidů dusíku v měření RDE, Real Driving Emissions, zůstanou na faktorech konformity schválených v prosinci. To znamená faktor 2,1 v období od září 2017 do ledna 2020 a poté faktor 1,5. Bavíme se o překročení o 110, resp. 80 %, což u normy Euro 6 znamená emise 168 mg/km do ledna 2020 a 120 mg/km poté.
Evropský parlament hlasoval o vetování tohoto návrhu, relativně těsně však veto neprošlo - 323 poslanců se postavilo proti, 317 pro něj a 61 se zdrželo hlasování. Vetem, což byla jedna z největších překážek, to nekončí, návrh ještě musí být ratifikován. Zde se ale předpokládá hladký průběh.
Jak se dalo očekávat, automobilky verdikt přijaly, zatímco zelené lobbyistické skupiny, jako např. Transport & Environment, byly proti. Zrovna podle této skupiny rozhodnutí dovolí „špinavým dieselům” jezdit po evropských silnicích a limit 168 mg/km je blíž normě Euro 5, kde byl limit 180 mg/km, než Euro 6.
Podle původního návrhu Elzbiety Bienkowskie měl být faktor konformity mezi zářím 2017 a zářím 2019 nastaven na 1,6 a od září 2019 na 1, tedy auta by v Real Driving Emissions musela plnit limit 80 mg NOx/km. Aktuální plán počítá s faktorem 1,5 od roku 2020 a kdy se ten má snížit na 1, není specifikováno. Bienkowska slíbila revizi svého návrhu tak, aby faktor konformity 1 byl zaveden ne později než v roce 2023.
Kdo nové rozhodnutí Evropského parlamentu vítá, jsou automobilky. Podle jejich asociace ACEA to jsou stále náročně splnitelné limity, ale jsou splnitelné. Také tenhle typ měření emisí bude světovým unikátem, nikde jinde se za skutečného provozu neměří. To má dobrý důvod, protože jen v laboratoři je možné navodit vždy stejné podmínky pro všechny, v reálném provozu to nejde. Na druhou stranu ale jen laboratorní měření podle přesně stanovených kritérií dovoluje použití specifického nastavení motoru a dalších součástí vozu právě pro test, které se stalo středobodem dieselové aféry Volkswagenu.
Jak si právě s nejednoznačností testovacího režimu certifikační autority poradí, zatím není jisté. Víme také, že přístroj k měření oněch emisí je v současné podobě velmi nepřesný bez ohledu na cyklus - odchylka je až 30 %. To znamená, že z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg - a to je opravdu ohromný rozdíl. Do spuštění RDE ale snad bude vylepšen.
Zařízení na měření emisí je zatím velmi nekvalitní (ilustrační foto)
Zdroj: Autonews Europe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva