Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor, který má zesměšnit i Bugatti, je hotový. Šílený 12,3 V16 dává 5 076 koní
8.11.2017 | Petr Miler | 18 příspěvků
Člověku se tají dech, když slyší o osmilitrovém motoru Bugatti Chiron s 1 500 koňmi. Autoři Develu Sixteen se v tu chvíli ale začnou jen smát.
Nejvýkonnějším motorem v sériově vyráběném osobním autě je dnes mocný 8,0 W16 v Bugatti Chiron. Dává 1 500 koní, což je vskutku extrémní číslo. Pro pohon už docela svižného rodinného auta bezpečně stačí desetina a dnes existuje snad jen jediná automobilka, jejíž motory by se svými výkony takové cifře blížily - Koenigsegg.
Když jsme tedy přemítali, co by mohlo Bugatti jednou zastínit, na mysl nám přicházely motory s výkony jako 1 800 nebo nanejvýš 2 000 koní. Firma Steve Morris Engines ale právě oznámila, že dokončila vývoj motoru pro chystaný hypersport Devel Sixteen, který dává - podržte se - 5 007 hp, tedy 5 076 „evropských” koní.
To je více jak trojnásobek dnešního výkonu Chironu, neskutečný rozdíl. Je to něco, jako kdyby Mayweathera někdo poslal k zemi v prvním kole, kdosi doplaval do cíle, když Michael Phelps bude obracet nebo někdo proťal cílovou pásku, když Bolt bude vyrážet k bloků. Je to prostě výkon jak z jiného světa a pochybovat o něm netřeba.
Nejen, že si níže můžete prohlédnout, že tento výkon mu byl skutečně naměřen (proboha, co to bylo za dynamometr?), za motorem stojí zmíněná firma, která je respektovaným výrobcem extrémních motorů zejména pro sprinterské speciály. Její zkušenosti s pohonnými jednotkami dávajícími tisíce koní jsou zřejmě nesrovnatelné s kýmkoli na světě a pokud někdo má takové monstrum vyrobit v alespoň trochu dlouhodobě funkční podobě, pak jsou to lidé ze Steve Morris Engines.
Jejich dílo je skutečně ojedinělé a psali jsme o něm už zhruba před dvěma léty. Tehdy činil maximální naměřený výkon 4 578 koní a vývoj pokračoval. Auto, pro které byl určen, slibovalo 5 000 koní výkonu a této hranice bylo dosaženo až nyní. Krom zmíněných 5 076 koní v 7 000 ot./min dává pohonná jednotka také 5 287 Nm v 6 700 ot./min. Jak ale můžete vidět z grafu, nějakých 1 500 Nm generuje už kolem 4 000 ot./min, tehdy také výkonem pokoří i zmíněný Chiron - ve středních otáčkách...
Motor to pochopitelně není malý, s objemem 12,3 litru a 16 válci do V je ještě o polovinu objemnější než W16 Bugatti, čtyři turba má též. Je to ohromující dílo, litrový výkon přes 400 koní z takového monstra je ohromující a můžeme se jen ptát, jak bude řešen zbytek vozu, aby takové hodnoty zvládl. Znáte převodovku schopnou pracovat s více jak 5 000 Nm? A i pohon všech kol bude takovým obřím hodnotám malý...
To zatím nechme na jiných, onen Devel Sixteen, jakkoli už jsme ho viděli jezdit, působí od začátku značně nevěrohodně - asi jako cokoli, co by slibovalo přes 5 000 koní a maximální rychlost za hranicí 560 km/h. Jestli jeho vývoj bude někdy dokončen, uvidíme časem. Motor už má ale každopádně hotový...

















Motor Develu Sixteen je po dvou letech vývoje konečně plně funkční. A stojí za to
Už samotné auto vypadalo na pohled poněkud nevěrohodně, jeho autoři ale své záměry očividně myslí vážně
Diskuze 18 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před 2 hodinami - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 4 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 5 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 7 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 8 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 10 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 11 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Živá témata na fóru
- Zabavne kabrio kolem 300tis 22:14 - Jenyk
- Chlubítko univerzální 21:55 - Snowman000
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss