Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor 12,3 V16 quad turbo je nový vrchol, s výkonem 4 578 koní zničí i Bugatti
8.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+videa) Šestnáctiválcovému motoru Devel Sixteen bylo naměřeno 4 578 k jen proto, že už víc nezvládla brzda.
Před dvěma lety jsme poprvé informovali o novém supersportu Devel Sixteen, který měl založit zcela novou kategorii superaut. S výkonem 5 000 koní by totiž dalece překonal vše, co dnes známe a také avizovaná maximální rychlost 560 km/h byla z říše fantazie. Málokdo věřil, že je neznámá firma něčeho takového schopna a i když pozdější videa ukázala, že Devel Sixteen je skutečně schopen pohybu, na tisíce koní pod kapotou nevypadal.
Zdálo se tedy, že původní velkoústá prohlášení nebudou naplněna. Nicméně nyní by zejména takové Bugatti mělo zpozornět, neboť její chystaný nejlepší supersport planety by brzy snadno mohl být tím druhým vzadu. Renomovaná americká firma Steve Morris Engines se totiž ozvala s oznámením, že dokončila práci na pohonné jednotce tohoto stroje. A je to vážně ďáblovo dílo.
Výrobce extrémních motorů, známý hlavně příznivcům amerických čtvrtmílových sprintů, strávil vývojem zcela nového šestnáctiválcového agregátu dva roky, přičemž jen jeho stavba zabrala více než dva tisíce hodin práce. Nejde přitom o spojení dvou vidlicových osmiválců, nýbrž o zcela nový agregát stavěný od začátku jako šestnáctiválec. Má zdvihový objem 12,3 litru, čtyři turba a generuje výkon přes 5 000 koní. Při svém určení se tak má jednat o nejsilnější motor všech dob pro produkční osobní auto, nejsilnější motor všech dob provozovaný na obyčejný benzin a první a jediný motor V16 quad turbo pro produkční osobní auto (Bugatti užívá koncepci W16).
Vyvinut byl tak, aby jako základní palivo zvládlo spálit 93oktanový benzín, nicméně oněch proklamovaných 5 000 koní bude pohonná jednotka produkovat při naplnění nádrží závodním 117oktanovým palivem VP C16. Bez něj generuje výkonu méně, ale o tom si povíme za chvíli.
Otázkou totiž nyní zůstává, zda vůbec bude k dispozici zařízení, které by vůbec dokázalo extrémní výkon a sílu motoru zdokumentovat. Firma Steve Morris Engines totiž před nedávnem usadila agregát na svou opravdu velkorysou motorovou brzdu, aby nakonec naměřila „pouze“ 4 578 koní v 6 900 otáčkách a 4 786 Nm točivého momentu při 6 600 ot./min. Šestnáctiválec přitom v té chvíli spaloval víceoktanové palivo a jeho čtyři 81milimetrová turba byla nastavena na tlak 36 psi.
Při pohonu na 93oktanový benzín v kombinaci s tlakem 20 psi bylo pohonné jednotce naměřeno 3 044 koní v 6 900 otáčkách a 3 274 Nm při 6 400 ot./min., rozdíl mezi použitým palivem je tedy značný. Zajímavější je ovšem důvod, kvůli kterému nebyl dosažen deklarovaný výkon přes 5 000 koní. Motorová brzda zkrátka nebyla schopna změřit více než 4 578 koní, nic jiného za tím nevězí.
Nyní nám nezbývá nic jiného, než se těšit na usazení produkční pohonné jednotky do samotného supersportu a na následné testy. Jsme přitom opravdu zvědavi, zda se neznámé automobilce podaří dosáhnout tempa, o kterém budou majitelé Chironu pouze snít. Tím nám ale informační studnice pro dnešek vysychá, což ovšem nevadí. Více než o slova tu jde aktuálně o nové záběry, které si dosytosti vychutnejte, už motor Develu je bláznivé dílo...
Motor Develu Sixteen je po dvou letech vývoje konečně plně funkční. A stojí za to
Motorářské porno v podání dalších pohonných jednotek vyvinutých firmou Steve Morris Engines
Už samotné auto vypadalo na pohled poněkud nevěrohodně, jeho autoři ale své záměry očividně myslí vážně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB