Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?
31.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud se spalovací motory aut opravdu stanou minulostí, přijdeme o jeden z důvodů, pro které dnes auta milujeme. Zůstanou s elektřinou aspoň manuály?
Stojí-li před námi nějaké elektrické či hybridní auto, má automatickou převodovkou, CVT nebo také nic, vystačí si s jedním převodovým stupněm. Je tomu tak dnes vždy a i v minulosti bylo něco takového výjimkou. Znáte-li aktuálně prodávaný hybrid, který umí jezdit i čistě na elektřinu a má manuální řazení, dejte nám vědět v komentářích. Mikrohybridy, jako např. Mazda 3, se nepočítají, ty jen na elektřinu nejezdí.
Jenže jako nadšené řidiče nás baví manuální převodovky, nehledě na to, že s manuálem máte nad vozem přesnější kontrolu a kdykoliv můžete odpojit motor od kol, aniž byste riskovali přílišné opotřebení čehokoliv, pomocí spojkového pedálu. A nejsme sami, koho napadlo, jestli může elektromobil mít manuální převodovku.
Stejnou otázku si položil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a to na základě dvoustupňové manuální převodovky ve Formulích E týmu Renault. Řidič tam má normální páku, kterou pomocí táhel volí mezi stupni H a L, High a Low, rychlým a pomalým. Může něco takového být i v civilních elektrických autech, navíc se spojkovým pedálem?
Po technické stránce ano, nic tomu nebrání. Jen na druhou stranu spojky místo spalovacího motoru umístíte elektromotor, spojka může fungovat pořád stejně, pěti-, šesti- i sedmistupňová manuální převodovka také. Dokonce by to možná mělo výhodu, protože by převodovka dokázala snížit otáčky elektromotoru a s nimi i tzv. zpětné elektromotorické napětí, takže by elektromobily mohly jezdit rychleji, než to zvládají dnes.
Druhá otázka ovšem je, jestli je manuální převodovka - nebo vůbec jakákoliv převodovka - u elektromobilu potřebná. Tady už je odpověď složitější. Kvůli oněm vysokým rychlostem ano, ale v ostatních případech nikoliv, tady by dokonce mohla být kontraproduktivní. Elektromotory mají velmi široký rozsah použitelných otáček, řekneme-li to laicky, takže do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy jim stačí jeden pevný převod.
V přenosovém ústrojí výkonu - dochází ke ztrátám. Proto jsou u konvenčních aut čísla výkonu na kolech o 15-20 % nižší než čísla výkonu na výstupu z motoru. Kdyby měl elektromobil stejné přenosové ústrojí, docházelo by ke stejným ztrátám, jenže elektromotory můžete namontovat na nápravy nebo klidně přímo ke kolům, takže se těmto ztrátám můžete snadno vyhnout.
Převodovka a spojka (resp. hydrodynamický měnič točivého momentu) u konvenčního auta slouží mj. také k tomu, aby auto mohlo zastavit, ale motor mohl běžet dál. Kliková hřídel se musí pořád točit. Naopak rotor elektromotoru nikoliv - odstavíte mu přísun elektřiny a on se postupně zastaví. Když se budete chtít rozjet, elektřinu do něj pustíte a on se začne točit. Není v tom nic složitějšího, je to obyčejný elektromotor, principem stejný jako ten, který v konvenčním autě třeba stahuje okna.
To samozřejmě neznamená, že by se elektromobily s manuálními převodovkami nemohly časem objevit v prodeji. Přínos oproti elektromotorům s „jednostupňovou převodovkou” by byl jen v tom, že by jízda některé petrolheady víc bavila, to je všechno. I tým Renault ve Formuli E již onu dvoustupňovou převodovku nepoužívá, protože jednostupňový systém je lehčí a jsou v něm menší ztráty.
U hybridních automobilů ovšem převodovku potřebujete, protože tam jsou i spalovací motory a ty se bez nějaké možnosti rozpojení kol a motoru neobejdou. Automobilka Porsche, která po ostrém odporu publika k PDK jako jediné volbě pro Porsche 911 991 GT3 před faceliftem do novějšího modelu vrátila manuál, nemá v plánu nabízet manuální převodovky k hybridním verzím svých aut.
Podle dr. Gernota Döllnera z vývojového oddělení automobilky dokážou být hybridní pohonná ústrojí efektivní jen ve chvíli, kdy jsou spojena s automatickým řazením. S manuálem by spotřeba paliva nebyla tak nízká, vysvětlil Döllner; jestli ve skutečnosti nebo v testu NEDC, ovšem neupřesnil. Typický zákazník Panamery nebo Cayenne asi slzu neuroní, ale pokud by někdy přišla hybridní 911...
Manuální převodovka u elektromobilu technicky je proveditelná, ale nedává příliš smyslu
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, [ http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a12138549/porsche-wont-build-hybrids-with-manual-gearboxes/ Road&Track]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejčtenější články
- První silniční F1 Mercedesu ve volném prodeji nikdo nechce, majitel ji jedním tahem zlevnil o 13,5 milionu
7.4.2024 - Prodeje elektromobilů v Německu dál kolabují, teď už o masivních 29 procent. I diesely je znovu válcují
7.4.2024 - GM ukázal, jak se rodilo jedno z nejošklivějších aut všech dob, byla to od začátku velká bolest
7.4.2024 - Pár vyrazil na Kanárské ostrovy s elektrickým karavanem. Jel tam 18 dnů, dobíjel každých 36 km, potřeboval 19 aplikací
7.4.2024 - Tento nezničitelný Mercedes měl někdo stočit o 1,4 milionu km. Byl by to nový světový rekord
8.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva