Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky
17.10.2020 | Petr Prokopec
Turbomotory se v posledních letech staly dominantním způsobem pohonu nových aut, ač jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.
Mercedes již nějakou chvíli naznačuje, že budoucností sportovní divize AMG je elektrifikace. S velkoobjemovými motory jsou totiž spojené vysoké emise CO2, které od letošního roku jsou a toho od příštího ještě více budou Evropskou unií tvrdě penalizované. Affalterbach proto hledá cesty, jak z této slepé uličky ven a jednou z věcí, která mu má pomoci, je nová technologie e-Turbo. Ta byla původně vyvinuta pro monoposty Formule 1, nyní ji však budou užívat i silniční vozy. Zatím není jasné, o jaké všechny modely půjde, zprvu ale půjde o ty, které dostanou označení 73 (AMG GT 4-door je jistotou), což je postaví na vrchol nabídky. K tomu je ostatně opravňuje výkon okolo 800 koní.
Systém počítá s instalací elektromotoru s průměrem 4 cm, který je instalován mezi turbínu a kompresor sání. Právě u něj vzniká nechtěná prodleva, která je přeplňovaným motorům vlastní a je jejich největší bolístkou. Pro svou funkci potřebuje dostatečný tlak ve výfukovém potrubí a ten nevznikne okamžitě. Právě toto zdržení však elektromotor eliminuje. Sice nedokáže dosáhnout rychlosti, která je potřebná pro jízdu ve vysokých otáčkách, ale v těch už pracuje turbína pracuje sama.
Elektromotor kompresoru je napájen 48voltovým elektrickým okruhem. Zároveň je spojen s chladicím okruhem spalovací jednotky. Díky tomu e-Turbo zvládá operovat v rychlostech do 170 tisíc otáček za minutu. Technologie navíc reaguje přesně na pokyny plynového pedálu, kdy po jeho vyšlápnutí dokáže udržet turbodmychadlo roztočené. Jakmile tedy řidič opětovně zašlápne pedál až pod kobereček, dočká se okamžité odezvy, a to v rámci celého pásma otáček.
E-Turbo vyvinuté ve spolupráci s firmou Garrett Motion by mělo nahradit konvenční turbodmychadla jak u osmiválců, tak u čtyřválců. V případě šestiválců se však prozatím počítá se zachováním trochu odlišného systému užívajícího taktéž elektrifikaci. V tomto případě je totiž třílitrová jednotka spárována s alternátorem-generátorem, jenž přihazuje dodatečných 16 kW a 250 Nm točivého momentu.








Třícípá hvězda přišla s novou evolucí přeplňovaných motorů, kdy součástí turba je malý elektromotor. Nejprve posílí osmiválce, později čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring