Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 | Petr Prokopec
Žádná nešetrná těžba vzácných kovů, jejich přeprava přes půl planety a energeticky komplikovaná výroba. Místo akumulátorů přichází Němci s vodíkovou pastou, která má ještě letos pohánět elektrické motocykly.
Budoucnost patří aluminiu, říkával Jára Cimrman. Aktuálně se ovšem zdá, že patří spíše niklu, kobaltu, lithiu a dalším vzácným kovům potřebným na výrobu baterií. Prakticky celý automobilový průmysl se totiž upíná k bateriové elektromobilitě, třebaže kritici tohoto směru dál poukazují na řadu špinavých problémů s tím spojených.
Někteří tak místo bateriové elektromobility mluví spíše o palivových článcích. Toto řešení má oproti akumulátorům řadu výhod, především se nemusíte zaobírat výrobou oněch akumulátorů a následně beztak řešit jejich přirozené limity - od hmotnosti a velikosti přes omezenou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení až po relativně krátkou životnost a složitou recyklaci.
Palivové články mají ovšem také řadu úskalí, především samotnou výrobu vodíku, který se v přírodě samostatně nevyskytuje. Nutná je tedy jeho výroba, povětšinou ze zemního plynu či případně elektrolýzou z vody. Zní to jednoduše, v obou případech však jde o energeticky náročné procesy vyžadující spoustu emisemi zatížené elektřiny. Kromě toho je třeba pamatovat i na skutečnost, že vodík je výbušný, stejně jako na to, že i jeho skladování v kapalné podobě je velice náročné na materiály a energie. I proto se na vodíku založenému pohonu výrobci aut tolik nevěnují, právě poslední zmiňovaný zádrhel ale řešení má.
Přichází s ním Fraunhoferův institut pro výrobní technologie a pokročilé materiály z německých Drážďan. Novince říká Powerpaste a je v podstatě tím, co značí její název - pastou obsahující energii, spoustu energie. Jejím základem jsou hydrid hořečnatý, estery a metalické soli. Princip novinky pak spočívá v tom, že z nádrže je pomocí pístu vytlačována pasta, ke které se následně přidá voda. Při následné chemické reakci se uvolňuje vodík.
Jelikož vodík pochází ze zdrojů o vyšší hustotě, lze jej v nádržích s pastou a vodou uskladnit mnohem více než dosud za prakticky nulových energetických nároků. Němci říkají, že oproti v úvodu zmíněným bateriím tu máme až desetinásobně vyšší hustotu energie, což by dopravním prostředkům vybavenou touto technologií dalo ještě větší dojezd než těm s benzinovými automobily. Navíc jelikož pasta i voda oproti klasickému vodíku nepředstavují žádné nebezpečí, lze je skladovat v běžných kanystrech bez nutnosti dalších úprav. Není tedy třeba jakkoliv nákladně budovat infrastrukturu a složitě chladit médium potřebné pro pohon.
Fraunhoferův institut chce ještě letos začít s výrobou testovací várky pasty. Té vzniknou zhruba čtyři tuny, jež budou použity pro elektrické skútry a motocykly. Pokud bude pilotní projekt úspěšný, rozjede se výroba v mnohem větším měřítku a pasta začne být využívána i u automobilů. A pokud se ukáže, že je to technologicky zvládnutelné a navíc s příznivou energetickou bilancí, bateriové elektromobily dostanou velkou konkurenci. Vedle něčeho takového by při zohlednění veškerých problémů spojených se vším od výroby akumulátorů až po nutnost složitě budovat zcela novou infrastrukturu s vidinou možná jen osmileté životnosti aut byly skutečně ekologickým nesmyslem.


Fraunhoferův institut z německých Drážďan přichází s revolučním řešením pohonu aut. Jde o vodíkovou pastu, který by sloužila jako zdroj energie autům v principu podobným současným elektromobilům s vodíkovými palivovými články. Auta by tedy doplňovala energii „dotankováním” pasty uložené za běžného tlaku a teploty bez potřeby obrovských akumulátorů. Foto: Fraunhofer IFAM
Zdroj: Fraunhofer IFAM
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 2 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 4 hodinami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 5 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter