Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Není 4x4 jako 4x4. Jen u Jeepu se za ním skrývají tyto 4 systémy
21.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nabídka pohonů všech kol se v posledních letech rozrůstá a s tím roste i počet systémů, které jej obstarávají. Jeep je v tomto nejdále.
Snad už nejen nadšenci dnes ví, že označení „pohon 4x4” může v praxi vyjadřovat rozličná řešení pohonu všech kol. Obecně jsme je probrali v nedávném článku - na některé mohl být až příliš technický, s ohledem na komplikovanost této problematicky se ale snažil být maximálně srozumitelný a dát co nejlepší představu o tom, jak jednotlivé pohony 4x4 fungují.
Ani bez jeho prostudování patrně nepřekvapí konstatování, že každý výrobce automobilů používá trochu u svých aut jiný systém. Vše závisí na konstrukci a zaměření konkrétního modelu a také na tom, jaké systémy jeho producent používá. Pokud taková Škoda vyrábí standardně předokolky a u nich nabízí připojitelný pohon zadní osy, dá se pochopit, že takové řešení bude fungovat jinak než u BMW, které naopak připojuje předek, nebo u Subaru, které konstruuje svá auta už s tím, že budou nabízeny jen s pohonem 4x4.
Přesto ani u jedné značky nemusí 4x4 značit to samé. Například právě Subaru nabízí jeden systém pro vůz s automatickou převodovkou a druhý systém pro stejný vůz se stejným motorem, ale s manuální převodovkou. Audi montuje do některých modelů připojitelné a do jiných stálé pohony a pak je tu Jeep, který na pohonu všech kol u svých aut staví svou existenci. A právě u něj je rozsah toho, co všechno může „pohon všech kol” znamenat, neobyčejně pestrý.
V nabídce má modely s motory uloženými příčně a jiné s motory uloženými podélně. A také nabízí stroje, které jsou vhodné do města a do sotva trochy sněhu na jedné straně a na straně druhé pak vozy, se kterými se pomalu můžete pustit i do míst, kam nikdy dříve nevkročila noha člověka, natož kolo auta. Ani to není všechno, protože i u jednotlivých modelů můžou být velké odlišnosti. Zmiňme např. Renegade, který je v nejlevnější verzi předokolkou, ale v nejdrsnějším provedení Trailhawk nabídne úplně jinou zadní nápravu a čtyřkolku s redukční převodovkou. A Grand Cherokee má možností ještě víc.
Není jednoduché se v tom vyznat, takže pokud máte zájem poznat, jak pestré mohou „čtyřkolky” u jedné značky také být, projděte si s námi tento přehled.
1. Active Drive
Začněme systémem, který je dostupný pro modely Renegade a Cherokee. Jmenuje se Active Drive a funguje zcela automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Standardně směřuje točivý moment na přední kola a na ty zadní je směrován až při detekci prokluzu kol předních. Renegade může mít systém Active Drive nebo Active Drive Low, kdy ten druhý je doplněn o redukční převodovku s „plazivým převodem” 20:1 a je k mání jen u Renegadu Trailhawk.
V případě Cherokee se systémy jmenují trochu jinak, ale dělají v podstatě to stejné. Active Drive I u Cherokee funguje jako Active Drive u Renegadu. Active Drive II k němu navíc přidá redukční převodovku s převodem 56:1 a nabídne i neutrální režim pro tažení auta s jeho všemi čtyřmi koly na asfaltu, tzv. „flat towing”, tedy např. za obytným vozem.
Poslední verze se jmenuje Active Drive Lock a je standardem pro Cherokee Trailhawk. Je to v podstatě verze Active Drive II s přidanou mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu. V terénu pochopitelně bude nejschopnější.



2. Command-Trac 4x4 a Rock-Trac
Oba tyto systémy najdeme v nabídce pro Jeep Wrangler a oba jsou tedy pochopitelně vhodné pro ten nejnáročnější terén. Spojuje je jedno - na pevném podkladu, tedy zejména na asfaltu, musí být rozpojeny, protože tu není žádný mezinápravový diferenciál, viskózní spojka ani nic jiného. Použití je možné pouze na sněhu, v terénu nebo obecně tam, kde je snížená trakce.
Název Command-Trac se používá od 80. let a v aktuálních verzích má rozvodovku, která umožňuje připojit pohon přední nápravy za jízdy. K mání je neutrální pozice pro tažení s koly na asfaltu a redukce pro extra náročný terén. Je standardem pro tří- i pětidveřové Wranglery nižších výbav.
Rock-Trac je naopak standardem pro verzi Rubicon a je to v podstatě vylepšený systém Command-Trac. Má elektronicky ovládané uzávěrky diferenciálů a také systém odpojování předního příčného stabilizátoru. Rozvodovka má redukci s pomalejším převodem 4:1, oproti 2,72:1 u Command-Tracu.
3. Quadra-Trac a Quadra-Drive
Systémy s těmito názvy najdeme v Jeepu Grand Cherokee a jsou standardem či za příplatek pro různé výbavové verze. Základem je Quadra-Trac I 4x4, který je standardem základní výbavy Laredo. Funguje zcela automaticky, nejsou tu žádná tlačítka, otočné ovladače ani páky a je to opět stálá čtyřkolka. Její lepší verzí je Quadra-Trac II 4x4, která má volič jízdních režimů a je standardem u verzí Limited, Overland a Summit a příplatkem u verze Laredo. Na rozdíl od Quadra-Drive II má dvoustupňovou rozvodovku s redukčním převodem 2,72:1 a neutrál pro tažení s koly na asfaltu, ale nenabídne samosvor, jen jeho elektronické suplování brzdami. Díky redukci se hodí nejlépe pro náročnější terén.
Systém Quadra-Drive II 4x4 s diferenciálem ELSD je za příplatek k mání jen k nejvyšším verzím Limited, Overland a Summit. Je to stálá čtyřkolka s mezinápravovým diferenciálem a umí fungovat v pěti různých režimech mezi něj patří Auto, Snow nebo Sand. ELSD je elektronicky ovládaný samosvor; je na zadní nápravě a vpředu je klasický otevřený diferenciál.
Posledním systémem je Quadra-Trac SRT 4x4, který je jedinou volbou pro Grand Cherokee SRT. Má zesílenou rozvodovku, aby ustál větší výkon 6,4l motoru, a také diferenciál ELSD na zadní nápravě. Také má volič jízdních režimů, u Jeepu nazvaný Selec-Trac, ale nenabídne redukci.
4. Freedom Drive
Tento systém má také dvě verze a je k mání u modelů Compass a [[0000007436 Patriot], tedy vozů, které mají motory vpředu napříč - a na rozdíl od Cherokee nebo Renegadu se blíží konec jejich výroby. Standardní Freedom Drive I má elektronické ovládání a odpojuje zadní kola tak moc, jak to je možné, pro co nejnižší spotřebu paliva.
Verze Freedom Drive II nabídne převodovku CVT2L s off-road módem a plazivým převodem 19:1. Mimo asfalt je lepší než Freedom Drive I, ale stále to není na žádný těžký terén. Je k mání za příplatek pro verze Sport a Latitude obou modelů Compass i Patriot.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před hodinouNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 4 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 5 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 7 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB