Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Není 4x4 jako 4x4. Jen u Jeepu se za ním skrývají tyto 4 systémy
21.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nabídka pohonů všech kol se v posledních letech rozrůstá a s tím roste i počet systémů, které jej obstarávají. Jeep je v tomto nejdále.
Snad už nejen nadšenci dnes ví, že označení „pohon 4x4” může v praxi vyjadřovat rozličná řešení pohonu všech kol. Obecně jsme je probrali v nedávném článku - na některé mohl být až příliš technický, s ohledem na komplikovanost této problematicky se ale snažil být maximálně srozumitelný a dát co nejlepší představu o tom, jak jednotlivé pohony 4x4 fungují.
Ani bez jeho prostudování patrně nepřekvapí konstatování, že každý výrobce automobilů používá trochu u svých aut jiný systém. Vše závisí na konstrukci a zaměření konkrétního modelu a také na tom, jaké systémy jeho producent používá. Pokud taková Škoda vyrábí standardně předokolky a u nich nabízí připojitelný pohon zadní osy, dá se pochopit, že takové řešení bude fungovat jinak než u BMW, které naopak připojuje předek, nebo u Subaru, které konstruuje svá auta už s tím, že budou nabízeny jen s pohonem 4x4.
Přesto ani u jedné značky nemusí 4x4 značit to samé. Například právě Subaru nabízí jeden systém pro vůz s automatickou převodovkou a druhý systém pro stejný vůz se stejným motorem, ale s manuální převodovkou. Audi montuje do některých modelů připojitelné a do jiných stálé pohony a pak je tu Jeep, který na pohonu všech kol u svých aut staví svou existenci. A právě u něj je rozsah toho, co všechno může „pohon všech kol” znamenat, neobyčejně pestrý.
V nabídce má modely s motory uloženými příčně a jiné s motory uloženými podélně. A také nabízí stroje, které jsou vhodné do města a do sotva trochy sněhu na jedné straně a na straně druhé pak vozy, se kterými se pomalu můžete pustit i do míst, kam nikdy dříve nevkročila noha člověka, natož kolo auta. Ani to není všechno, protože i u jednotlivých modelů můžou být velké odlišnosti. Zmiňme např. Renegade, který je v nejlevnější verzi předokolkou, ale v nejdrsnějším provedení Trailhawk nabídne úplně jinou zadní nápravu a čtyřkolku s redukční převodovkou. A Grand Cherokee má možností ještě víc.
Není jednoduché se v tom vyznat, takže pokud máte zájem poznat, jak pestré mohou „čtyřkolky” u jedné značky také být, projděte si s námi tento přehled.
1. Active Drive
Začněme systémem, který je dostupný pro modely Renegade a Cherokee. Jmenuje se Active Drive a funguje zcela automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Standardně směřuje točivý moment na přední kola a na ty zadní je směrován až při detekci prokluzu kol předních. Renegade může mít systém Active Drive nebo Active Drive Low, kdy ten druhý je doplněn o redukční převodovku s „plazivým převodem” 20:1 a je k mání jen u Renegadu Trailhawk.
V případě Cherokee se systémy jmenují trochu jinak, ale dělají v podstatě to stejné. Active Drive I u Cherokee funguje jako Active Drive u Renegadu. Active Drive II k němu navíc přidá redukční převodovku s převodem 56:1 a nabídne i neutrální režim pro tažení auta s jeho všemi čtyřmi koly na asfaltu, tzv. „flat towing”, tedy např. za obytným vozem.
Poslední verze se jmenuje Active Drive Lock a je standardem pro Cherokee Trailhawk. Je to v podstatě verze Active Drive II s přidanou mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu. V terénu pochopitelně bude nejschopnější.



2. Command-Trac 4x4 a Rock-Trac
Oba tyto systémy najdeme v nabídce pro Jeep Wrangler a oba jsou tedy pochopitelně vhodné pro ten nejnáročnější terén. Spojuje je jedno - na pevném podkladu, tedy zejména na asfaltu, musí být rozpojeny, protože tu není žádný mezinápravový diferenciál, viskózní spojka ani nic jiného. Použití je možné pouze na sněhu, v terénu nebo obecně tam, kde je snížená trakce.
Název Command-Trac se používá od 80. let a v aktuálních verzích má rozvodovku, která umožňuje připojit pohon přední nápravy za jízdy. K mání je neutrální pozice pro tažení s koly na asfaltu a redukce pro extra náročný terén. Je standardem pro tří- i pětidveřové Wranglery nižších výbav.
Rock-Trac je naopak standardem pro verzi Rubicon a je to v podstatě vylepšený systém Command-Trac. Má elektronicky ovládané uzávěrky diferenciálů a také systém odpojování předního příčného stabilizátoru. Rozvodovka má redukci s pomalejším převodem 4:1, oproti 2,72:1 u Command-Tracu.
3. Quadra-Trac a Quadra-Drive
Systémy s těmito názvy najdeme v Jeepu Grand Cherokee a jsou standardem či za příplatek pro různé výbavové verze. Základem je Quadra-Trac I 4x4, který je standardem základní výbavy Laredo. Funguje zcela automaticky, nejsou tu žádná tlačítka, otočné ovladače ani páky a je to opět stálá čtyřkolka. Její lepší verzí je Quadra-Trac II 4x4, která má volič jízdních režimů a je standardem u verzí Limited, Overland a Summit a příplatkem u verze Laredo. Na rozdíl od Quadra-Drive II má dvoustupňovou rozvodovku s redukčním převodem 2,72:1 a neutrál pro tažení s koly na asfaltu, ale nenabídne samosvor, jen jeho elektronické suplování brzdami. Díky redukci se hodí nejlépe pro náročnější terén.
Systém Quadra-Drive II 4x4 s diferenciálem ELSD je za příplatek k mání jen k nejvyšším verzím Limited, Overland a Summit. Je to stálá čtyřkolka s mezinápravovým diferenciálem a umí fungovat v pěti různých režimech mezi něj patří Auto, Snow nebo Sand. ELSD je elektronicky ovládaný samosvor; je na zadní nápravě a vpředu je klasický otevřený diferenciál.
Posledním systémem je Quadra-Trac SRT 4x4, který je jedinou volbou pro Grand Cherokee SRT. Má zesílenou rozvodovku, aby ustál větší výkon 6,4l motoru, a také diferenciál ELSD na zadní nápravě. Také má volič jízdních režimů, u Jeepu nazvaný Selec-Trac, ale nenabídne redukci.
4. Freedom Drive
Tento systém má také dvě verze a je k mání u modelů Compass a [[0000007436 Patriot], tedy vozů, které mají motory vpředu napříč - a na rozdíl od Cherokee nebo Renegadu se blíží konec jejich výroby. Standardní Freedom Drive I má elektronické ovládání a odpojuje zadní kola tak moc, jak to je možné, pro co nejnižší spotřebu paliva.
Verze Freedom Drive II nabídne převodovku CVT2L s off-road módem a plazivým převodem 19:1. Mimo asfalt je lepší než Freedom Drive I, ale stále to není na žádný těžký terén. Je k mání za příplatek pro verze Sport a Latitude obou modelů Compass i Patriot.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch