Nissan CMF: japonská odpověď na platformu MQB od Volkswagenu

Padesát nových modelu do roku 2016 je vskutku neskromný plán Nissanu. Pomoci v jeho realizaci by měla nová modulární platforma CMF.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nissan CMF: japonská odpověď na platformu MQB od Volkswagenu

1.3.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Nissan CMF: japonská odpověď na platformu MQB od Volkswagenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Padesát nových modelu do roku 2016 je vskutku neskromný plán Nissanu. Pomoci v jeho realizaci by měla nová modulární platforma CMF.

Power 88 je Nissanem loni vyhlášený strategický program radikálního rozvoje. Do roku 2016 počítá s nárůstem tržního podílu na osm procent a zvýšení zisku rovněž na osm procent - odtud ony dvě osmičky. Nyní japonská značka konkretizuje, jak toho chce dosáhnout. Jedním z nejdůležitějších prostředků k uvedení více než padesáti novinek bude zbrusu nová platforma CMF (Common Module Family), která se stane základem pro všechny příští modely od roku 2013.

Podobně jako to předvádí německý koncern Volkswagen se svými společnými platformami MQB (Modularer Querbaukasten), MLB (Modularer Längsbaukasten) a MSB (Modularer Standardbaukasten) pokrývající všechny automobilové segmenty, popřípadě aktuálně Volvo s novým šasi SPA (Scalable Platform Architecture), také japonské automobilce nejde o nic jiného, než další radikální úsporu nákladů a zjednodušení i harmonizaci technologického procesu výroby ve všech továrnách Nissanu.

Tato snaha by neměla šanci na úspěch, pokud by se konstruktérům nepodařilo navrhnout (v závislosti na rozmanitosti jednotlivých automobilových segmentů) takřka zázračně modulární platformu, nicméně přesně tohle vyrobili. Lépe než slova poslouží k demonstraci schopností CMF obrázek Nissanu ukazující možnosti vzájemné kombinace jednotlivých segmentů automobilu.

Dělí se na střed platformy (podlahu) se zadní nápravou, blok určující pozici sedadel, přední nápravy a motorového prostoru definujícího zároveň výšku přídě. Nissan evidentně zvládl vzájemnou kompatibilitu natolik, že z relativně jednoduchých celků bude schopen stavět malé hatchbacky, sedany, SUV a vany a současně u menších modelů vytvářet různé karosářské varianty.

Co není v této chvíli vůbec jasné, je účast Renaultu na vývoji a participaci CMF. Francouzská značka je bezesporu nepostradatelným (a majoritním) strategickým partnerem ve společném podniku, takže je jasné, že bez ní to rozhodně nepůjde. Nissan se na toto téma vůbec nevyjadřuje a celá akce vypadá jako separovaná iniciativa Carlosa Ghosna ve prospěch japonské poloviny koncernu.

Pravdou bude zřejmě opak a s největší pravděpodobností byl Renault „pozapomenut“ pouze z formálního hlediska, aby to zbytečně nezdůrazňovalo možnou kanibalizaci francouzských a japonských modelů. Každopádně bude zajímavé sledovat, jak si Nissan poradí s výzvou uvést do provozu přes padesát nových aut během tří let.


Nissan CMF: japonská odpověď na platformu MQB od Volkswagenu - 1 - Nissan platforma CMF
Jeden modulární základ pro všechny automobilové segmenty - takto má vypadat plán využití nové platformy CMF

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše