Nové Lamborghini dostalo revoluční převodovku. Je mimořádně rychlá a lehká, funguje i bez zpátečky

O italské novince bylo už zdánlivě řečeno vše, její převodovka si ale zaslouží zvláštní pozornost. Díky dekádám zkušeností koncernu VW s dvouspojkovými automaty mohlo Lambo přijít s řadou dosud nepoznaných inovací.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nové Lamborghini dostalo revoluční převodovku. Je mimořádně rychlá a lehká, funguje i bez zpátečky

12.4.2023 | Petr Prokopec

Nové Lamborghini dostalo revoluční převodovku. Je mimořádně rychlá a lehká, funguje i bez zpátečky

/

Foto: Lamborghini

O italské novince bylo už zdánlivě řečeno vše, její převodovka si ale zaslouží zvláštní pozornost. Díky dekádám zkušeností koncernu VW s dvouspojkovými automaty mohlo Lambo přijít s řadou dosud nepoznaných inovací.

Porsche začalo už koncem 70. let minulého století pracovat na dvouspojkové převodovce, která byla určena pro závodní vozy značky. Ty v dané éře používaly přeplňované motory, s nimiž byla spojena značná „turbo-díra“. Tedy jinými slovy určité fáze fungování motoru, ve kterých pohonné ústrojí nedisponovalo dostatečným plnícím tlakem. Stačilo tedy jedno špatné přeřazení a klidně jste mohli přijít o vedení v závodě. I tento problém pomáhala řešit převodovka PDK neboli Porsche Doppelkupplungsgetriebe, která disponovala dvěma spojkami.

Automobilka z Zuffenhausenu PDK vůbec poprvé použila už v roce 1983, přičemž o dvě léta později došlo na její využití také u rallyového Audi Sport Quattro S1. Prvním produkčním vozem, který ji vyfasoval, byl nicméně až Volkswagen Golf R32 v roce 2003. V té chvíli s dvouspojkovou převodovkou již byla spojena zkratka DSG (německý ekvivalent Direktschaltgetriebe) nebo univerzálněji DCT (anglický termín dual-clutch transmission). Tento automat momentálně slaví dvacáté výročí, přičemž asi nejlepší dárek mu nadělila jiná značka koncernu VW, a to Lamborghini.

Italové totiž před pár dny odhalili nástupce modelu Aventador, tedy kupé Revuelto. To stejně jako předchůdce používá dvanáctiválcový motor, nově jej však doplňuje hned trojice elektromotorů. Máme tu tedy plug-in hybrid, u kterého třetinu elektrického ústrojí tvoří startér-generátor usazený na převodovce. Zatímco však Aventador používal sedmistupňový robotizovaný manuál, neboť Italové odmítali dvouspojku kvůli vyšší hmotnosti, novinka dostala do vínku opravdu revoluční DCT.

Proč revoluční, ptáte se? Jedním z důvodů je onen elektromotor produkující 150 koní výkonu a 150 Nm točivého momentu, který je její součástí. I přesto automat váží pouze 193 kilogramů. Zároveň je neskutečně kompaktní, neboť má 560 milimetrů na délku, 750 mm na šířku a 580 mm na výšku. Automobilka jej pak namontovala až za spalovací V12, nikoli před něj. Stalo se tak proto, že centrální tunel, ve kterém se převodovka obvykle nachází, nově okupují baterie.

Lamborghini mohlo využít dlouholetou expertízu koncernu VW, zároveň však technici ze Sant'Agata Bolognese museli přijít se zcela novým pojetím. Dosud totiž kompaktní dvouspojkové automaty usazené podélně vyžadovaly i tři hřídele, Revuelto si však nadále vystačí se dvěma. Jedna má přitom na starosti liché rychlosti, druhá pak sudé. Každá řada je ovládána jednou spojkou, přičemž během akcelerace dochází k předpřípravě následujícího rychlostního stupně.

Nová převodovka není pouze lehčí a kompaktnější, zároveň je také rychlejší. Konkrétní data automobilka ale zatím nezveřejnila, Revuelto však zvládá akcelerovat na stovku za 2,5 sekundy. Za necelých 7 sekund pak na tachometru máte dvoustovku, zatímco maximálka činí 350 km/h. Zároveň by měla přispět také k ponížení spotřeby. Ani v tomto ohledu ale zatím nelze vyrukovat s konkrétními daty, jakkoli je jisté, že Lambo v maximální míře využije děr v metodice měření WLTP.

Právě díky elektromotorům a baterii o kapacitě 3,8 kWh je Revuelto schopné jet čistě na elektřinu, i když pouze 10 km. Přední elektromotory jsou navíc využívány pro couvání, z toho důvodu nemusí být zpátečka součástí DCT - i to pomohlo snížení hmotnosti. Zajímavé je, že třetí elektromotor může být odpojen od převodovky a v takové chvíli Lambo slouží jako elektrická čtyřkolka. I přes dlouhou historii dvouspojek tak skutečně došlo na revoluci.


Nové Lamborghini dostalo revoluční převodovku. Je mimořádně rychlá a lehká, funguje i bez zpátečky - 1 - Lamborghini Revuelto 2023 DCT prevodovka 02
Nové Revuelto se oproti předchozímu Aventadoru dočkalo dvouspojkové převodovky. Značka ji mohla použití i díky hybridnímu ústrojí, neboť couvání mají na starosti vpředu umístěné elektromotory. Nebylo tedy třeba zabývat se klasickou zpátečkou. Foto: Lamborghini

Zdroj: Lamborghini

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.