Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové Lamborghini dostalo revoluční převodovku. Je mimořádně rychlá a lehká, funguje i bez zpátečky
12.4.2023 | Petr Prokopec
O italské novince bylo už zdánlivě řečeno vše, její převodovka si ale zaslouží zvláštní pozornost. Díky dekádám zkušeností koncernu VW s dvouspojkovými automaty mohlo Lambo přijít s řadou dosud nepoznaných inovací.
Porsche začalo už koncem 70. let minulého století pracovat na dvouspojkové převodovce, která byla určena pro závodní vozy značky. Ty v dané éře používaly přeplňované motory, s nimiž byla spojena značná „turbo-díra“. Tedy jinými slovy určité fáze fungování motoru, ve kterých pohonné ústrojí nedisponovalo dostatečným plnícím tlakem. Stačilo tedy jedno špatné přeřazení a klidně jste mohli přijít o vedení v závodě. I tento problém pomáhala řešit převodovka PDK neboli Porsche Doppelkupplungsgetriebe, která disponovala dvěma spojkami.
Automobilka z Zuffenhausenu PDK vůbec poprvé použila už v roce 1983, přičemž o dvě léta později došlo na její využití také u rallyového Audi Sport Quattro S1. Prvním produkčním vozem, který ji vyfasoval, byl nicméně až Volkswagen Golf R32 v roce 2003. V té chvíli s dvouspojkovou převodovkou již byla spojena zkratka DSG (německý ekvivalent Direktschaltgetriebe) nebo univerzálněji DCT (anglický termín dual-clutch transmission). Tento automat momentálně slaví dvacáté výročí, přičemž asi nejlepší dárek mu nadělila jiná značka koncernu VW, a to Lamborghini.
Italové totiž před pár dny odhalili nástupce modelu Aventador, tedy kupé Revuelto. To stejně jako předchůdce používá dvanáctiválcový motor, nově jej však doplňuje hned trojice elektromotorů. Máme tu tedy plug-in hybrid, u kterého třetinu elektrického ústrojí tvoří startér-generátor usazený na převodovce. Zatímco však Aventador používal sedmistupňový robotizovaný manuál, neboť Italové odmítali dvouspojku kvůli vyšší hmotnosti, novinka dostala do vínku opravdu revoluční DCT.
Proč revoluční, ptáte se? Jedním z důvodů je onen elektromotor produkující 150 koní výkonu a 150 Nm točivého momentu, který je její součástí. I přesto automat váží pouze 193 kilogramů. Zároveň je neskutečně kompaktní, neboť má 560 milimetrů na délku, 750 mm na šířku a 580 mm na výšku. Automobilka jej pak namontovala až za spalovací V12, nikoli před něj. Stalo se tak proto, že centrální tunel, ve kterém se převodovka obvykle nachází, nově okupují baterie.
Lamborghini mohlo využít dlouholetou expertízu koncernu VW, zároveň však technici ze Sant'Agata Bolognese museli přijít se zcela novým pojetím. Dosud totiž kompaktní dvouspojkové automaty usazené podélně vyžadovaly i tři hřídele, Revuelto si však nadále vystačí se dvěma. Jedna má přitom na starosti liché rychlosti, druhá pak sudé. Každá řada je ovládána jednou spojkou, přičemž během akcelerace dochází k předpřípravě následujícího rychlostního stupně.
Nová převodovka není pouze lehčí a kompaktnější, zároveň je také rychlejší. Konkrétní data automobilka ale zatím nezveřejnila, Revuelto však zvládá akcelerovat na stovku za 2,5 sekundy. Za necelých 7 sekund pak na tachometru máte dvoustovku, zatímco maximálka činí 350 km/h. Zároveň by měla přispět také k ponížení spotřeby. Ani v tomto ohledu ale zatím nelze vyrukovat s konkrétními daty, jakkoli je jisté, že Lambo v maximální míře využije děr v metodice měření WLTP.
Právě díky elektromotorům a baterii o kapacitě 3,8 kWh je Revuelto schopné jet čistě na elektřinu, i když pouze 10 km. Přední elektromotory jsou navíc využívány pro couvání, z toho důvodu nemusí být zpátečka součástí DCT - i to pomohlo snížení hmotnosti. Zajímavé je, že třetí elektromotor může být odpojen od převodovky a v takové chvíli Lambo slouží jako elektrická čtyřkolka. I přes dlouhou historii dvouspojek tak skutečně došlo na revoluci.

Nové Revuelto se oproti předchozímu Aventadoru dočkalo dvouspojkové převodovky. Značka ji mohla použití i díky hybridnímu ústrojí, neboť couvání mají na starosti vpředu umístěné elektromotory. Nebylo tedy třeba zabývat se klasickou zpátečkou. Foto: Lamborghini
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 2 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před hodinouSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 2 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 3 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva