Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové řešení spalovacího motoru snižující emise CO2 o 90 procent funguje velmi jednoduše, může změnit běh dějin
1.8.2023 | Petr Prokopec
Nové je ve smyslu realistických snah o jeho nasazení do silničních aut, myšlenka za ním stojící je známá už dlouho. Japonci a Číňané to s ním myslí vážně, pro snahy elektrifikovat všechna auta bez rozdílu představuje hrozbu.
Pokud jsou lidé ochotni akceptovat, že živé bytosti nezabíjejí zbraně, ale ti, kteří „kvéry” drží v rukou, pak by mohli být schopni akceptovat také fakt, že zlem nejsou ani samotné spalovací motory. Samy o sobě totiž neprodukují žádné emise CO2, o ty se starají jen a pouze paliva, která spalují. Není tedy třeba měnit celý ekosystém, stačí vyměnit fosilní paliva za jiná a problém neexistuje. S pochopením této teze jistě nebude mít problém ani žák základní školy, politici s tím kupodivu (i když...) problém mají.
Takové nářky od nás neslyšíte poprvé, dosud je však milovníci elektromobility mohli odbývat se slovy: „Dobře, tak přijďte s něčím lepším.“ Neměl by to ale být impuls pro nás, nýbrž pro výrobce. Jenže bohužel většina z nich se rozhodla, že půjde slepě po jediné cestě, je pro ně ostatně jednodušší natáhnout ruku pro všemožné dotace a granty než hledat nové řešení, které by dávalo větší smysl. Ve finále tak můžeme děkovat, že Japonci a Číňané nejsou tak servilní jako Němci.
Toyota a GAC totiž před časem oznámily, že pracují na motoru, který bude schopen spalovat čpavek. To je na první pohled značně neobvyklé řešení, nicméně pohled do historie dokazuje, že se nejedná o první takový pokus. Čpavek totiž poháněl kupříkladu belgické autobusy během druhé světové války, stejně jako s ním v 60. letech minulého století koketovala armáda. Kromě toho je ostatně tento bezbarvý a štiplavý plyn součástí močoviny i jejího syntetického roztoku AdBlue.
Je nicméně třeba dodat, že močoviny je vstřikována do výfukového potrubí, kde se stará o čištění vypouštěných emisí oxidů dusíku. Její spalování přímo motorem je o trochu jiná záležitost, která se pro změnu stará o eliminaci emisí CO2. Klíč se skrývá v chemickém vzorci tohoto plynu NH3 - každá molekula čpavku totiž obsahuje jeden atom dusíku a tři vodíku. Amoniak je tak vlastně jen jakýmsi přepravníkem, který dopraví vodík spalovacímu ústrojí. Problém je nicméně v nízké energetické hustotě i horším zapalování.
V minulosti se vše řešilo buď rozbitím čpavku na dusík a vodík, takový proces však byl příliš drahý. Druhý pro změnu šel proti ekologickému kreditu, neboť motory se startovaly s pomocí klasického paliva a teprve pak docházelo na jeho nahrazení čpavkem. Něco takového pochopitelně vedlo k ještě větší složitosti, než s jakou je spojen první způsob. Vlastně tak není divu, že nejen automobilky po této cestě dále nekráčely.
GAC a Toyota bohužel detaily o svém ústrojí nezveřejnily, pomocné ruky se jim ale dostalo ze strany společnosti Mahle Powertrain. Ta začala velké dieselové jednotky používané třeba autobusy nebo loděmi nahrazovat takovými, jenž zvládají spalovat čpavek. Činit tak mohou s pomocí druhé sady vstřikovacích trysek, což je v podstatě totéž, o čem jsme se zmiňovali výše. Nicméně inovativní systém vstřikování MJI by měl umožnit spalování napřímo.
V tomto případě se dostáváme k dalšímu využití předkomory, což je technologie odvozená od monopostů Formule 1. Také v případě čpavku má přitom dojít k promíchání vzduchu a paliva mimo válce. Jelikož je tato směs bohatší, dochází na výbuch, přičemž horký plyn je poté nahnán do klasické spalovací komory, kde již dojde i na prohoření chudší směsi paliva. Dle GAC a Toyoty tímto způsobem dochází na 90procentní redukci emisí CO2.
Výhodou čpavku je, že jde o přírodní plyn, který existuje a není třeba jej vyrábět. Navíc se kapalným stává již při tlaku 7,5 baru, při kterém je i převážen. Oproti tomu vodík je třeba stlačit na 750 barů, což jej pochopitelně činí problematickým. Pomalu se tak zdá, že Číňané s Japonci trefili bank a mohou se svou novinkou změnit běh dějin. Jenže co je jasné nám či žákům základní školy, to může opět narazit u politiků. Otázkou nyní je, kdy oni se svými nesmysly narazí u voličů, jednou se to nutně stát musí.

Japonsko-čínský dvoulitrový motor produkuje při spalování čpavku 163 koní, a to i přes nižší energetickou hustotu plynu. S minimálními emisemi CO2 může změnit běh dějin. Foto: GAC
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
před 3 hodinamiRusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
včeraNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
18.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Salač bude příští rok jezdit za tým RW Racing včera 10:28
- Alex Marquez 2026 s tovární Ducati včera 08:00
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
Nejčtenější články
Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
20.8.2025Muž si přijel k dealerovi pro nové SUV za 1,6 milionu Kč, podívejte se, co nechal na protiúčet
21.8.2025Porsche našlo nové dno vysvětlování svého úpadku: Ten kolaps prodejů jsme plánovali!
21.8.2025Nový polský prezident nechtěl obrněné auto po svém předchůdci, a tak si poručil nové. Tohle je ono
21.8.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 09.19. 16:51 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 11:00 - pavproch
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB