Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Peugeot se intenzivněji chlubí novými motory, jde mu hlavně o spotřebu
16.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Extrémní downsizing už zasáhl i Peugeot - po zavedení tříválců se kasá pozoruhodně nízkými emisemi CO2. Otázkou je, zda z motorů budou šťastní i zákazníci.
Móda malých tříválců jen tak neustane, neboť tlak na snížení papírové spotřeby resp. emisí CO2 bude stále větší. Nikdo nechce platit pokuty za nadlimitní hodnoty, a tak všichni vesele zavádějí menší a menší pohonné jednotky s turbodmychadly i bez nich, jiní se vydávají po trase hybridizace. Tuhle problematiku na našich stránkách rozebíráme dnes a denně a vždycky vzbudí rozporuplné debaty, kde na jedné straně stojí příznivci a na druhé odpůrci downsizingu. Skutečně si myslíte, že jsou tyhle motory ku prospěchu jejich uživatelů?
Ať už patříte do jakékoliv skupiny, nelze se oprostit od faktu, že zázračných hodnot spotřeby lze v praxi málokdy dosahovat a pokud ano, pak vesměs jen s velkým, mnohdy až nepříjemným úsilím. Někdy ale ani zpocené čelo nepomáhá, což potvrdil například test tříválcového Clia 0,9 TCe. Vždy se bez výjimky musíme ptát, co takové malé motory vydrží a zda nejsou opravdu jen ku prospěchu automobilek, které si těmito motory odškrtnou kolonku snížit emise ze svého úkolovníčku, více je pak už nezajímá.
O to kurióznější je, když se nás následně snaží přesvědčit o kouzlech jejich minimotorů, které by svedly zdatně pohánět jen skútr. Jedním z relativně nových rytířů downsizingového stolu je Peugeot. Zpráva začíná prohlášením, že se mu podařilo snížit průměrnou spotřebu - řečí ekvivalentu emisí CO2 je to z 115,1 (v roce 2013) na 111,2 gramů na kilometr. Jak se mu takový „zázrak“ podařil?
Novou sérií downsizovaných přeplňovaných motorů, přičemž mezi nimi najdeme i známé jednotky jako 1,6 THP po renovaci. Největší ódy pěje francouzský výrobce na nový oturbený tříválec 1,2 PureTech 130, který nahradil atmosférickou šestnáctistovku VTi, jenž produkovala o 45 gramů CO2 na kilometr více. Touto novinkou osazený Peugeot 308 s novou automatickou převodovkou prý bude jezdit podle technických dat za 4,9 l/100 km ve verzi se 130 koňmi a za 4,6 l/100 km s variantou o výkonu 110 koní. Jak už jsme ale napsali v testu: ti, kdož řízení alespoň trochu prožívají, by se 1,2 e-THP měli vyhnout obloukem, protože ani tento tříválec nemá v zásadě čím nadchnout. Takže tady žádnou výhodu pro řidiče nespatřujeme.
Na poli turbodieselů se Peugeot rozhodl zaútočit řadou jednotek BlueHDI, které podle našeho testu 308 SW naopak za zvážení stojí. BlueHDI je taktéž výsledkem touhy po vyhovění emisní normy Euro 6, na níž si brousí zuby systémem start-stop (kupodivu snesitelným), ale hlavně selektivním katalyzátorem se vstřikováním močoviny (SCR), který před filtrem pevných částic přeměňuje oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík. To přináší také nutnost pravidelně dolévat kapalinu AdBlue, bez které si nezajezdíte.
Nejúspornějším zástupcem nafťáků je jednotka 1,6 BlueHDI 120, která má kombinovanou normovanou spotřebu 3,1 l/100 km (hatchback) a o desetinu litru vyšší u kombi. Větší dvoulitr produkující u verze 308 GT 180 koní má jezdit za 4 litry a modernizovaná benzinová jednotka 1,6 THP s 205 koňi (opět pro GT) pak za 5,6 l.
Rozhodně nehodláme zpochybňovat, že by Peugeot nestavěl dobré motory, ale vsadíme se, že nové jednotky budou škrceny dlouhými převody, které se potvrdily zatím ve všech dosavadních testech. Výkon pak jakoby se někam ztrácel a to může řidiče leda potrápit... Všechny plusy a minusy ale nakonec ukážou v plné parádě až další kilometry a zkušenosti majitelů. Nás by osobně zajímalo, zda řešení se koncernu PSA pustil podaří dovést pohon Hybrid Air, který si vystačí bez baterek a elektromotoru do sériové výroby.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014.







Peugeot nám připomíná modernizovanou řadu pohonných jednotek a kasá se u nich velmi nízkou spotřebou paliva. Otázkou zůstává, nakolik to bude ku prospěchu zákazníků.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 11 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025Autor McLarenu F1 odhalil úplně nové auto inspirované právě jeho slavným strojem, všech pět kusů koupil jediný člověk
18.8.2025Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva