Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle ZF je honba za maximálním počtem převodových stupňů automatů u konce
12.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Klání o vyvinutí automatické převodovky s co nejvyšším počtem převodů se podle ZF blíží do finále. Horní hranicí bude pravděpodobně desetikvalt.
S nárůstem počtu převodových stupňů v automatech se to má tak trochu jako s ekonomickým růstem. Můžete maximálně očekávat, že obojí přetrvá donekonečna. Na své limity už narazilo kde co a zanedlouho patrně potká něco podobného také automatické převodovky. Tvrdí to alespoň Julio Caspari, šéf amerických operací německého koncernu ZF, specializujícího se kromě jiného také na převodovky.
„Blížíme se k limitu,“ řekl Caspari v rozhovoru pro evropskou edici Automotive News, čímž měl na mysli jednak v luxusních autech značně rozšířenou osmistupňovou převodovku značky ZF, ale také jejich nedávno dokončenou devítistupňovou skříň určenou pro poněkud levnější auta s příčně uloženými motory a maximálním točivým momentem do 480 newtonmetrů.
Podle ZF sníží 9° ve srovnání se šestistupňovým automatem spotřebu paliva o šestnáct procent, jenže přidávání dalších převodů za stejným účelem dále fungovat nemusí. Caspari tvrdí, že dodatečně přidávané rychlostní stupně by sice hospodárnost provozu zlepšily, jenže ta už nebude natolik zajímavá, aby omluvila zvyšující se náklady na vývoj. Dnešní nejlepší automat a teoretické maximum možností dělí z hlediska efektivity pouhých jedenáct procent. A to je příliš málo na to, aby mělo smysl tímto směrem dále draze kráčet.
A co říká na desetistupňovou převodovku připravovanou pro koncern Hyundai-Kia? Přestože Caspari výrobce přímo nejmenoval, naznačil, že tohle „špičkování“ už může mít jen marketingovou povahu. „Může být desetikvalt v reálném světě přínosem? Uvidíme,“ uzavírá Caspari a naznačuje, že ZF se v nejbližší době vydá směrem ke zlepšování toho, co již mají. „Lze vyrobit dokonalou převodovku? A kolik to bude stát? Potřebujeme se nejdříve podívat na keramická kuličková ložiska snižující tření, která ale také budou drahá,“ dodal Julio Caspari.



Navyšování počtu převodových poměrů v klasických automatech s hydrodynamickým měničem je podle Caspariho konec, vývoj se teď bude soustřeďovat na odlehčení a snížení tření
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 5 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 7 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 8 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 10 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva