Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle ZF je honba za maximálním počtem převodových stupňů automatů u konce
12.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Klání o vyvinutí automatické převodovky s co nejvyšším počtem převodů se podle ZF blíží do finále. Horní hranicí bude pravděpodobně desetikvalt.
S nárůstem počtu převodových stupňů v automatech se to má tak trochu jako s ekonomickým růstem. Můžete maximálně očekávat, že obojí přetrvá donekonečna. Na své limity už narazilo kde co a zanedlouho patrně potká něco podobného také automatické převodovky. Tvrdí to alespoň Julio Caspari, šéf amerických operací německého koncernu ZF, specializujícího se kromě jiného také na převodovky.
„Blížíme se k limitu,“ řekl Caspari v rozhovoru pro evropskou edici Automotive News, čímž měl na mysli jednak v luxusních autech značně rozšířenou osmistupňovou převodovku značky ZF, ale také jejich nedávno dokončenou devítistupňovou skříň určenou pro poněkud levnější auta s příčně uloženými motory a maximálním točivým momentem do 480 newtonmetrů.
Podle ZF sníží 9° ve srovnání se šestistupňovým automatem spotřebu paliva o šestnáct procent, jenže přidávání dalších převodů za stejným účelem dále fungovat nemusí. Caspari tvrdí, že dodatečně přidávané rychlostní stupně by sice hospodárnost provozu zlepšily, jenže ta už nebude natolik zajímavá, aby omluvila zvyšující se náklady na vývoj. Dnešní nejlepší automat a teoretické maximum možností dělí z hlediska efektivity pouhých jedenáct procent. A to je příliš málo na to, aby mělo smysl tímto směrem dále draze kráčet.
A co říká na desetistupňovou převodovku připravovanou pro koncern Hyundai-Kia? Přestože Caspari výrobce přímo nejmenoval, naznačil, že tohle „špičkování“ už může mít jen marketingovou povahu. „Může být desetikvalt v reálném světě přínosem? Uvidíme,“ uzavírá Caspari a naznačuje, že ZF se v nejbližší době vydá směrem ke zlepšování toho, co již mají. „Lze vyrobit dokonalou převodovku? A kolik to bude stát? Potřebujeme se nejdříve podívat na keramická kuličková ložiska snižující tření, která ale také budou drahá,“ dodal Julio Caspari.



Navyšování počtu převodových poměrů v klasických automatech s hydrodynamickým měničem je podle Caspariho konec, vývoj se teď bude soustřeďovat na odlehčení a snížení tření
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
13.11.2025
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
