Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu
23.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.
Namísto akumulátorů elektrické energie nádrže se stlačeným vzduchem a elektromotor nahrazený motorem pneumatickým. To je stručný popis techniky nazvané Hybrid Air a podle automobilky Peugeot-Citroën zásadním krokem vedoucím ke snížení průměrné spotřeby malých automobilů se zážehovými motory na 2 benzinu litru na 100 kilometrů v roce 2020.
Hybrid Air sestává z klasického benzínového motoru s vnitřním spalováním o výkonu kolem 80 až 110 koní, který tvoří pár s planetovou převodovkou přenášející sílu na kola přední nápravy. Z druhé strany převodovky je napojen agregát, jehož vnitřní konstrukci nám automobilka neodhalila, každopádně je poháněný stlačeným vzduchem.
Ten je získáván ze dvou tlakových nádob, z nichž jedna je uložena uprostřed, souběžně s podélnou osou vozu a paralelně s výfukovým potrubím a druhá nízkotlaková kolmo na ní mezi zadními koly, za nádrží s benzínem.
Automobil je schopen jezdit v několika režimech, podobně jako dnešní hybridy. V prvním je auto poháněné pouze spalovacím motorem, ve druhém kombinuje výkon obou a ve třetím se dokáže pohybovat výlučně silou získanou tlakem vzduchu. Poslední mód je přitom využíván výhradně ve městě a k jeho automatické aktivaci dochází v rychlostech pod 70 km/h. Podle tvrzení konstruktérů je v takovém případě v akci přibližně 60 až 80 procent času.
PSA neříká, jestli je možné natlakovaný vzduch tankovat také z externího zdroje (a mít tím pádem jakýsi pneumatický plug-in hybrid...) a popisuje jej jako systém získávající energii rekuperací při volnoběžné jízdě a při brzdění. Logika (nebo spíše snaha dostat energetické vstupy mimo to, co je měřeno v testech spotřeby) velí, že by to možné být mělo, nicméně k tomu vám více řekneme, až budou Francouzi poněkud sdílnější.
Automobilka obhajuje svou novou technikou jasnými argumenty - Hybrid Air zvyšuje hmotnost automobilu asi o 100 kilogramů, což by měla být jen polovina oproti elektrické hybridní technologii. A protože ze soustavy odpadávají drahé akumulátory a je výrazně jednodušší, takto vybavené stroje by měly být výrazně levnější a snadněji opravitelné. Klasické akumulátory jsou zkrátka z hlediska hmotnosti a ceny stále velký problém a toto je potenciální náhrada.
Cílem je rozjet sériovou výrobu v roce 2016 a vyvážet tato auta primárně do Ruska a Číny, mimo zájem automobilky však nebudou ani evropské státy. První prototypy by mohly být k vidění už na letošním ženevském autosalonu.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.







Rodina hybridních automobilů se rozrůstá o novou, pneumatickou větev
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před hodinouK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha