Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu
23.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.
Namísto akumulátorů elektrické energie nádrže se stlačeným vzduchem a elektromotor nahrazený motorem pneumatickým. To je stručný popis techniky nazvané Hybrid Air a podle automobilky Peugeot-Citroën zásadním krokem vedoucím ke snížení průměrné spotřeby malých automobilů se zážehovými motory na 2 benzinu litru na 100 kilometrů v roce 2020.
Hybrid Air sestává z klasického benzínového motoru s vnitřním spalováním o výkonu kolem 80 až 110 koní, který tvoří pár s planetovou převodovkou přenášející sílu na kola přední nápravy. Z druhé strany převodovky je napojen agregát, jehož vnitřní konstrukci nám automobilka neodhalila, každopádně je poháněný stlačeným vzduchem.
Ten je získáván ze dvou tlakových nádob, z nichž jedna je uložena uprostřed, souběžně s podélnou osou vozu a paralelně s výfukovým potrubím a druhá nízkotlaková kolmo na ní mezi zadními koly, za nádrží s benzínem.
Automobil je schopen jezdit v několika režimech, podobně jako dnešní hybridy. V prvním je auto poháněné pouze spalovacím motorem, ve druhém kombinuje výkon obou a ve třetím se dokáže pohybovat výlučně silou získanou tlakem vzduchu. Poslední mód je přitom využíván výhradně ve městě a k jeho automatické aktivaci dochází v rychlostech pod 70 km/h. Podle tvrzení konstruktérů je v takovém případě v akci přibližně 60 až 80 procent času.
PSA neříká, jestli je možné natlakovaný vzduch tankovat také z externího zdroje (a mít tím pádem jakýsi pneumatický plug-in hybrid...) a popisuje jej jako systém získávající energii rekuperací při volnoběžné jízdě a při brzdění. Logika (nebo spíše snaha dostat energetické vstupy mimo to, co je měřeno v testech spotřeby) velí, že by to možné být mělo, nicméně k tomu vám více řekneme, až budou Francouzi poněkud sdílnější.
Automobilka obhajuje svou novou technikou jasnými argumenty - Hybrid Air zvyšuje hmotnost automobilu asi o 100 kilogramů, což by měla být jen polovina oproti elektrické hybridní technologii. A protože ze soustavy odpadávají drahé akumulátory a je výrazně jednodušší, takto vybavené stroje by měly být výrazně levnější a snadněji opravitelné. Klasické akumulátory jsou zkrátka z hlediska hmotnosti a ceny stále velký problém a toto je potenciální náhrada.
Cílem je rozjet sériovou výrobu v roce 2016 a vyvážet tato auta primárně do Ruska a Číny, mimo zájem automobilky však nebudou ani evropské státy. První prototypy by mohly být k vidění už na letošním ženevském autosalonu.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.







Rodina hybridních automobilů se rozrůstá o novou, pneumatickou větev
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 7 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 8 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 10 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 11 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva