Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo
23.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Motor SkyActiv-X míří do výroby a cestou od prototypu se nestává stále nudnějším, jak tomu bývá u celých aut. Právě naopak nabídne ještě víc.
Mazda v loňském roce představila jednu z nejzásadnějších inovací posledních dekád. Řeč je samozřejmě o novém motoru SkyActiv-X, tedy o „dieselu na benzin“, jak by se zjednodušeně dalo říci. Tato pohonná jednotka využívá nejen zapalování směsi pomocí klasických svíček, ale zároveň dokáže využívat i samovznícení paliva za vysokého tlaku, jak je tomu právě u turbodieselů. Mazda přitom počítá s tím, že motor uvede do sériové produkce v roce 2019.
Proč je mezi slavnostní prezentací a zahájením prodeje tak dlouhý časový rozestup? Jednoduše proto, že japonská automobilka na revoluční jednotce stále ještě pracuje. A z jejího konstantního nasazení budou zákazníci těžit. Mazdě se totiž daří zvyšovat efektivitu a tím dále posouvat avizovanou úsporu paliva. Po prvních jízdách s prototypy se mluvilo o úspoře paliva vůči srovnatelnému dvoulitrovému motoru ve výši 14 %, šéf pohonných jednotek značky Eiji Nakai nově mluví o 20 až 30 procentech.
To je již opravdu razantní skokový pokles, který historii automobilové techniky nemá precedens. Dochází k němu navíc u značky, která je ve Spojených státech dlouhodobě vnímána jako producent reálně nejúspornějších pohonných jednotek. Pokud tedy Nakaiova slova jsou reálná, pak Mazda opětovně výrazně odskočí zbytku světa. Paradoxem přitom je, že jde o automobilku, která má v nabídce jen jeden turbomotor, žádný hybrid či elektromobil a turbodieselům se věnuje pouze okrajově. Prim tak hrají atmosférické benzinové jednotky.
Zpět ale k motoru SkyActiv-X, jehož cena se bude pohybovat někde mezi konvenčními benzinovými motory a turbodiesely. Pokud vememe v potaz skutečnost, že stávající Mazda 3 je na úrovni Attraction k mání od 474 900 Kč při volbě motor SkyActiv-G 1,5 se 100 koňmi, zatímco za dieselové provedení se stejným objemem, jen výkonem vyšším o pět koní, dáte 548 900 Kč, pak by novinka měla být k mání za něco málo více než půl milionu korun.
Jde však čistě o hypotetickou úvahu, reálně se Mazda 3 osazená motorem SkyActiv-X bude pohybovat i výše. Důvodem je fakt, že agregát je ve svém stávající naladění o poznání výkonnější, k dobru totiž dává 190 koní. Zásluhu na tom má kromě vysokého kompresního poměru také integrovaný kompresor, který ale více než výkonu slouží efektivitě.
Uvidíme tedy zhruba na konci této dekády, zda nová jednotka bude k mání pouze v jednom naladění, či zda dorazí celá rodina. Připomeňme, že klíčovým prvkem motoru jsou senzory detekující v jakém režimu pracuje a podle toho zapojí do hry i svíčky. Tato detekce je přitom dle Nakaie „velmi obtížná“ a její vyřešení nejspíše stojí za tím, proč Mazda uspěla tam, kde mnozí selhali.
Revoluční motor SkyActiv-X bude ještě úspornější, než se čekalo
Mazda navíc jednotku nadále vyvíjí a testuje, finální parametry tak možná budou ještě lepší. Dozvíme se je ovšem až příští rok
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva