Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční diesel na benzin od Mazdy upadá v zapomnění, Japonci to zas jednou vzali za špatný konec
18.2.2024 | Petr Miler
Pro automobilový svět to byla velká naděje, praxe ale nakonec jen připomněla, proč si na tomtéž dříve vylámali zuby prakticky všichni včetně svého času velmi pokrokového Mercedesu. „Diesel na benzin” možná jednou revolucí skutečně bude, ten od Mazdy jí ale prostě není.
V letech 2018 a 2019 to bylo velké téma a jedna z nadějí, jak se technicky vysmát snahám o stoprocentní elektrifikaci automobilové dopravy. Kdyby někdo přišel s citelně efektivnějším spalovacím motorem, který nemá problémy zejména s některými typy emisí, byla by to rána, ze které by se další pokus o „elektrickou revoluci” nevzpamatoval možná dekády. Tentokrát to ale neklaplo.
Řeč je o motoru SkyActiv-X, tzv. dieselu na benzin od Mazdy, který měl potenciál výše popsaného dosáhnout. Myšlenka takového motoru není ani trochu nová, s ideou použít principy fungování vznětového motoru pro spalování benzinu a dosáhnout tzv. homogenního kompresního zapalování (HCCI) si mnohé automobilky pohrávaly už dřív, nikdo ale takovou jednotku do sériové výroby nedostal.
Firmy jako Mercedes, GM, Ford nebo Hyundai se s nápadem vdechnout motorům HCCI život pochlubily nejednou, pak se ale vždy na dlouho odmlčely. Zapalování stlačením směsi s benzínem v hlavní roli zkrátka nikdy nedosáhlo tak spolehlivého fungování, aby se produkční reality dočkalo. A Mazda to najednou měla změnit.
Vypadalo to jako bomba, ale jen do chvíle, než jsme se dozvěděli, jak motor vlastně funguje. Mazda vlastně nevdechla život skutečnému HCCI, ale vlastně jen jednotce, která používá jen část principu tohoto způsobu spalování. Také japonská automobilka si vylámala zuby na největším problému celé koncepce, a to kontrole spalování vysoce reaktivní, extrémně stlačené směsi benzinu se vzduchem. Čím to tedy obešla? No parciálně klasickým zapalováním, diesel na benzin od Mazdy má pořád svíčku.
Ta sice nefunguje tak jako v běžných zážehových motorech, část procesu spalování ale ovládá. Co to má za následek? Bingo, motor není tak efektivní, což jej připravuje o část jeho největší výhody. Už první praktické zkušenosti tedy naznačily, že tohle není „ta bomba” a částečné zlepšení efektivity není dostatečné, aby bylo možné hovořit o čemkoli převratném. Mazda zkrátka poznala to samé, co dříve poznal Mercedes - že to prostě rozumně nejde, ne za současného stavu vývoje techniky.
Celou historii obšírně shrnutí kolegové z Motor1, pokud vás zajímají detaily. Ve výsledku ale platí jen jedno - SkyActiv-X si pořád můžete koupit a byť tím asi neuděláte chybu, nic reálně převratného ale nečekejte, jak naznačil i nedávný dlouhodobý test Auto Bildu. Japonci to zkrátka zas jednou vzali za špatný konec, když tento motor chtěli do výroby dostat tak moc, že do jeho výchozí koncepce zasáhli natolik, že ji do značné míry popřeli. Snad příště.












Mazda nabízí motor SkyActiv-X mj. do modelu 3. V průběhu času jej dokonce vylepšovala, nic převratného ale nakonec nedokázala a její nápad postupem času upadá v zapomnění. Foto: Mazda
Zdroje: Motor1, Mazda
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 6 hodinami
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
včera
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
