Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili detaily k revoluční nápravě, která popírá velikost i hmotnost auta
4.10.2020 | Petr Miler
Je to tak trochu kouzlo, které dokáže dát i velkému luxusnímu autu poloměr otáčení srovnatelný s kompaktním hatchbackem. A náprava toho umí i víc, třeba na první pohled vypadá jako rozbitá.
Mercedes skoro přesně přes měsícem odhalil novou generaci své třídy S. Tradiční pýcha německých techniků přišla opět s řadou technických novinek, které dost dobře nebylo možné do detailu popsat v jediném článku. A tak se k některým stojí za to vrátit.
V samotném představení jsme v závěru zmínili, že vůz disponuje systémem řízení zadní nápravy, což ale nemuselo každého dojmout. Obecně vzato nejde o nic nového, Němci ale možnosti tohoto řešení posunuli o pořádný kus dál. Vlastně jej posunuli tak daleko jako nikdo před nimi.
Pokud jste pečlivě studovali oficiální fotky, mohli jste si všimnout, že zadní kola jsou na některých z nich (viz níže) vytočená tak moc, že auto vypadá jako rozbité. Není, už u prototypů si šlo všimnout, že Mercedes zkouší mimořádně agresivní systém zatáčení zadních kol a nakonec jej dostal i do sériové výroby. Kola dokáže natočit v úhlu až 10°, což je tak moc, že to nelze přehlédnout ani pouhým okem.
Kouzlo revolučního systému se skrývá v elektromotoru, který za pomoci řemenu pohybuje s řídicí tyčí zadní nápravy. Plně aktivní telemetrický systém pracuje s radarem, kamerami a ultrazvukovými senzory, kterými se průběžně snaží zjišťovat aktuální situaci okolo vozu, aby byl schopen ve správné míře a správným způsobem zadní kola natočit. Možné je natočení jak ve stejném, tak opačném směru vzhledem k zatočení předních kol.
Pokud vás nyní polévá studený pot při představě, jak tohle někdo opraví za 10, 15 let, až se celý systém rozbije, pak s vámi docela soucítíme, takhle to ale v této třídě aut chodí, jak jsme kdysi podrobně vysvětlovali. Podstatného pokroku je možné dosáhnout pouze extrémně sofistikovanými řešeními, od kterých kupci avantgardních strojů neočekávají mimořádnou dlouhověkost, chtějí kráčet v čele vývoje i s ústupky na poli spolehlivosti.
V tuto chvíli je třeba se utěšovat tím, že autu zajišťují opravdu výjimečné vlastnosti. Až 10° natočení zadních kol dává autu průměr otáčení 10,8 metru, což je hodnota srovnatelná s Mercedesem třídy A nebo Škodou Octavia, tedy nesrovnatelně menšími vozy o dvě až tři třídy níže. A je to také o 2 metry menší číslo než u vozu, který by tímto systémem vybaven nebyl. Natáčení pomáhá i manévrování při parkování, to ale pořád není vše.
Zatímco v nízkých rychlostech do 60 km/h se kola natáčí tak jako ta přední, ve vyšších se natáčí opačným směrem. To pro změnu zlepšuje stabilitu i manévrovatelnost a mělo by novému eSku dopřávat jízdní vlastnosti srovnatelné opět s autem podstatně menší velikosti i hmotnosti.
Jak už asi tušíte, takové vychytávky nedává Mercedes zadarmo. Za revoluční zadní osu s dosud nepoznanými možnostmi požaduje 16 tisíc euro, tedy asi 434 tisíc Kč. A přijmout současně musíte určitá omezení - vůz v takovém případě může být obut nanejvýš do 20" kol a obutí těch zadních nesmí být širší než 255 mm. Protože jinak by se při plném natočení kolo i s pneumatikou do podběhu nevešly.




Revoluční řešení zadní osy nového Mercedesu třídy S dovoluje natočení zadních kol o bezprecedentních 10 stupňů. Není to ale ani zadarmo, ani bez ústupků. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP 17.12.2025
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
Nejčtenější články
Němci vzkřísili myšlenku nejrychlejšího stroje pro přepravu sportovních aut, má úchvatné parametry
19.11.2025
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
20.11.2025
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
20.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 23:33 - abgx1
- BMW Divize 12.18. 20:52 - denis
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
