Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili detaily k revoluční nápravě, která popírá velikost i hmotnost auta
4.10.2020 | Petr Miler
Je to tak trochu kouzlo, které dokáže dát i velkému luxusnímu autu poloměr otáčení srovnatelný s kompaktním hatchbackem. A náprava toho umí i víc, třeba na první pohled vypadá jako rozbitá.
Mercedes skoro přesně přes měsícem odhalil novou generaci své třídy S. Tradiční pýcha německých techniků přišla opět s řadou technických novinek, které dost dobře nebylo možné do detailu popsat v jediném článku. A tak se k některým stojí za to vrátit.
V samotném představení jsme v závěru zmínili, že vůz disponuje systémem řízení zadní nápravy, což ale nemuselo každého dojmout. Obecně vzato nejde o nic nového, Němci ale možnosti tohoto řešení posunuli o pořádný kus dál. Vlastně jej posunuli tak daleko jako nikdo před nimi.
Pokud jste pečlivě studovali oficiální fotky, mohli jste si všimnout, že zadní kola jsou na některých z nich (viz níže) vytočená tak moc, že auto vypadá jako rozbité. Není, už u prototypů si šlo všimnout, že Mercedes zkouší mimořádně agresivní systém zatáčení zadních kol a nakonec jej dostal i do sériové výroby. Kola dokáže natočit v úhlu až 10°, což je tak moc, že to nelze přehlédnout ani pouhým okem.
Kouzlo revolučního systému se skrývá v elektromotoru, který za pomoci řemenu pohybuje s řídicí tyčí zadní nápravy. Plně aktivní telemetrický systém pracuje s radarem, kamerami a ultrazvukovými senzory, kterými se průběžně snaží zjišťovat aktuální situaci okolo vozu, aby byl schopen ve správné míře a správným způsobem zadní kola natočit. Možné je natočení jak ve stejném, tak opačném směru vzhledem k zatočení předních kol.
Pokud vás nyní polévá studený pot při představě, jak tohle někdo opraví za 10, 15 let, až se celý systém rozbije, pak s vámi docela soucítíme, takhle to ale v této třídě aut chodí, jak jsme kdysi podrobně vysvětlovali. Podstatného pokroku je možné dosáhnout pouze extrémně sofistikovanými řešeními, od kterých kupci avantgardních strojů neočekávají mimořádnou dlouhověkost, chtějí kráčet v čele vývoje i s ústupky na poli spolehlivosti.
V tuto chvíli je třeba se utěšovat tím, že autu zajišťují opravdu výjimečné vlastnosti. Až 10° natočení zadních kol dává autu průměr otáčení 10,8 metru, což je hodnota srovnatelná s Mercedesem třídy A nebo Škodou Octavia, tedy nesrovnatelně menšími vozy o dvě až tři třídy níže. A je to také o 2 metry menší číslo než u vozu, který by tímto systémem vybaven nebyl. Natáčení pomáhá i manévrování při parkování, to ale pořád není vše.
Zatímco v nízkých rychlostech do 60 km/h se kola natáčí tak jako ta přední, ve vyšších se natáčí opačným směrem. To pro změnu zlepšuje stabilitu i manévrovatelnost a mělo by novému eSku dopřávat jízdní vlastnosti srovnatelné opět s autem podstatně menší velikosti i hmotnosti.
Jak už asi tušíte, takové vychytávky nedává Mercedes zadarmo. Za revoluční zadní osu s dosud nepoznanými možnostmi požaduje 16 tisíc euro, tedy asi 434 tisíc Kč. A přijmout současně musíte určitá omezení - vůz v takovém případě může být obut nanejvýš do 20" kol a obutí těch zadních nesmí být širší než 255 mm. Protože jinak by se při plném natočení kolo i s pneumatikou do podběhu nevešly.




Revoluční řešení zadní osy nového Mercedesu třídy S dovoluje natočení zadních kol o bezprecedentních 10 stupňů. Není to ale ani zadarmo, ani bez ústupků. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejčtenější články
Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025Dodnes plně funkční Schumacherova mistrovská F1, se kterou vyhrál i v Monaku, se právě tam prodala za nejvyšší sumu, kterou kdy kdo za takovou věc dal
26.5.2025Kia v Evropě začala testovat nový velký spalovací kombík, poprvé ho nafotili. Pokud Škoda odpíská stejnou Octavii, má problém
26.5.2025Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
26.5.2025BMW pořád dokáže udělat atraktivní, elegantní auto, ze kterého nebolí oči, vám ho ale nejspíš neprodá
26.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva