Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční pneumatiky, které nejde píchnout, ve srovnání selhaly proti klasice i 100 let starému obutí
8.2.2023 | Petr Prokopec
Tohle obutí je nám léta prezentováno jako další velká věc, která se už příští rok měla objevit na sériových autech. Zatím se ale nezdá, že by šlo o takový pokrok, jak se předpokládalo, jakkoli podmínky testu byly specifické.
Na moderní pneumatiky si nelze stěžovat, výrobci totiž postupným vývojem dosáhli pomalu dokonalosti. Ve srovnání s původními plášti jsou ty současné odolnější i přilnavější, mimo to lze mluvit o nižší hlučnosti a valivém odporu, s čímž koresponduje také nižší žíznivost. Neskutečného zlepšení se navíc povedlo dosáhnout i v oblasti celoročního obutí, v důsledku čehož pro mnohé odpadají i pravidelné půlroční výměny pneumatik. Silných stránek je tedy řada, z nevýhod nás napadá jen jedna jediná, a to riziko píchnutí.
I něco takového by nicméně ve velmi brzké budoucnosti mohlo být minulostí. Michelin či Goodyear totiž pracují na revolučním obutí, které nepůjde píchnout, neboť se v něm nenachází žádný vzduch. Místo toho pneumatiku tvoří vnitřní prstenec a vnější běhoun, které jsou propojeny lamelami. Francouzský výrobce takové pneu už nabízí, homologovány jsou nicméně pouze pro čtyřkolky a další podobná terénní vozidla. V případě normálních aut by na průlom mělo dojít příští rok.
Nejsme si nicméně jisti, že Michelin či Goodyear dosáhnou takové úrovně, aby bezvzduchové pneumatiky překonaly ty klasické. Kolegové z Donut Media se totiž rozhodli pro neobvyklý test, kdy na Mazdu MX-5 nasadili nejen současné obutí, ale rovněž i to 100 let staré. Obojí pak bylo srovnáváno s Michelinem Tweel, tedy s oněmi bezevzdušnými pneumatikami určenými pro čtyřkolky. Jelikož nicméně jejich průměr je 30palcový, muselo u roadsteru dojít na jisté úpravy.
Standardně má totiž velikost ráfku spolu s pneumatikou 22palcový rozměr, obutí z budoucnosti, stejně jako to z minulosti, se tak nevejde do podběhů. Došlo proto na instalaci několika podložek, čímž se uchycení ráfků posunulo mimo karoserii. Tím pochopitelně došlo k rozhození geometrie, nicméně ta na daný test neměla žádný vliv. Výchozí bod pro všechny tři typy pneumatik byl stejný, za volantem pak seděl tentýž člověk. A vše se odehrálo v jediný, navíc slunečný den.
Obutí budoucnosti nicméně neexcelovalo v jediné zkoušce, jakkoli jízdu po podložce se zatlučenými hřebíky zvládlo nejlépe. Ovšem tato překážka byla jen jednou z mnoha, které se nacházely na improvizovaném okruhu. Ten nejlépe zvládlo současné klasické obutí, které je rovněž nejlepší při brzdění, akceleraci či obkroužení zhruba pětimetrového kolečka. V této disciplíně pak ostatně Michelin selhává i v souboji se 100letým obutím.
Co si tedy z testu odnést? Především to, že pneumatiky Tweel minimálně v tomto případě nepředstavují kýžený pokrok. Místo toho tu máme spíše jeden krok vpřed a několik zpátky, dokonce i za někdejší úzké a vysoké pláště. V potaz samozřejmě bereme skutečnost, že Mazda prošla „úpravami“, jaké výrazně ovlivnily její jízdní vlastnosti. Stejně jako jsme zmínili, že daný typ v současné době není homologován pro využití na běžných osobních autech.
Přesto se nezdá, že by konstrukce pneumatik nějakým způsobem umožnila zlepšení na úroveň současného obutí. Obětí jdoucích na oltář oné nepropíchnutelnosti a stabilního „tlaku” je až příliš mnoho. Jak přitom kolegové podotýkají, problémem je hlavně fakt, že polyuretanové lamely neodvádí teplo tak dobře jako je tomu u pneumatik napěchovaných vzduchem. Kvůli tomu se však rychleji přehřívají. Zda se s tím lidé od Michelinu vypořádají, teprve uvidíme.



Pneumatiky Tweel alias Uptis jsou sice již testovány i na běžných automobilech, přičemž francouzský výrobce sliboval jejich komercializaci od příštího roku, při pohledu na výsledky srovnání se současným či 100 let starým obutím si tím ale nejsme jisti. Foto: Michelin
Vývoji stejného typu se věnuje i Goodyear, který při tom používá vozy Tesly, a to nejspíše i kvůli jejich vysoké hmotnosti. Foto: Goodyear
Zdroj: Donut Media@YouTube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva