Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spalovací auta může zachránit nové řešení dieselového motoru. Není to žádná teorie, prototyp už existuje
12.10.2022 | Petr Prokopec
Tato technologie nevyžaduje dramatické investice a může být použita u milionů stávajících aut, stejně jako u těch budoucích. Někdo by ovšem musel chtít, nezametat dokola cestičku jedinému řešení a současně uměle nebrzdit evoluci všech ostatních.
Prakticky pokaždé, když se ohradíme proti vnucování elektromobility jako jediného správného řešení individuální dopravy, jsme zastánci bateriového pohonu označováni za dinosaury, kteří chtějí Zemi co nejvíce uškodit. K někomu takovému ale máme opravdu hodně daleko. Jen jsme realisté s technickým a ekonomickým vzděláním. Proto si všímáme i negativ zvolené cesty, kterých je zkrátka příliš. Pokud už politici za každou cenu chtějí vstupovat do procesu evoluce, stanovovat by měli leda cíl, nikoli cestu k němu vedoucí.
Vznikají totiž - a dále vznikat mohou - jiná řešení, která možná na papíře nevypadají tak čarokrásně, ovšem reálně mohou představovat daleko větší a bezprostřednější přínos. Zajímavého objevu se povedlo dosáhnout vědcům z New South Wales University v australském Sydney. Ti naznačují, že planetě může pomoci - a spalovací motory zachránit - dieselový motor. Dokonce takový, který již v současnosti pohání desítky milionů aut. To nezní moc převratně, řešení Australanů je ale nové, jen je třeba dosud používané diesel lehce upravit. Protinožci totiž během 18měsíčního výzkumu zjistili, že pohonná jednotka může spalovat i vodík. A co více, nemusí jít o ten zcela čistý, jehož výroba je velmi drahá a rovněž energeticky velmi náročná.
Podstatou celé věci je technologie duálního vstřikování, jež nicméně umožňuje, aby v některých částech motoru bylo vodíku více a v jiných méně. Toto palivo je navíc kombinováno s běžnou motorovou naftou. Díky tomu tak nedochází pouze k poklesu emisí CO2 o 86 procent, ale navíc také k redukci emisí NOx. Upravený motor je dále o 26 procent efektivnější, což znamená více výkonu za stejné množství paliva nebo méně paliva za stejný výkon.
Australané jsou si jisti, že během příštích dvou let technologii zvládnou nabídnout k prodeji. V prvé fázi nicméně počítají hlavně se zájmem jen v jistých oblastech, jako jsou třeba doly. Důvodem je již existující infrastruktura, tedy vodíkové potrubí a zásobníky. Ve druhé fázi by nicméně konverze dieselových motorů mohla být k mání i běžným motoristům. Zapotřebí nicméně bude také aktivita politiků, kteří musí zatlačit nejen na budování dobíjecích stanic pro elektromobily či nanejvýš vodíkových stanic pro pohon znovu elektrických aut.
Právě to nicméně může být kámen úrazu. Jak jsme zmínili výše, u zákonodárců má zastání jen bateriový pohon. Tím nám ovšem vládnoucí garnitura dokazuje, že o zlepšení reality jí nejde ani v nejmenším. Pokud by totiž o něco takového opravdu usilovala, pak podpoří veškeré možné způsoby vedoucí ke kýženému cíli. To se neděje a pochybujeme, že dít bude, jakkoli australským a jim podobným pochopitelně fandíme.



Ani dieselové motory nejsou tak mrtvé, jak by si jejich odpůrci přáli, také jejich čistotě a efektivitě lze dále pomoci. Politiky to ale nezajímá - nechtějí určitý cíl, chtějí konkrétní prostředek. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Interesting Engineering
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva