Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně

Že elektrická auta nejsou bezemisní v žádném smyslu těchto slov, ví snad už každý soudný člověk. Málo se ale mluví o tom, jak širokou paletu vzácných kovů - a s jakými důsledky - tyto vozy používají. Zdaleka nejde jen o lithium či kobalt.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně

24.7.2023 | Petr Prokopec

Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně

/

Foto: Porsche

Že elektrická auta nejsou bezemisní v žádném smyslu těchto slov, ví snad už každý soudný člověk. Málo se ale mluví o tom, jak širokou paletu vzácných kovů - a s jakými důsledky - tyto vozy používají. Zdaleka nejde jen o lithium či kobalt.

O vzácných kovech jako lithium nebo kobalt se v souvislosti s elektromobily mluví docela často. Jde o stěžejní součást baterií těchto aut, která jsou politiky tlačena na sílu bez ohledu na negativní dopady takového postupu. Nejde ale zdaleka o jediné vzácné prvky, které tyto vozy potřebují. A jejich omezená dostupnost činí snahy o elektrifikaci všech aut ekonomicky, ekologicky a nakonec i geopoliticky ještě problematičtější.

Kolegové z Autocaru připomínají, že současné elektromobily používají celkem 17 vzácných prvků, z nichž asi nejznámější je neodym, který má fenomenálními magnetické vlastnosti. Než se posuneme dále, je třeba zmínit, že neodym a další používané prvky nejsou obvykle za vzácné označovány proto, že by se na Zemi vyskytovaly v až tak malém množství. Problémem je spíše nízká koncentrace, v důsledku čehož je těžba neefektivní. Navíc nejde o zrovna ekologický proces, neboť dané prvky je třeba z rudy dostat loužením v silné kyselině. V podstatě tedy ani není překvapivé, že největším světovým dodavatelem je v současné době Čína provozující důl Bajan Obo.

Tato těžařská oblast je již hezkých pár let terčem nemalé kritiky kvůli kontaminaci okolního ovzduší, půdy i vody. Továrny navíc odvádí toxický odpad do 100 kilometrů vzdálené přehrady, která je tou nejšpinavější na světě. Zemědělská půda v jejím okolí přitom není nikterak oddělena či ochráněna, což vedlo k vážným zdravotním problémům mezi lokálním obyvatelstvem. V důsledku stále vyšší celosvětové poptávky nicméně těžba a tedy znečištění narůstají.

Jakkoli se hledají možnosti, jak nově těžit v Grónsku, Austrálii nebo u ostrova Minami Torišima, obavy z negativních dopadů na životní prostředí projektům obvykle vystavují stopky. Závislost světa na Číně tak jen dále narůstá, neboť kromě elektromobilů a vlastně i spalovacích aut, kde se vyskytují v katalyzátorech, jsou vzácné kovy užívány i při výrobě telefonů, solárních článků, průmyslových magnetů či naváděcích systémů raket.

Většina výrobců se proto snaží vzácné kovy nahradit klasickým železitým magnetem, což usnadňuje logistiku i snižuje náklady. Souběžně s tím se ovšem takové elektromobily stávají méně konkurenceschopnými z hlediska jejich fungování, neboť vzácné kovy prostě fungující. Konkrétní důvody odhaluje pohled pod kůži Porsche Taycan, kde se automobilka nemusela snažit primárně o nízkou cenu. Značka z Zuffenhausenu tak u motorů svého elektromobilu použila mix sestávající z 30 procent vzácných kovů. Tím bylo vyprodukováno silnější magnetické pole.

Porsche zároveň použitím neodymu, disprosia a terbia dosáhlo nižší hmotnosti i zmenšení motorů, které tak vyžadují menší prostor na zabudování do vozu. Taycan se tedy může pochlubit nízkou přídí a zádí, stejně jako siluetou připomínající svého sourozence se spalovacím pohonem. Značka zároveň mohla použít separátní jednorychlostní převodovku pro přední nápravu a dvoustupňovou pro zadní, kdy první stupeň je zaměřen na umocnění akcelerace, zatímco druhý na efektivitu. Výsledkem je jeden z nejlepších elektromobilů současnosti, ale za jakou cenu?


Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 1 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 01Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 2 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 02Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 3 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 03Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 4 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 04Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 5 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 05Špinavé tajemství elektromobilů je mnohem větší, než se obvykle traduje, jen prohlubuje závislost na Číně - 6 - Porsche Taycan e-motor ilustracni foto 06
U motorů modelu Taycan užila automobilka ze Zuffenhausenu ze 30 procent vzácných kovů, v důsledku čehož jsou agregáty menší a lehčí. Takových prvků používají dnešní elektromobily až 17 a činí ospravedlnitelnost „elektrické revoluce” z mnoha úhlů pohledu ještě komplikovanější. Foto: Porsche

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše