Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Studie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
10.7.2025 | Petr Prokopec
Dokážete si představit, že byste do nádrže spalovacího vozu každoročně nalili o nějaký ten litr méně, až byste s nimi za pár let nebyli schopni obsloužit zdaleka tolik, co po jejich pořízení? V té chvíli by nejspíš byli všichni na nohou. V případě elektromobilů je to běžná a zjevně dokonce chvályhodná praxe.
Už párkrát jsem se přiznal k vlastnictví Kie Cee'd SW druhé generace. Tu jsem kupoval v roce 2013, aktuálně tak má korejský kombík na kontě již dvanáctiletou službu. Na jejím počátku disponoval 53litrovou nádrží, zatímco spotřeba se v závislosti na stylu jízdy pohybovala mezi 6,5 a 7,5 litry na sto kilometrů. Postupem času pak sice žíznivost vlivem zakarbonování motoru začala růst spíše k oněm sedmi a půl litrům, letos jsem se však po vyčištění jednotky vrátil zpátky k nižší hodnotě. Objem nádrže se pak nezměnil, načež stál není problém zvládnout přes 800 km na jeden zátah normální jízdou neberoucí velké ohledy na spotřebu paliva.
Tím se nechci nijak zvlášť chlubit, na dvanáct let starý spalovací vůz s dobrou údržbou je to vlastně standardní výsledek, na který jsme všichni zvyklí jako na něco skoro samozřejmého. Jenže platí to jen u spalovacích aut. Pro elektromobily je to další kruté zrcadlo nastavené jejich nekonkurenceschopnosti.
Potvrzuje to studie Geotabu probíraná kolegy z Autoblog, která analyzovala data o vývoji kapacity baterií v čase u víc než pěti tisíc různých elektrických modelů řady značek. A zjistila, že bateriové pakety v průměru každoročně přichází o 1,8 procenta své kapacity. Už to je na první pohled šíleně mnoho, je to ale pořád jen průměr. S řadou aut se dočkáte něčeho ještě mnohem horšího, naopak ani premianti nejsou o moc lepší.
Geotab v tomto ohledu vypichuje modely jako Audi e-tron, Jaguar I-Pace či Volkswagen ID.4 s tím, že první zmíněný elektromobil po pěti letech provozu disponuje 94 procenty původní kapacity. Už to je ale 1,2 procenta za rok dolů v průměru. U druhých dvou lze po stejné době počítat s 92,5 procenty takže ztrátou 1,5 procenta za rok. Polestar 2 s 92 % už je skoro na průměrné hodnotě, ještě víc to pak platí o Fordu Mustang Mach-E (91,5 %), Kie Niro EV (91 %) či třeba Tesla Model 3 (90,5 %).
Naopak nejhorší typy jsou na tom vysloveně tragicky. Žádný z nich neztrácí za 5 let méně než 14 procent kapacity, tedy 2,8 % za rok v průměru. A generačně starší modely jako Mitsubishi i-MiEV padá se 74 procenty za 5 let na chvost žebříčku s průměrem 5,2 % kapacity dolů rok co rok.
Je neuvěřitelné, že se někteří tento stav pokouší prodat jako dobrou zprávu, bavíme se o ztrátě kapacity za pouhých 5 let. Nikde není psáno, že za 10 let bude dvojnásobná, realita může být ještě horší (byť pochopitelně také lepší). V každém případě je ale naprosto neakceptovatelná vedle toho, co bylo řečeno zkraje - dovedete si představit, že by tohle někdo přijal byť u násobně staršího spalovacího vozu? Je to pikantní dvojí metr, smutně pikantní...
Elektromobily s nejhorším a nejlepším zbývajícím dojezdem s 5 let starými bateriemi
Modely s nejhorším zbývajícím dojezdem
1. Mitsubishi i-MiEV - 74 %
2. Nissan Leaf (první generace) - 76,5 %
3. Renault Zoe - 78,5 %
4. Smart ForTwo EQ (druhá generace) - 79 %
5. Kia Soul EV (první generace) - 81,5 %
6. Fiat 500e (první generace) - 81,5 %
7. BMW i3 - 83,5 %
8. Ford Focus EV - 83,5 %
9. VW e-Golf - 84 %
10. Tesla Model S 85 - 86,5
Modely s nejlepším zbývajícím dojezdem
1. Audi e-tron - 94 %
2. Jaguar I-Pace - 92,5 %
3. VW ID.4 - 92,5 %
4. Polestar 2 - 92 %
5. Ford Mustang Mach-E - 91,5 %
6. Kia Niro EV - 91 %
7. Tesla Model 3 LR - 90,5 %
8. Chevy Bolt EV - 90 %
9. Hyundai Kona Electric - 89 %
10. Nissan Leaf (druhá generace) - 87,5 %






Baterie elektrických aut degradují v průměru tragickým tempem. Ani nelepší vozy se po 5 letech nemají čím chlubit, ty nejhorší jako původní Nissan Leaf (vyráběný až do roku 2017) jsou zralé na ručník. Foto: Nissan
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejlevnější Porsche Macan na prodej v Evropě nestojí víc než tříválcová Škoda Scala. A není to zdaleka „holátko”
před 4 hodinamiRegulace EU vrací brzdy aut zpátky v čase o víc než 50 let, její tlaky stále víc popírají evoluci
včeraKia na Slovensku uspořádala pohřeb miláčka Čechů, který obstarává přes polovinu jejích prodejů, náhradu nemá
včeraNový sporťák autora Sennovy neporazitelné F1 chce být ideálem pro pravé řidiče, připomíná Ayrtonův stroj
včeraV Itálii začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva