Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Studie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
dnes | Petr Prokopec
Dokážete si představit, že byste do nádrže spalovacího vozu každoročně nalili o nějaký ten litr méně, až byste s nimi za pár let nebyli schopni obsloužit zdaleka tolik, co po jejich pořízení? V té chvíli by nejspíš byli všichni na nohou. V případě elektromobilů je to běžná a zjevně dokonce chvályhodná praxe.
Už párkrát jsem se přiznal k vlastnictví Kie Cee'd SW druhé generace. Tu jsem kupoval v roce 2013, aktuálně tak má korejský kombík na kontě již dvanáctiletou službu. Na jejím počátku disponoval 53litrovou nádrží, zatímco spotřeba se v závislosti na stylu jízdy pohybovala mezi 6,5 a 7,5 litry na sto kilometrů. Postupem času pak sice žíznivost vlivem zakarbonování motoru začala růst spíše k oněm sedmi a půl litrům, letos jsem se však po vyčištění jednotky vrátil zpátky k nižší hodnotě. Objem nádrže se pak nezměnil, načež stál není problém zvládnout přes 800 km na jeden zátah normální jízdou neberoucí velké ohledy na spotřebu paliva.
Tím se nechci nijak zvlášť chlubit, na dvanáct let starý spalovací vůz s dobrou údržbou je to vlastně standardní výsledek, na který jsme všichni zvyklí jako na něco skoro samozřejmého. Jenže platí to jen u spalovacích aut. Pro elektromobily je to další kruté zrcadlo nastavené jejich nekonkurenceschopnosti.
Potvrzuje to studie společnosti Geotab probíraná kolegy z Autoblog, která analyzovala data o vývoji kapacity baterií v čase u víc než pěti tisíc různých elektrických modelů řady značek. A zjistila, že bateriové pakety v průměru každoročně přichází o 1,8 procenta své kapacity. Už to je na první pohled šíleně mnoho, je to ale pořád jen průměr. S řadou aut se dočkáte něčeho ještě mnohem horšího, naopak ani premianti nejsou o moc lepší.
Geotab v tomto ohledu vypichuje modely jako Audi e-tron, Jaguar I-Pace či Volkswagen ID.4 s tím, že první zmíněný elektromobil po pěti letech provozu disponuje 94 procenty původní kapacity. Už to je ale 1,2 procenta za rok dolů v průměru. U druhých dvou lze po stejné době počítat s 92,5 procenty takže ztrátou 1,5 procenta za rok. Polestar 2 s 92 % už je skoro na průměrné hodnotě, ještě víc to pak platí o Fordu Mustang Mach-E (91,5 %), Kie Niro EV (91 %) či třeba Tesla Model 3 (90,5 %).
Naopak nejhorší typy jsou na tom vysloveně tragicky. Žádný z nich neztrácí za 5 let méně než 14 procent kapacity, tedy 2,8 % za rok v průměru. A generačně starší modely jako Mitsubishi i-MiEV padá se 74 procenty za 5 let na chvost žebříčku s průměrem 5,2 % kapacity dolů rok co rok.
Je neuvěřitelné, že se někteří tento stav pokouší prodat jako dobrou zprávu, bavíme se o ztrátě kapacity za pouhých 5 let. Nikde není psáno, že za 10 let bude dvojnásobná, realita může být ještě horší (byť pochopitelně také lepší). V každém případě je ale naprosto neakceptovatelná vedle toho, co bylo řečeno zkraje - dovedete si představit, že by tohle někdo přijal byť u násobně staršího spalovacího vozu? Je to pikantní dvojí metr, smutně pikantní...

Baterie elektrických aut degradují v průměru tragickým tempem. Ani nelepší vozy se po 5 letech nemají čím chlubit, ty nejhorší jsou zralé na ručník. Grafika: Geotab, tiskové materiály
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
včeraI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Sachsenring 10:00
- Pre Donington včera 16:00
- BMW R12 Toprak Passion: stavba od brněnských FSB Motor Works včera 11:17
- Časový program Grand Prix Sachsenringu včera 10:00
- Superbike se vrací ke svým kořenům, tedy do Doningtonu 8.7.2025
Nejnovější články
Proč dnes slavné evropské automobilky devastují u svých novinek úplně všechno? Ani design nezůstává ušetřen
před hodinouRange Rover částečně končí se svým dosavadním označením, jeho nové logo budí pozdvižení
před 2 hodinamiElektromobily už v Nizozemsku odebírají víc elektřiny než vlaky. Spotřeba za 5 let vzrostla skoro dvojnásobně, a to tvoří 5 procent všech aut
před 4 hodinamiČtyřválcový Mercedes C63 AMG je pro první majitele takové finanční fiasko, že skoro začíná být lákavý jako ojetina
před 5 hodinamiBugattti přiznalo, že svá auta dodává zákazníkům už ojetá, navíc se s nimi před předáním ani trochu nemaže
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva