Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů

Elektromobily jsou nám dnes a denně prezentovány jako jediná možná budoucnost, prim v investicích výrobců aut ale dál hrají modely se spalovacími motory. Proč? Má to jasné důvody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů

10.2.2020 | Mirek Mazal

Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily jsou nám dnes a denně prezentovány jako jediná možná budoucnost, prim v investicích výrobců aut ale dál hrají modely se spalovacími motory. Proč? Má to jasné důvody.

Z některých zpráv by se mohlo zdát, že spalovací motory míří do záhuby. Mluví se o jejich emisích, neefektivitě, složité konstrukci, omezené životnosti a ve výsledku i o záměrech je jednoho dne zcela zakázat. Leckdo může za takové situace snadno dojít k závěru, že vývoj zkrátka míří tímto směrem a je otázkou relativně krátké doby, než k tomu skutečně dojde. Fakticky se ale v tomto směru odehrává máloco.

Elektrická auta jsou přes ohromné dotace a jiná zvýhodnění na všech úrovních velmi okrajovým zbožím a pokud na chvíli přece jen prorazí, omezení podpor je vrátí zpět do zapomnění. A pak jsou tu aktivity automobilek. I ty se sice tváří, že elektromobily jsou jejich nová láska, současně ale masivně investují do vývoje spalovacích motorů. Například koncern VW rád hovoří o tom, kolik peněz uvolnil na investice do nových elektromobilů, jedná se ale asi jen o desetinu jeho celkových výdajů na výzkum a vývoj. Zbytek lije do aut se spalovacími motory.

Tento rozpor mezi slovy a činy může mnohým vrtat hlavou, a tak se náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained rozhodl z pozice technika vysvětlit, proč tomu tak je. Obecně řečeno jde o fyzikální limity současných elektrických aut, která je vedle těch se spalovacími motory činí v mnoha ohledech tak nekonkurenceschopnými, že by si jen blázen mohl myslet, že je v dohledné době nahradí. Takoví lidé automobilky neřídí a ani jejich marketingová přetvářka jejich racionální rozhodnutí příliš neovlivňuje.

Jason důvody rozdělil na více bodů. V prvé řadě začíná srovnáním základních fyzikálních parametrů jednotlivých zdrojů energie. V jednom galonu (3,8 litru) benzínu je uskladněno více energie než v celé baterii první generace Nissanu Leaf. Energetická hustota současných nejlepších baterií je 13x nižší než u benzínu, že k nahrazení necelých 4 litrů tekuté pohonné hmoty potřebujeme 139 nápojových plechovek, tedy 46,3 litru.

Ještě horší je to z hlediska hmotnosti. Galon benzínu váží 2,7 kilogramů a přinese cca 33,7 kWh energie. Proti tomu současné Li-Ion baterie mohou dodat jen 240 Wh v jednom kilogramu. Ekvivalentní paket článků tak musí vážit 140 kg, tedy asi 50x tolik. Už z těchto dvou srovnání vychází, že bateriový pohon má velmi omezený rozsah použití. Racionálním maximem jsou osobní auta, protože cokoliv většího spotřebuje příliš mnoho energie na pohyb samotného stroje a ne užitečného nákladu.

Další negativem jsou ceny elektromobilů, které jsou stále mimo akceptovatelné hranice, a to přesto, že jsou už na straně výroby mnoha ne zcela transparentními způsoby dotovány (viz případ Škody Citigo iV vědomě prodávané se ztrátou přes 200 tisíc Kč). Některé země dále snižují prodejní ceny lokálními dotačními programy, pokud se ale bez dotací stávají elektrická auta neprodejnými, jde o začarovaný kruh, ze kterého nelze rozumně vystoupit.

Americká studie ukázala, že ziskový elektromobil musí stát minimálně 48 tisíc dolarů (1,1 milionu Kč), aby se jeho prodej koncovému zákazníkovi ekonomicky vyplatil, přitom dnes jsou na trhu použitelná a pro výrobce zisková auta za 200 tisíc. Pohonná soustava elektromobilu stojí 16 tisíc dolarů (362 tisíc Kč), kdežto tradiční spalovací systém vychází o 9 500 dolarů (215 tisíc Kč) levněji. Elektromobily se výrobcům nevyplácí, i proto zůstanou v kurzu stále vyvíjené nízkoemisní spalovací agregáty. Lokálně tomu může být lecjak, celosvětově ale nebudou elektromobily nic velkého znamenat ještě hodně dlouho - zmíněná studie říká, že do roku 2046 budou na Zemi vyrobeny a prodány ještě dvě miliardy aut se spalovacími motory. Automobilky by musely být hloupé, kdyby na tak obrovském trhu nechtěly být konkurenceschopné s novými motory.

Ostatně z hlediska prodejů dnes globálně stále vede konvenční pohon s 98% převahou, a to za situace, kdy dotace na elektrické vozy jsou mimořádně vysoké a do budoucna obtížně udržitelné. Lidé vnímají omezený dojezd, dlouhé dobíjení, nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu a přes všechny podpory vysoké ceny. Rozmach elektromobilů jednou může přijít a my jsme ti poslední, kteří mu budou bránit To ale musí auta se spalovacími motory pokořit alespoň většinou svých klíčových vlastností, ne ohromit tichou akcelerací a zmizet ze scény. Dokud se to nestane, pro výrobce aut budou dál prioritou klasická řešení.


Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 1 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 01Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 2 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 02Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 3 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 03Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 4 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 04Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 5 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 05Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 6 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 06Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 7 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 07Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 8 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 08Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 9 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 09Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 10 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 10Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 11 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 11Technik názorně ukázal, proč automobilky dál investují miliardy do spalovacích motorů - 12 - Spalovaci motory nejsou slepa vetev 12
Jason Fenske nekritizuje elektromobily, pouze konstatuje důvody, proč dnes nemají šanci se široce prosadit. A automobilky to dobře vědí

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše