Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle je diesel pro nový Hummer, má 6,6 l, 403 koní a 1037 Nm
31.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) V8 Duramax pochází od GM a v civilním Chevroletu Silverado jezdí za 15,3 litru nafty. Pro Oshkosh ale má být efektivita vylepšena.
Nástupce proslulého Humvee již svět pár dnů zná; bude to Oshkosh L-ATV, stroj do značné míry děsivý už svým vzhledem. Je na něm spousta unikátních věcí od podvozku po střechu, jak jsme si přiblížili již dříve, a jedním z pozoruhodných součástí je motor, který se představil světu až nyní. Bude to 6,6litrový osmiválec Duramax, který používá koncern GM do svých heavy-duty pick-up trucků.
Jsou to pick-upy Chevrolet Silverado 2500HD a 3500HD, resp. GMC Sierra 3500HD. Tedy stroje, kterým od FCA konkuruje Ram s 6,7litrovou řadovou šestkou Cummins s 1 219 Nm točivého momentu, od Fordu to jsou F-250 a F-350 s 6,8litrovým osmiválcem Power Stroke o 1 171 Nm. Duramax je z této trojice motorů nejslabší, nabídne „jen” 1 037 Nm.
Také už ale pár let nedostal žádné velké vylepšení, současná verze, označená LML, se používá od roku 2011. K víc než tisícovce newtonmetrů v 1 600 otáčkách přidá 403 koní výkonu ve 3 000 ot./min; omezovač zasahuje ve 3 750 otáčkách. Rozvod je OHV, kompresní poměr 16:1, turbodmychadla jsou dvě a motor je schopen běžet na směs 20 % bionafty a 80 % běžné motorové nafty. Je vybaven selektivní katalytickou redukcí a filtrem pevných částic.
Tenhle motor je také spojen s automatickým šestikvaltem Allison 1000 a delším stálým převodem pro zlepšení spotřeby paliva. Ta v testu Silverada 2500HD amerického TruckTrendu dosáhla 15,4 litru nafty na 100 km v kombinaci, což není málo evropskými měřítky, ale podívejte se znovu na hodnotu točivého momentu. Nevíme ovšem, jak bylo auto zatíženo. Tohle jsou specifikace civilní verze; Oshkosh parametry nezveřejnil, ale motor by měl mít lepší spotřebu paliva, což se bude hodit, má-li J-LTV vážit přes šest tun.
Duramax je stavěn s ohledem na co největší výdrž, je to ostatně motor pro auta na těžkou práci. Generace LML, která je v provozu od roku 2011, jak stojí i výše, má údajně 60 % nových či upravených dílů oproti předchozí generaci LMM. Úpravy se snažily hlavně o zlepšení čistoty výfukových plynů, takže tu přibyly výše zmíněné systémy SCR a DPF.
Motor není žádné pírko, blok je litinový, také ale má vstřikování nafty systémem Common Rail. Hlavy jsou hliníkové a čtyřventilové, turba mají variabilní geometrii lopatek. A v každém případě to jistě bude schopný motor i na nasazení v boji.





6,6litrový Duramax nabídne 1 037 Nm a spotřebu 15,3 litru
GMC Sierra 3500HD je jedním z aut, ve kterém tenhle motor může pracovat...
... a bude také v Oshkoshi J-LTV, nástupci Humvee
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025